Cykel utbildning/Mekkurs

scarpa

Ny medlem
Cykel utbildning/Mekkurs
En fundering som nyss slog mig: För oss stockholms cyklister i första hand!

Eftersom det finns en hel del här som kan väldigt mkt om just cyklar - t.ex inställningar, IG vs HG standard, ställa in skivbromsar, serva framgaffel och en massa mer.

Vore det inte trevligt att ordna till några trevliga utbildningsdagar/mekkurser. På köpet får vi ev. nya cykelkompisar alt. nya rivaler också.

Hur det ska gå tillväga har jag inte tänkt ut än...Väcker mest frågan, vad tror ni andra?

Det finns många experter här på Happy som har som yrke att meka cykel: Ni skulle till och med kunna tjäna en hacka för att hålla dessa utb./kurser. Jag skulle komma, hur är det för er andra?

Cykel utbildning/Mekkurs
Jag skulle hänga på direkt om det sker i 08 området eller rimligt långt att åka...
En MTB för dummies skulle passa mig utmärkt. Jag kan iofs teknik att jag har förflutet inom bilverkstad, men när det gäller cyklingen som är ett nytt intresse för mig har jag i princip bara cyklat på och hoppats att inget går sönder...

Jag ställde t.ex. frågan, helt seriöst, om hur man hanterar en bakpunktering på en MTB här på forumet och blev nog (befogat) utskrattad. Vad jag trodde, var att växelsystemet skulle hänga med loss när jag släppte bakhjulet, vilket självklart var fel. Visar i alla fall min nivå och jag skulle uppskatta att få lite koll på inställningar och tips & trix. Bangar inte för någon hundring till den som kan tänkas göra ett arrangemang.

/putte

Cykel utbildning/Mekkurs
> Jag ställde t.ex. frågan, helt seriöst, om hur
> man hanterar en bakpunktering på en MTB här på
> forumet och blev nog (befogat) utskrattad. Vad jag
> trodde, var att växelsystemet skulle hänga med
> loss när jag släppte bakhjulet, vilket
> självklart var fel.

Inte riktigt så fel som du tror, på en del (äldre?) billiga cyklar sitter det ett löst växelöra som hålls på plats av axelns mutter. Även Shimano Saint och/el Hone har väl något liknande.

Cykel utbildning/Mekkurs
Pata2 skrev:
-------------------------------------------------------
> > Jag ställde t.ex. frågan, helt seriöst, om
> hur
> > man hanterar en bakpunktering på en MTB här
> på
> > forumet och blev nog (befogat) utskrattad. Vad
> jag
> > trodde, var att växelsystemet skulle hänga
> med
> > loss när jag släppte bakhjulet, vilket
> > självklart var fel.
>
> Inte riktigt så fel som du tror, på en del
> (äldre?) billiga cyklar sitter det ett löst
> växelöra som hålls på plats av axelns mutter.
> Även Shimano Saint och/el Hone har väl något
> liknande.

Nej jag vet... Jag grundade frågan på en erfarenhet sen jag gav mig på en punka för gissningsvis 25 år sedan på en sniken 10 vxl hoj om jag minns rätt, och MYCKET meck blev det innan jag fick ihop den.
Nu gällde min fråga en Deore på min Cube, så därför går jag numera omkring med dummerjöns mössa.

Men som sagt var, vore kul att få lite tips om mek och inställningar, OCH inte minst knyta lite sociala kontakter, det är alltid trevligt...

/putte

Cykel utbildning/Mekkurs
newbies.jpg ht=237

;-)

Cykel utbildning/Mekkurs
Det är en sak att vara händig med det mesta på sina egna cyklar, hjälpa
vänner och grannar och en helt annan sak att hålla en kurs.
Det kräver så pass mycket mer, särskilt om det kommer in pengar i det hela.

Skulle tro att klubbar eller butiker är rätt ställe för såna kurser.
För några år sedan gick jag en kvällskurs hos Cykelcity som var bra.

Kanske en idé är att pejla intresset hos en bra lokal cykelhandlare?
Problemet för dessa är dock ofta att de har en för liten lokal.

/B

Cykel utbildning/Mekkurs
Fredrikshof brukar anordna mekkurser för sina medlemmar. Man har hållt till på Cykloteket eller i ett grupprum på Fältöversten.

De som lever på att meka med cyklar borde inte vara så intresserade av att lära cyklisterna att meka själva, men om det gagnar det allmänna cykelintresset så kanske ändå.

Cykel utbildning/Mekkurs
Visst håller jag med dig "stmpy" man tar ogärna med sig jobbet hem!
Fast och andra sidan så är det oxå en extra inkomstkälla för den håller i kursen om man väljer att lägga det på den nivån. Om den personen är duktig och pedagogisk så kanske det är inkörsporten till t.ex. eget företagande etc..

Har iaf mailat cykloteket om de kommer att fortsatt med sina mekkurser.

Cykel utbildning/Mekkurs
Det finns ett jäkligt bra sätt att lära sig på. Gå in på valfri webbutik, speca upp en trevlig cykel, vänta tills paketen anländer och sätt dig sedan ner i lugn och ro och gör en cykel av det. Kör du fast på något kan du nu inte bara gå till din LBS och gnälla eftersom du har köpt en postorder hoj (om du har någon skam i kroppen dvs. ;o)) så du får fråga på happy eller kolla på parktools hemsida där i princip allt man behöver veta om cykelmekande står.
Du lär dig garanterat mer av den approachen än av en tvåtimmarskurs en vardagskväll hos någon cykelhandlare.

/C

Senast redigerad av en moderator:
Cykel utbildning/Mekkurs
glitch skrev:
-------------------------------------------------------

> Du lär dig garanterat mer av den approachen än
> av en tvåtimmarskurs en vardagskväll hos någon
> cykelhandlare.
>
> /C

Joo, men då lär det ju inte ta upp två timmars tid direkt heller.... =)

Tillbaka
Topp