Cykel till tjejen!

Boman

Ny medlem
Cykel till tjejen!
Min tjej ska börja cykla och vi letar nu efter en bra xc cykel.

Har inge vidare koll på tjejcyklar, men jag antar att skillnaderna ligger i annan geometri på ramen?

Så alla ni tjejer där ute (och resten), kan ni rekommendera någon bra cykel i prisklassen upp till 10000?

Cykel till tjejen!
Köp en liten herrcykel, speciell damgeometri är vad jag kan förstå ren bs.

Hur lång är hon? Jag får ihop min Santa Cruz snart, den är ju pytteliten, finns för utlåning om hon vill testa för att känna på storlek osv.

Cykel till tjejen!
Veloce skrev:
-------------------------------------------------------
> Min tjej hade redan cykel när vi träffades.
> Cykel på köpet. :)
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> (Nej jag köpte henne inte.)

+1

Cykel till tjejen!
Den på cykloteket verkar ganska så okej, någon som har en och vet bättre?

Att beställa vore nog det billigaste alternativet, men svårare att få en cykel som verkligen känns skön. Båda cyklarna från utlandet ser ut att vara bättre specade än cyklotekets.

Det vore sjysst marran! Får se nästa gång hon kommer upp till umeå så kan jag ju höra av mig :-)

Hon är 170.

Cykel till tjejen!
Om det är väldigt liten skillnad på dam- och herr kan det vara smartare att köpa en herrmodell... den är betydligt enklare att få såld den dagen hon vill köpa en ny cykel.

Cykel till tjejen!
leta scott contessa på blocket annars, och lägg pengarna på uppgraderingar. de som har dom är generellt rätt nöjda. Santa Cruz juliana kommer i ny variant nu det är nog en av de få "riktiga" xc fs hojarna som görs, som är på riktigt anpassade. synd att dom är ganska dyra bara...

Cykel till tjejen!
köpte en trek 3700 wsd till tjejen i sommras. trek har 3 st mtb modeller för tjejer. men det behövs nog oftast när damen i fråga är lite kort på längden. den andvänds mest för stigar och liknande, men ska man köra lite hårdare så vet jag inte hur dom är

Cykel till tjejen!
Är hon 170 lång borde hon kunna testa min Prophet också, och hela Ravy:s cykelstall (som för tillfället inte verkar jättestort), håde han och jag är ju ungefär lika pyttesmå.

Cykel till tjejen!
Jag kikade runt lite till min tjej och kom fram till samma slutsats som flera andra, en "tjejcykel" har ofta sämre komponenter. Det hela slutade med att jag byggde hennes hoj själv, delar från CRC och Actionsports och slutsumman blev ca 11k. Passade på o köpa reasaker då och då under kanske 4-6 mån och sedan byggde jag ihop den. Har du inte superbråttom med hoj är detta riktigt kul. J gjorde på samma sätt till min nuvarande, köpte reakomponenter och byggde själv.

Cykel till tjejen!
Kortare ram (överrör) (kan fixas med sadelpos och stem)
Mindre diameter på handtag
Justera bromsarna/bromshandtag för att ha handtaget längre in
Ev en bredare sadel.

klart

Tillbaka
Topp