Cykelbanatvång?

majk

Medlem
Cykelbanatvång?
Hej,

En kollega till mig påstod nyss att det är obligatoriskt att använda cykelbana istället för att cykla på vägen, om en cykelbana finns; och att man till och med kan bötfällas om man inte använda cykelbanan?

Kan det här möjligen stämmer?!

/Mike

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbanatvång?
Forumarkeologer kan ju leta upp den lååååånga tråden från i höstas där detta behandlades både en och fler ggr..

Har du tittat på www.vv.se ?

Cykelbanatvång?
Personligen föredrar jag cykelbanor för det mesta bara dom går dit jag ska och inte tvingar mig ut på onödiga omvägar. Ofta ska "dom" ju envisas med att anlägga 300m cykelbana genom småsamhällen som ofelbart är på fel sida av vägen.

Jag tror nog inte att man blir bötfälld i första taget för att man undviker att cykla på en uppenbart idiotiskt anlagd cykelbana. Om man däremot väljer att cykla i vägbanan på en 70-väg och det finns en parallell cykelbana längs hela bilvägen så kan man nog åtminstone bli tillrättavisad. Men i ett sånt scenario finns väl ingen anledning att undvika cykelbanan?

Cykelbanatvång?
Du har fått det korrekta svaret; ja.

Vet inte vad lagen säger om undantag, men imrose cykla jag i den 6 filiga Johanneshovsbron, cykelbanan brevid var för sörjing att vöerhuvdutaget få nått rull på. Fick lägga mig i bussfilen för att komma förbi alla stillastående bialr. Skönt med bilköer, behövs ju ingen trängselskatt, det är kul med avgaser från stilalstående bilar. Mer sånt!

Cykelbanatvång?
cyklade du här Bruse?

<http://www.vv.se/filer/25121/johanneshovsbr_10x15_300dpi.jpg>

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har fått det korrekta svaret; ja.
>
> Vet inte vad lagen säger om undantag, men imrose
> cykla jag i den 6 filiga Johanneshovsbron,
> cykelbanan brevid var för sörjing att
> vöerhuvdutaget få nått rull på. Fick lägga mig i
> bussfilen för att komma förbi alla stillastående
> bialr. Skönt med bilköer, behövs ju ingen
> trängselskatt, det är kul med avgaser från
> stilalstående bilar. Mer sånt!
>
> --------------------------------------------------
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie! +

Cykelbanatvång?
SuperApe skrev:
> > cyklade du här Bruse?
>
> http://www.vv.se
>

Från liten till stor: Skansbron, Skanstullsbron, Johanneshovsbron. Jag tror Bruse tog Skanstullsbron, det är i v f den enda med bussfil :)

Cykelbanatvång?
"Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.

Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av moped klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. trehjuliga mopeder klass II föras på en cykelbana med ringa trafik och tillräcklig bredd.
Särskilda bestämmelser om användning av vägrenen finns i 12 §.

Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Med vänlig hälsning
Lars S Larsson
Vägverket"

Cykelbanatvång?
Finns faktist dem som fått böter för att de cyklat för snabbt. Det skedde då på 30-väg och inte på cykelbana.
Jag själv blev uppmätt med laser av ett par poliser, men mest på skoj. De ropade: "öka då! du är ju bara uppe i 39km/h!" =)
Det var förövrigt på en 70-väg

Cykelbanatvång?
JLarsson skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > cyklade du här Bruse?
> >
> > http://www.vv.se
> >
>
> Från liten till stor: Skansbron, Skanstullsbron,
> Johanneshovsbron. Jag tror Bruse tog
> Skanstullsbron, det är i v f den enda med bussfil
> :)

Ja, jag skrev fel. Det var Skanstullsbron jag cykla på. Johanneshovsbron skulle jag aldrig våga, där går det ju fort, så fort i rusningstrafiken. Bilarna susar fram i den förskärckliga farten av 5 km/h!

Olle 5 år: "Pappa, vad är rusningstrafik"
Pappa: "Det är när trafiken står stilla".

