Cykelbanornas hall of shame

Om du förstod det hade det väl varit lika bra att redan från början säga att du inte färdades på det som klassificeras som elcykel (legalt sett). Att hålla 25 km/h på cykel känns för mig rätt görbart på en kortare sträcka medan det blir en annan sak om det är klart högre farter.
Du menar att mitt inlägg hade tillfört mer till diskussionen på det sättet? Att jag redan från början skulle ha skrivit något i stil med: Jag "cyklade" där på ett fordon som i allt väsentligt påminner om en cykel men som i själva verket är något annat. Jag upplevde det som någorlunda görbart med det fordon jag färdades på och med dom kunskaper jag besitter. Jag hade dock avrått från att ta den vägen på en regelrätt cykel om du inte råkar ha ganska bra cykelvana och någorlunda tryck i benen. Jag anser att det är dålig stil av kommunen att styra om cykel- och gångtrafik på ett sätt som medför en betydande omväg och ganska stora besvär.

Om du förstod det hade det väl varit lika bra att redan från början säga att du inte färdades på det som klassificeras som elcykel (legalt sett). Att hålla 25 km/h på cykel känns för mig rätt görbart på en kortare sträcka medan det blir en annan sak om det är klart högre farter.
Fast genomsnittscyklisten på en damtralla med barnstol håller inte 25 alls lika lätt. Så det är en relevant poäng oavsett.

Nästan alla "legala" elcyklar gör typ 27, det är bara att se sig om på cykelbanorna. Det räcker rätt långt för att jämna ut skillnaden helt i blandtrafik i stan.

Du menar att mitt inlägg hade tillfört mer till diskussionen på det sättet? Att jag redan från början skulle ha skrivit något i stil med: Jag "cyklade" där på ett fordon som i allt väsentligt påminner om en cykel men som i själva verket är något annat. Jag upplevde det som någorlunda görbart med det fordon jag färdades på och med dom kunskaper jag besitter. Jag hade dock avrått från att ta den vägen på en regelrätt cykel om du inte råkar ha ganska bra cykelvana och någorlunda tryck i benen. Jag anser att det är dålig stil av kommunen att styra om cykel- och gångtrafik på ett sätt som medför en betydande omväg och ganska stora besvär.
Ditt ursprungliga inlägg fick mig att tro att det handlade om att ett fordon som färdades i 25 km/h (elcyklister orkar sällan trycka upp dem i så mkt mer om det är platt) och att det var klart mkt mindre problematiskt att färdas på jämfört med en vanlig cykel. Ditt förtydligande fick mig att förstå att den bild jag fick från början (och som jag tycker är den naturliga) var felaktig. Om syftet var att ge en rättvisande bild av vad det handlade om hade det i alla fall för mig varit underlättande om du redan från början förtydligat att det inte rörde sig om det som legalt sett är en elcykel utan om en annan form av elassisterat fordon.

Fast genomsnittscyklisten på en damtralla med barnstol håller inte 25 alls lika lätt. Så det är en relevant poäng oavsett.

Nästan alla "legala" elcyklar gör typ 27, det är bara att se sig om på cykelbanorna. Det räcker rätt långt för att jämna ut skillnaden helt i blandtrafik i stan.
Jag räknar med att personer som hänger här typiskt inte är medelcyklisten med damtralla och barnstol.

Ditt ursprungliga inlägg fick mig att tro att det handlade om att ett fordon som färdades i 25 km/h (elcyklister orkar sällan trycka upp dem i så mkt mer om det är platt) och att det var klart mkt mindre problematiskt att färdas på jämfört med en vanlig cykel. Ditt förtydligande fick mig att förstå att den bild jag fick från början (och som jag tycker är den naturliga) var felaktig. Om syftet var att ge en rättvisande bild av vad det handlade om hade det i alla fall för mig varit underlättande om du redan från början förtydligat att det inte rörde sig om det som legalt sett är en elcykel utan om en annan form av elassisterat fordon.
Okej då beklagar jag att inlägget i fråga inte nådde upp till den standard i form av tydlighet som allmänt råder på forumet.

Jag fällde en kommentar baserat på att jag inte förstod situationen och fick då ett svar med att du förstod att kommentaren skulle komma. Är det då orimligt att tycka att det i så fall hade varit lika bra att vara tydlig redan från början?

Jag räknar med att personer som hänger här typiskt inte är medelcyklisten med damtralla och barnstol.
Många av cykelvägarna i inläggen i den här tråden borde inte vara några större problem för någon som hänger på det här forumet och har lite erfarenhet och färdigheter inom cykling. Jag trodde vi beklagade oss lite mer allmänt.

Många av cykelvägarna i inläggen i den här tråden borde inte vara några större problem för någon som hänger på det här forumet och har lite erfarenhet och färdigheter inom cykling. Jag trodde vi beklagade oss lite mer allmänt.

Nja, många saker som vissas upp här är farliga eller mycket jobbiga när man cyklar på cykelbanor. Det tog mig några år efter jag hade flyttat till Sverige att förstår att man alltid bor välja vägbanan när man inte känner till cykelbanan. För två veckor sen bröt jag mot den regeln i ett område där jag bara hade cyklat en gång tidigare (för två år sen) och jag blev direkt straffad.

