Cykel vinglar upp och ner när jag cyklar

Hejsan,

Nybörjare vad gäller landsvägscykling här. Dessa däcken tar verkligen kol på glädjen att cykla. Fenomenet blir extra tydligt när jag roterar cykelhjulen fritt för då ser man att däcken sitter asymmetriskt. Låt mig visa med en bild. Jag antar att däcken passar då de kom med när jag köpte cykeln från XXL i Helsingborg. Jag har dessutom försökt med tricket att hälla i lite diskmedel och vatten innan jag pumpar däcken men ack :/. Jag antar dessutom att detta problem kan vara svaret till varför jag får punktering så pass ofta?

Mvh,
Daniel

Bilagor

• IMG_1668.jpg
    IMG_1668.jpg
    470.1 KB · Besök: 555
Jag är verkligen ingen expert, men jag vet i alla fall att den här linjen

0A067718-E41A-4E6C-A804-FD42A60F64D9.jpeg

ska vara synlig på båda däcksidor. Om den inte är det, som till höger i din bild när den kryper ner under fälgen, så blir balansen fel. Ofta när jag byter däck/fixar punktering får jag pumpa och såpvattna flera gånger längs fälgkanten för att däcket ska ”poppa” ordentligt och det ska bli någorlunda hyggligt. Prova att ta ut luften, såpvattna däcken på båda sidor längs fälgen, och sedan pumpa hårdare (än du egentligen törs) och bearbeta lite med händerna för att det ska lyckas krypa ut ordentligt.

Billiga skräpdäck gör ju att cyklingen blir tråkig och obekväm. Om det dessutom är ett h-e att få på dem så att de sitter som de ska så finns det bara ett alternativ: Byt! Investera dig i ett par fina däck så blir cyklingen både roligare och säkrare.

Som ovan ungefär:
Diskmedel utspädd med lite vatten mellan däck å fälg. Pumpa till ett bar eller två å massera däcken så kantråden kommer rätt. Sedan pumpar du upp till fullt tryck. Brukar funka för mig.

frid!

Klämma däcket i en dörr/dörrkarm och bända lite fungerar skitbra på mtb däck och man slipper slabba med diskmedel. Kanske blir svårare med landsvägsdäck dock, gmbn hade en video på detta tror jag. Ska se om jag hittar den.

EDIT: Hade för mig att han visade hur, men här är klippet. 17:59.

Senast ändrad:
Vissa däck är ett h-e att få på bra.

Frugan hade ett däck som jag tillbringade flera kvällar att svära åt utan att få skiten på plats. Jag smorde med 5-56 runt däckjäveln, sen så ville den poppa på plats efter pumpning till högt tryck. Tillverkare: Schwalbe (min däcknemesis).

Obs: pumpar du till högt tryck kan jag rekommendera hörselkåpor. Smäller däck/slang tjuter det i öronen annars.

Tackar för svaren allesammans, ska testa era tips! På sidan av däcken står det 125 psi och 18.5 bar,. Kan inte cykeldäcken explodera om jag pumpar mer än angivet?

Jag pumpade bakre däcket och hörde hur det poppade lite här och vart. Nu är det bara ett parti som ser felaktigt ut.

Givetvis ska det inte heller stå 18.5 bar utan 8.5 bar! Just nu står det 4 bar på cykelpumpen och resistansen är skyhög när jag pumpar. Antingen är det fel på cykelpumpen eller så är jag svag?

Om inte däcket eller fälgen är slut, så kan du lätt pumpa i 6-8 bar utan att något går sönder. Klarar inte pumpen det, så är det den det är fel på.

Fantamej, jag fick upp den till cirka 6.5 bar tills jag trodde att fälgen sprack men så poppade det till och det var däcket. När jag roterar det bakre hjulet fritt är det felfritt. Dags för det främre hjulet.

Tackar för hjälpen allesammans!

Du har nog "fel" sorts pump. När du ska pumpa högt tryck vill du ha en smal rackare med liten kolvarea. Då får du högt tryck med en relativt låg kraft. Nackdelen blir förstås att det tar längre tid att pumpa i och med att varje drag trycker in mindre luft.

Beroende på vad din pump är gjord av så kan det nog finnas en risk att du har sönder något i den (t ex pinnen) om du försöker pumpa betydligt högre tryck än vad den är gjord för och slinter till.

Kan också tycka det nästan är lite läskigt att poppa däck. Man pumpar och pumpar och när man tror att nu jävlar exploderar däcket så smäller det till och däcket sitter på plats. Bara in och byta kallingar till nästa däck... :ROFLMAO:

Vissa däck är ett h-e att få på bra.

Frugan hade ett däck som jag tillbringade flera kvällar att svära åt utan att få skiten på plats. Jag smorde med 5-56 runt däckjäveln, sen så ville den poppa på plats efter pumpning till högt tryck. Tillverkare: Schwalbe (min däcknemesis).

Obs: pumpar du till högt tryck kan jag rekommendera hörselkåpor. Smäller däck/slang tjuter det i öronen annars.

Inget däck är ett helvete att få på om man använder riktig däckmonteringspasta. Rekommenderar stakt att ha en sådan burk hemma i garaget. De är ofta rätt stora så de räcker i många många år. Köpte min när jag fick för mig att manuellt montera lågprofildäck på fälgarna till bilen och lär nog aldrig behöva köpa en till.

Kan för övrigt rekommendera att man provar att montera bildäck om man tycker cykeldäck är bråkiga. :LOL:

Tillbaka
Topp