Gillar tekniken jag såg på DN:s ledarsida, en enormt massa bilar står stilla i kö, spyr ut massor av avgaser, himlen är svart av avgaser. Ut ur en bil sticker en förare sitt huvud och utbrister glatt: hurra, vi slapp trängselavgiften! Hahaha den är så träffande!

Cykelbanatvång?
cacigge skrev:
> Visste inte att jag inte fick framföra min cykel i
> mer än 40 km/h :D
> Varje dag lär man sig något nytt!

Var har du "lärt" dig det?

/Magnus

Cykelbanatvång?
cacigge skrev:
> Visste inte att jag inte fick framföra min cykel i mer än 40 km/h :D

Inte på cykelbana... Där får ingenting framföras över 40 knyck. (Eller var det 30?)

Cykelbanatvång?
Dan_dryer skrev:
> Finns faktist dem som fått böter för att de cyklat
> för snabbt.

Sägen eller sant? Eftersom det inte är lag på hastighetsmätare på cykeln är det ju omöjligt att som cyklist hålla hastigheten.

Cykelbanatvång?
> Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet
> av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre
> hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som
> möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Eftersom de flesta moderna cyklar är konstruerade för en hastighet högre än 40 kilometer i timmen, så tolkar jag detta som att man inte behöver ligga så långt åt höger som möjligt.

Cykelbanatvång?
Henrik VXT: Mest sägen skulle jag tippa på... Tror inte han fick böter, även att han påstod det. Var vid ett dagis eller liknande. Han körde också mot rött har jag för mig... Jag ska be honom att visa mig böterslappen =)

Cykelbanatvång?
"Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används."

Lagen lär ju ha kommit till när det inte fanns räcercyklar till den stora massan...

Måste nog prova att köra för fort på närmsta 30 sträcka.
Har ju ingen dator... =P

Cykelbanatvång?
Bruse: Fördelen med stillastående bilar och deras avgaser är många. Dels blir det mycket varmare vilket välkomnas varmt på vintern och dels får man lite hinderbana man kan trixa sig igenom. Väntar bara på den dagen man råkar köra av backspegeln på någon svindyr Merca :P

/C

Cykelbanatvång?
Asså det var som bara f-n. Jag brukar skrika ohemula hemskheter till bilister som vill tvinga mig upp på cykelbanan som korsas av minst 20 små korsningar där hjärndöda bilister inte har en tanke på att cyklister
kan komma från båda håll....Helt livsfarligt om man inte har halvbroms i hela tiden.

Inte för att jag är road men jag har åkt bil nu några dagar.....Jag skäms lite men jag är ju snäll mot cyklister förtsåss.....snitthastigheten efter en sådär 20 mil är 29 km/h.

Det var väl inte meningen att jag också skulle upp på cykelbanan va ????

Cykelbanatvång?
teabag: Jag tycker du borde lägga ned med att "skrika ohemula hemskheter" nu när du vet att du egentligen gör fel. Väldigt många kan säkert stå ut med att du är ute och fladdrar där du enligt lag inte hör hemma, men du kan ju åtminstone försöka vara lite ödmjuk. Ja, nu när du vet att du har fel iaf.

Det är väl egentligen ren självbevarelsedrift att inte hetsa upp förarna av de stora hårda bilarna när man är ute och cyklar.

Cykelbanatvång?
tbk - jag är ju en snäll person så allt stannar inombords. Men annars har du förståss helt rätt.

Generellt så hojjar jag bara på gatan om jag känner att den är säkrare än cykelbanan. Om jag öser på cyklar jag ju fortare än bilarna och att då ha ett antal korsningar som är skymda och där en bilist när som helst kan komma uppfarande i hög fart är och förblir livsfarligt. Tar jag det lugnt däremot och med handen konstant på bromsen kan det tänkas att även sådana cykelbanor är säkrare än gatan. Möjligtvis, kanske.

Om jag tolkar innebörden av lagtexten rätt så gör jag således precis det som är meningen - eller ?

Cykelbanatvång?
För egen del cyklar jag inte i stan. Ute i förortsdjungeln tycker jag över lag att det brukar funka ganska bra att cykla på de cykelbanor som finns. Många cykelbanor ger mig en kortare resväg än att åka bilväg.

Ett av de få tillfällen då jag gjorde ett medvetet val att åka på en för cykling ganska olämplig bilväg (hårt trafikerad och nästan ingen vägren längre) berodde på att det var 15-20 cm blötsnö på cykelbanan och perfekt plogat på bilvägen. Dessutom hade jag bråttom till min skola så jag såg inte att jag hade nåt val. Kan erkänna att jag blev ganska irriterad när det var nåt pucko som viftade att jag skulle åka över till cykelbanan. Han behövde nog bättre glasögon om han inte såg hur mycket snö som han tyckte jag skulle försöka forcera. Eller så var han bara dum i huvudet.

Hur som helst så bör man väl nästan kunna tolka lagtexten som att det är ok att cykla på bilvägen om cykelbanan är oframkomlig? Ganska konstigt annars...

Cykelbanatvång?
Dan_dryer skrev:
> Finns faktist dem som fått böter för att de cyklat
> för snabbt. Det skedde då på 30-väg och inte på
> cykelbana.

Det finns ju ingen lag på att cyklar måste utrustas med hastighetsmätare, hur kan det då krävas att vi ska kunna hålla hastighetsbegränsningarna? Ska vi som inte monterat cykeldator på pendlarhojen alltid rulla i två kilometer i timmen av rädsla för att begå ett brott? Det måste ju finnas en formulering som friar cyklisten från hastighetsöverträdelse. Har inte tid att leta själv..

> Jag själv blev uppmätt med laser av ett par
> poliser, men mest på skoj. De ropade: "öka då! du
> är ju bara uppe i 39km/h!" =)
> Det var förövrigt på en 70-väg

Det var ju kul:-)

Cykelbanatvång?
Johan S:
Mmm det var riktigt skoj, å han fick böter för att ha kört utan hänsyn och mot ett rödljus, inte för att ha kört för snabbt. Dock så finns det dem som blivit tillsagda av polis att inte köra om bilar som vettvillingar på 30 och 50 vägar (mig inräknad). De gillar visst inte att man kryssar fram som ett ånglok =)

Polisen brukar vara väldigt snäll mot cyklister annars, och ofta dömma till deras fördel mot bilister. Men det gäller om man har hjälm på sig och inte väljer att skjutsa 5-6polare på hojjen =P.
Så som sammanfattning så brukar jag som är tävlingscyklist inte ha några större problem med polisen. Då de gillar att jag kör med hjälm och lyse (när det är mörkt).
Å de brukar inte ens lyfta på ögonbrynet om jag inte kör på cykelbanan. Förresten så vid det tillfället jag blev uppmäött på laser, så cyklade jag på vägen istället för på en helt tom cykelbana =)

Cykelbanatvång?
glitch skrev:
> Väntar
> bara på den dagen man råkar köra av backspegeln på
> någon svindyr Merca :P
>

Jag har gjort det på en yakuza-merca. Gänget stod och hängde bredvid. Jag irriterade mig på att de hade parkerat på trottoaren där det var extra trångt eftersom det fanns ett träd också. Det var inte bara det utan jag stör mig också på affärsverksamheten som de bedriver i det kvarteret, så jag saktade inte ner utan klippte backspegeln.
Eftersom det var de som hade gjort fel, så bad de faktiskt om ursäkt.

Cykelbanatvång?
Dan_dryer skrev:
> Johan S:
> inräknad). De gillar visst inte att man kryssar
> fram som ett ånglok =)

Ett ånglok kryssar inte, det gör fartyg! Ett ånglok tuffar på rakt fram, genom allt, över allting, som står i dess väg. "Endast tåget går säkert på spåret". Eller travesteringen: "endast cykeln går säker på cykelbanan".

Tillbaka
Topp