Cykel, Utrustning & Tips för långfärd.

Jenka

Ny medlem
Tjena!
I många år har jag dagdrömt om att vandra el cykla en långtur. Nu är jag i position med både tid, ekonomi och energi för att förverkliga detta. Jag är inte längre van cyklist men har bra erfarenhet av cyklande sedan längre tillbaks. Dock max någon vecka i sträck med campingutrustning osv. Bör tilläggas att jag är vältränad i övrigt.

Till att börja med tänker jag en Europatur med endel stopp för att hälsa på spridda vänner och kolla in intressanta projekt osv. (Ner genom Tyskland, Frankrike, Spanien, eventuellt avstickare till Portugal och sedan öster ut över medelhavsländerna). Därefter kanske till och med fortsätta mot Indien om det känns rätt.

Senaste månaden har jag läst på en del om Cyklar, utrustning och tips/forum av andra som gjort liknande turer. Dock är det svårt att hitta nåt som är "skräddarsytt" för just mig. Jag blev tipsad om detta forum av en kompis med cykelintresse där han sa att han fick utmärkt hjälp & guidning härigenom. I dagsläget har jag ingen utrustning alls, utan behöver köpa allt.

Det jag söker är:
*Tips och idéer på utrustning. Framförallt cykel, cykeltillbehör, väskor, cykelvagn? Men även tips på lätt och smidig campingutrustning mottages gärna. Budget för dett är kring 15000kr, men undkommer såklart gärna med ett lägre pris. Tänker främst begagnat, då jag överlag inte handlar nya prylar pg.a miljöskäl osv.

*Tips på hur man bäst får telefon/internet att funka internationellt. Till att börja med inom EU. Behöver detaljkartor köpas eller finns det nån smidig GPS-tjänst till telefon eller liknande?

*Övrigt att tänka på när det kommer till pass/gränser/visum/risker/försäkring/färdrutt (främst för fortsatt cykling från Europa mot Indien).

*Andra saker som kan vara bra att tänka på?

Snälla, svara gärna av egen/nära erfarenhet eller ren fakta. Att ha debatter fyllda av chansningar, tycken å spridda tankar utan upplevelseanknytning är inget jag söker.

Ser fram emot era intressanta svar!
Tack på förhand.
Mvh/ Jenka

Ledsen men chansningar tycken och spridda tankar är nog i första hand vad du kommer att bjudas på här på happy.
Men det är inte det sämsta.
Lycka till
:)

Telefon och Internet verkar ju ha löst sig nu. Det ska bli förbjudet för operatörer att ta ut roamingavgift inom EU.

Annars är väl ett framnav med generator en bra idé så att du kan ladda diverse elektronik bra att ha.

Personligen så skulle jag nog hellre cykla långt på en Surly Troll/Ogre än en med smalare däck. Det beror väl lite på hur mycket packning och grejer du ska ha med dig.

För lite mindre packning så skulle jag rekommendera mjuka väskor från t.ex. Apidura i stället för pakethållare med t.ex. Ortlieb. Det ger en lättare cykel och blir lite roligare att cykla runt på.

Okok. Nice! Har hållit hus i Centralamerika och Kalifornien senaste åren så inte hängt med =)
Får kolla på det.

Kolla in thorn cycles. Min thorn sherpa klarade enormt mkt stryk när jag gjorde en liknande resa. Deras reacyklar har, tror jag, tillverkats till någon annan som då inte har betalat. Det kanske hjälper på miljöfronten?

Jag gillar ortliebväskor, har inte riktigt testat något annat märke dock. Cykelvagn - jag tror inte du behöver så mycket packning! Det är bara en till sak som kan gå sönder.

Vill man ha internet utanför eu så brukar kontantkort kosta 50-100 kronor, ibland billigare.

Visum - förbereda så mycket som möjligt så långt i förväg du bara kan. Kolla in caravanistan.com.

Risker - att bli påkörd såklart. Aggressiva hundar i vissa områden (turkiet). Att stanna cykeln och skrika på hundarna är en bra tips.

Cykla pamir highway i tadjikistan om du kan lösa det med visum och rutten. Helt magisk.

Framnavsgenerator låter vettigt. Funderat på solceller men det funkar ju inte om det regnar.
Tack för tips om packning. Tänker som du, roligare om det inte är så tungt!

Ska kika på Thorn. Ang cykelvagn har jag tänkt liknande. Är dock musiker å skulle vilja ha med en liten gitarr å nån trumma. Kanske dock skippar det.

Kollar upp Pamir Highway. Tack för alla tips!

Jag är verkligen inte kunnig när det kommer till touring men jag följer en van touringcyklist på YouTube och Facebook: Darren Alff aka "bicycle touring pro". Han har how-to-videos, böcker och tips på sin hemsida. Here ya go:

Lycka till!

Beställde nyss ett tält, ett Snugpak Ionosphere. Väger cirka 1,5 kg, ett hyfsat rymligt enmanstält...åtminstone jämfört med deras Stratosphere. ;-)

Ett billigare alternativ är Jack Wolfskin Gossamer, finns för runt tusenlappen.

Tillbaka
Topp