Sen måste man komma ihåg att inte alla som nyttjar våra cykelbanor är elitcyklister med massor av watt i benen och kattlika reflexer. Ett hinder eller udda dragning kan vara rent farligt för en del. Jag kan tycka att det är helt rätt att bli upprörd och påpeka sådant, trots att jag själv kanske inte skulle ha några problem. Men så har jag, och många med mig, en förmåga till att tänka längre än näsan räcker.

Nja, många saker som vissas upp här är farliga eller mycket jobbiga när man cyklar på cykelbanor. Det tog mig några år efter jag hade flyttat till Sverige att förstår att man alltid bor välja vägbanan när man inte känner till cykelbanan. För två veckor sen bröt jag mot den regeln i ett område där jag bara hade cyklat en gång tidigare (för två år sen) och jag blev direkt straffad.
Precis, och därför är det irriterande varje gång journalister berättar om hur enkelt det är att ta cykelbanan när man själv vet hur illa det ser ut precis där kamerabilden och journalistens researchvilja slutar.

Reportern i Nyköping borde ta TRV-snubben på orden, sätta på sin favoritpodcast och cykla i fyra minuter (eller gå i 10). Stalltips: han kommer undra varför han är halvvägs till Tystberga och fortfarande inte har kommit över E4:an.

Alltså det här:

Visa bilaga 790972

Gröna linjer: För cyklar (och fotgängare), och ja, det är antingen från höger eller vänster i nedre kanten av bilden, ingen fortsättning mot där bilden är tagen. Och från bägge hållen kan man komma med hög fart.
Orange linje: Biltrafik, endast från vänster.
Svarta pilar: Asfalt.
Röd pil: Ett lager fint rullgrus på typ betong.

Är det något snille som tänkt till, om man svänger för snabbt så vurpar man och blir lite försiktigare i trafiken efter det. Helt vansinnigt. Trodde först att det var någon tillfällig (extremt) dålig lösning, men verkar vara permanent, har nog varit så i nån månad nu. Iom att det är upphöjt så har jag svårt att tänka mig att dom ska lägga på ytterligare något lager asfalt längre fram.

Cyklar där ofta, till/från affärn, från höger i nedre kanten. Jag hade tur och höll låg fart där första gången. Hade lika gärna kunnat vara mörkt, och brukar hålla lite högre fart, då hade jag vurpat rejält där.

Är det någon ny snilleblixt som kommer att implementeras på fler ställen, någon som sett det någon annanstans?

Har verkligen försökt förstå varför man valt att göra så, men kan inte komma på något.

Kan det vara några plattor under gruset och att gruset ska sätta sig i fogarna och därefter sopas bort? Oavsett så känns det helt vansinnigt.

Verkade vara det jag skrev på slutet.
"Kan det vara några plattor under gruset och att gruset ska sätta sig i fogarna och därefter sopas bort? Oavsett så känns det helt vansinnigt."

Gruset är nu bortsopat, men lite slarvigt, en del sand kvar så det går nog fortfarande att vurpa där om man är oförsiktig.

Var inga varningar där under tiden gruset var där, det var t.o.m. lite spårigt när gruset var där så jag fick ta det riktigt lugnt när jag kom från bortre i bilden och svängde vänster. Ja ja, det finns ju värre lösningar för oss cyklister?

instämmer helt. Sedan länge har alltid undvikit att cykla på cykelbanan om möjligt. Desvärre tycks cykelbanorna blir fler och farligare.

1000044537.webp
Ville undvika en ganska seg backe med mycket trafik. Hade sneglat på GC-vägen många gånger och idag provade jag 🙄

Otroligt jobbigt och svårt att ploga upp snön ordentligt mot kanten. En fjärdedel av GC-banan räcker väl för dubbelriktad trafik med både fotgängare och cyklister? Huvudstråk från Älta till Sickla.

Visa bilaga 812877
Och jag kan trots detta sätta en slant på att det finns de som ändå tycker att det på nåt sätt är cyklisternas fel ändå.....??

Hade tänkt skriva någon käck kommentar men det där är ju totalt korkat. Hade jag inte sett bilden hade jag inte ens trott på det, man kan helt enkelt inte vara såna idioter att man genomför nåt sånt -fast uppenbarligen kan man.
Hade jag hållit i "penseln" hade jag vägrat måla det där. Men, jag är 50+ och kan gärna kritisera riktigt korkade saker (även uppåt).

"Cykelfältet är nu 45 centimeter brett"
asa-schwieler-260512-768x1414.jpeg

Mediterade över det här igår igen och då slog det mig att mitt racerstyre är 3 cm mindre brett än det här fältet.

Hur gör man något åt den här saken? Ska vi felanmäla? Skriva mail? Eller smyga dit på natten och måla cyklar i vanlig storlek på körfältet bredvid istället som guerilla-aktion?

Tillbaka
Topp