Cykel till vätternrundan

Cykel till vätternrundan
Du citerar mig fel, bra ska det vara - vem vill ha billiga hjul som är begagnade?
Om det är lätt att hitta bra hjul begagnade. Varför ska man då lägga vikt vid dem vid ett köp av begagnad cykel?

Edit. Eller menar du att man ska köpa cykeln begagnad. Och sedan då titta vilka hjul man har, konstatera att de är dåliga och då köpa ett par billiga /bra/ begagnade?

Cykel till vätternrundan
Om det är lätt att hitta bra hjul begagnade. Varför ska man då lägga vikt vid dem vid ett köp av begagnad cykel?

Edit. Eller menar du att man ska köpa cykeln begagnad. Och sedan då titta vilka hjul man har, konstatera att de är dåliga och då köpa ett par billiga /bra/ begagnade?
Hej!
Väldigt många cyklar (cykeln alltså) har ganska tråkiga hjul och TS ber om allmänna råd för att cykla VR 2026. Jag tror mig kunna påstå att hjul är viktiga på mer än ett sätt och det är en ganska enkel och även billig uppgradering (inte minst om hon köper begagnade).
När det gäller telefonstolpar klättrade jag i dessa som ung på sommarloven och i det militära, senare började både min hund och jag att uträtta våra behov (läs kissa/ pissa) på dem. :)

Cykel till vätternrundan
Ts har väl lämnat tråden men frågan om cykel till Vätternrundan för en person ny på cykel dyker upp med jämna mellanrum så den kan nog vara intressant även för andra och det bästa och klokaste svaret jag sett är:

Köp en cykel som kommer användas även efter Vätternrundan.

Min egen input i frågan är att efter köpet så lägg stor vikt vid att ställa in cykeln rätt och i synnerhet om det är en landsvägscykel man köpt är det supernoga. På längre distanser kan även små avvikelser göra stor skillnad och trettiotvå mil är långt om man börjar få ont.

Cykel till vätternrundan
Jag skulle vända på det och först ställa frågan om det finns någon chans att cykeln ska användas för tränings- eller motionscykling (i ganska vid mening) efter VR eller om det garanterat är ett redskap som köps enkom för att kunna genomföra en klassiker.

Om man är helt säker på att man efter genomförd VR bara kommer att ”cykla till affären” skulle det leda till att cykeln man köper ska vara en kompromiss mellan en bra VR-cykel och en bra cykla-till-affären-cykel. Jag tror inte det blir en så lyckad kompromiss.

I så fall bättre att skaffa en cykel anpassad för en trevlig tur runt Vättern och sen sälja den och istället skaffa en cykel som är anpassad för att cykla till affären med.

I ”värsta” scenariot inträffar och man mot ens egen förmodan blir biten av lvg-cykling gissar jag att man hellre köper till en cykla-till-affären-cykel snarare än stå med en cykel som är en halvdan kompromiss mellan de två användningsområdena.

Om man däremot är inställd på att fortsätta motions/träningscykla efter VR är det förstås bra att tänka på att cykeln man köper ska vara bra för den cykling man då tänker sig att bedriva. Där är dock kompromissen mkt mindre, om ens någon.

Cykel till vätternrundan
Man kan vända på det en gång till. Använd gärna din träningscykel även under loppet. Den är förmodligen perfekt inställd efter din kropp och behov, ehuru inte lika superlätt och jättesnabb som den där i annonsen eller skyltfönstret... Med träningshojen slipper du riskera omak och kramper och annat.

Cykel till vätternrundan
Och om man vänder på det ytterligare en gång: Inget säger att det inte går bra att träna också med en standardcykel.

Senast ändrad:
Cykel till vätternrundan
Visst så! Ger det där motståndet som tränar benen bra, så går racerns vevarmar lättare. Fast man använder benen ganska annorlunda på en racer än på en standardcykel: Rundtramp och sånt trams, hihi!

Cykel till vätternrundan
En kompis köpte en beg. Scott Contessa, var jättenöjd. Hon cyklar en del men ej fanatiskt. Så kolla på en sån, mina fem öre.
Edit, typ en sån här, och pruta om det går.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp