Cykelbanornas hall of shame

ostkaka

Aktiv medlem
MarcusS skrev:
-------------------------------------------------------
> Här kan man praktisera chicken race.

Eller så observerar man skyltningen som visar att det inte längre (sedan snart ett år tillbaka) är en GC-bana utan bara en G-bana. Cykla skall man tydligen göra på andra sidan buskarna.

Orwar

Aktiv medlem
silverman834 skrev:

> (Bild på redbergsplatsen)
> Tredje bilden har samma situation som ovan.
>
>
Redbergsplatsen överlag känns ju som ett totalt mörker. Signalen längst upp som aldrig ger cyklister grönt, portarna in till kyrkogården där det alltid blir väldigt rörigt i mötet mellan fotgängare och cyklister, eller bara det faktum att Gatubolaget "förbättrade" häromåret.
När de la ny asfalt på cykelbanan som går ner mot Ånäsvägen passade de på att ta bort den lilla urkapningen som gjorde att man kunde cykla rätt ner på gatan och sedan förbi Halta Lotta om man som jag kommer uppifrån och ska ner förbi Olskroken.
Nu tycker de att man istället ska ta sig igenom inte mindre än tre trafiksignaler,varav en är den vedervärdiga längst upp på Redbergsplatsen där man lär få stå i minst fem minuter i rusningstrafik.

NLC

Aktiv medlem
Lund - Cykelstaden

Bilagor

• DSC00187-781126.jpg
    DSC00187-781126.jpg
    176.5 KB · Besök: 148

NLC

Aktiv medlem
Problemet tror jag tyvärr ofta är att de dåliga lösningarna inte är plumpar i protokollet utan en konsekvens av undermålig trafikplanering. Det känns som att man i många kommuner tänker "Bygger vi lite cykelbanor har vi gjort det bättre", utan att se till att resultatet blir en fungerande trafikmiljö även för cyklisten.

Mailade cykelframkomlinghetsrapporten i Stockholms till gatukontoret i både Lund och Malmö och frågade om hade planer på att göra något liknande. Hade rätt bra dialog med en Leif på med gatukontoret i Malmö där vi bl.a. diskuterade trafiksituationen runt Värnhemstorget även om han ansåg att någon undersäkning inte behövdes eftersom de redan var så många på gatukontoret som cyklade. Lunds kommun svarade inte ens.

Skickade min bild ovan gatukontoret på Lunds kommun i juni. Resultat: Nu i September står skylten ännu närmare trottoarkanten, kanske är det en 4-5 cm lucka...

Senast ändrad:

Supertramp

Aktiv medlem
Står Containern på Skeppsbron södergående strax innan slussen fortfarande kvar?
Har ingen bild, men den är finfint placerad mitt på cykelbanan där tusentals cyklister passerar varje dag.

zodah

Aktiv medlem
Supertramp skrev:
> Står Containern på Skeppsbron södergående
> strax innan slussen fortfarande kvar?
> Har ingen bild, men den är finfint placerad mitt
> på cykelbanan där tusentals cyklister passerar
> varje dag.

Jepp, den är kvar. Hade tänkt fota den igår men mitt frihjul krånglade så jag fick leka fixie ( och mina fixieskills är såpass rostiga att det inte blev ngt foto)

Men ofta står det både taxi och lastbilar i cykelbanan på Skeppsbron. Den biten är riktigt kass.

Fikasvettot

Ny medlem
Orwar skrev:
> Känns inte det alldeles för konstruktivt? Då
> riskerar man ju att något faktiskt förbättras.

Ursäkta mig. Jag var på semester och hade glömt hur Happy funkar.

silverman834

Ny medlem
Fikasvettot skrev:
> Istället för att gruppgnälla på Happy kan man
> påpeka fel och brister, t.ex.:
> http://www.trafikfarligamiljoer.se/

Jag har försökt ta upp lite sådana här sake med kommunen men upplever bara att jag fått standardsvar om att de ska se över det utan att något händer, så kag nöjer mig med att bara gnälla :-)

NLC

Aktiv medlem
På så sätt är ju en sån här tråd på happy rätt bra. Även om det inte blir direkt bättre så blir kanske iaf några fler uppmärksamma på luriga situationer?

mmmrrrr

Aktiv medlem
http://maps.google.com/?ll=59.25432...9mw-Ccatf14fH2EFGvGJqg&cbp=12,183.01,,0,14.32

Ser det OK ut?

Ja, på den bilden. Sedan dess har någon fått för sig att den där vita linjen är en tänkt att vara skiljelinjen mellan gång- och cykelbanan, och målat cyklar (dubbelriktat såklart) där. Precis innan stolpen dessutom. Hade inte kamera med mig när jag såg det idag, men det är nog det dummaste jag sett i Stockholm i alla fall.

Erik Sandblom

Ny medlem
Take the lane!

Is it a cyclist's right to 'take the lane'?
"Taking the lane" or taking "primary position" is essentially riding in the centre of the lane. Cyclists do it a) when passing parked cars whose doors may suddenly open; b) to prevent traffic overtaking dangerously in narrow roads and c) when manoeuvring or turning.

Det värsta med dumma cykelbanor är att det är förbjudet att inte nyttja dem.
Trafikförordningen 3 kap. 6 §
Man borde ta bort meningen "Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns."

HåkanB

Medlem
> Andra bilden är på hisingen utanför Göteborg.
> Det är meningen att man som cyklist ska köra
> fram och stanna vid tryckknappen, men hur ska man
> det laglydigt utan att passera stoppstrecket?

Ok, detta kanske klassas som trådarkeologi men ändå. Jag tycker att korsningen som visas i inlägget fungerar ganska bra och har alltid betraktat den som en cykelbox. Jag kör hellre förbi bilarna och står där och syns än att jag trängs bredvid dem. Däremot så är det möjligen otrevligt att man har en högersvängande fil med ganska mycket trafik till höger om sig när man cyklar fram till korsningen.

silverman834

Ny medlem
HåkanB skrev:
> Jag tycker att korsningen som visas i
> inlägget fungerar ganska bra och har alltid
> betraktat den som en cykelbox.

Jo, det är ju sant, det är nog så de har tänkt och det är ju riktigt vettigt! Jag kan ibland bara störa mig onödigt mycket på ställen där de vill att man ska bryta mot lagen då det annars är så mycket prat om hur laglösa cyklister är.

pme

Aktiv medlem
Skrmavbild2012-04-18kl.14.28.19.png

Hur skall man göra när man, som cyklist, möter en cyklist här?
Den som planterade den här övergångsskylten borde fundera på att byta jobb, sas.

Freeskier

Aktiv medlem
pme skrev:
> >
> Hur skall man göra när man, som cyklist, möter
> en cyklist här?
> Den som planterade den här övergångsskylten
> borde fundera på att byta jobb, sas.

Man kanske inte kan räkna med att kunna mötas på varje cm av sin färdväg?! Om en av cyklisterna saktar in bara lite så behöver man inte mötas exakt vid stolpen.
Jag förstår inte hur det kan bli ett problem, det är ytterst sällan såna situationer inte löses på ett smidigt sätt av bilister. Ibland undrar jag om inte offermentaliteten bland oss cyklister är lite väl framträdande. (Jag är inget undantag, kom på mig själv över att gnälla för mig själv över en liknande grej vid ett vägarbete igår)

silverman834

Ny medlem
I fredags såg jag denna trevliga syn där man har försökt spärra sidorna av en bussluss så bilar inte kan smita förbi på sidorna. Känns ju lagom säkert då belysningen är så dålig där och det är i slutet av en backe...

Foto0318.jpg

Atlas

Aktiv medlem
Den där måste ju skickas in till trafikkontoret och gärna lite tidningar med. Vilket praktexempel! Tänk om motsvarande hade gjorts emot biltrafiken.

silverman834

Ny medlem
Atlas skrev:
> Den där måste ju skickas in till trafikkontoret
> och gärna lite tidningar med. Vilket
> praktexempel! Tänk om motsvarande hade gjorts
> emot biltrafiken.

Redan gjort. Trafikkontoret har en address jag brukar skicka sånt här till och jag epostade också göteborgspostens trafikreporter som ibland skrivit om cyklism.

DT

Aktiv medlem
Shit.

Varför går de inte hela vägen och spänner upp lite pianotråd i halshöjd medan de ändå håller på? :-/

NLC

Aktiv medlem
En pianotråd över vägen skulle bara bussen riva ner ;-)

Och lite mer seriöst, det här med att sätta upp överambitiösa bilhinder på bussgator är ju helt j-a vansinnigt! Inte ens en ynka liten reflex på suggorna... Suck

Orwar

Aktiv medlem
Oj, suggorna måste kommit upp nyligen, var inte längesen jag for förbi där. Är ju totalt livsfarligt, tur att jag brukar köra i mitten.

toshiba

Aktiv medlem
De förekommer ju överallt, men jag gillar de ställen där fotgängare och cyklister magiskt ska byta sida med varandra utan nåt övergångsställe. Här ett exempel från stadsgården/slussen, röd cykel, blå fotgängare:

Capture.PNG

johan44

Aktiv medlem
så här såg det ut när stockholms stad ville stoppa asfaltsläggarna från att campa under brommas inflygning, suggan är borta nu dock...

Bilagor

• 228537_10150170326123123_748843122_7132978_1109568_n.jpg
    228537_10150170326123123_748843122_7132978_1109568_n.jpg
    18.5 KB · Besök: 107

Tille

Aktiv medlem
toshiba skrev:
> De förekommer ju överallt, men jag gillar de
> ställen där fotgängare och cyklister magiskt
> ska byta sida med varandra utan nåt
> övergångsställe. Här ett exempel från
> stadsgården/slussen, röd cykel, blå
> fotgängare:
>
>

Vad menar du? Det finns förvisso ställen "utan övergångställe". Men just där finns det ju ett....

Capture.PNG

toshiba

Aktiv medlem
>
> Vad menar du? Det finns förvisso ställen "utan
> övergångställe". Men just där finns det ju
> ett....

Ja det var väl inte ett klockrent exempel, men gångbanan fortsätter efter korsningen för att sen fasas ut till ingenting när det är för sent. Väldigt få fotgängare (0) vänder då tillbaka för att ta övergångsstället.

Stumpy

Aktiv medlem
toshiba skrev:
> >
> > Vad menar du? Det finns förvisso ställen
> "utan
> > övergångställe". Men just där finns det ju
> > ett....
>
> Ja det var väl inte ett klockrent exempel, men
> gångbanan fortsätter efter korsningen för att
> sen fasas ut till ingenting när det är för
> sent. Väldigt få fotgängare (0) vänder då
> tillbaka för att ta övergångsstället.

Den platsen är uppenbart dåligt planerad. Gångtrafikanterna brukar virra omkring som höns där, utan att se åt varken det ena eller andra hållet. Man får ta det lugnt och vara beredd på att väja och/eller bromsa. Jobbigt när man precis har gått i mål på Stadsgårdstempot. :)

Tille

Aktiv medlem
toshiba skrev:
> Ja det var väl inte ett klockrent exempel, ...
> Väldigt få fotgängare (0) vänder då
> tillbaka för att ta övergångsstället.

Stumpy skrev:
> Den platsen är uppenbart dåligt planerad.
> Gångtrafikanterna brukar virra omkring...

Den är hyfsat dålig för alla. Bilar som vill släppa av folk. Mer eller mindre nyktert folk som försöker ta sig mellan båtar/nattklubbar och T-bana/buss och cyklister som kommer i full fart ner för backen rakt igenom hela högen.
Men ett övergångsställe finns det :-)

NLC

Aktiv medlem
Fikasvettot skrev:
> Bäst vi flyttar undan bilvraket så det inte
> hindrar trafiken.
>
>
> Huddinge i söndags, infarten österifrån.

Kul! En bonkabil :-P

Roy Mance

Medlem
Här är två favoriter. Den första är dubbelriktad och följer huvudleden i en dryg kilometer och mynnar sedan ut i mötande vägbana, helt utan hänvisning om var det är tänkt att man ska ta vägen. Den andra är ett stycke konst där man ständigt får finna sig i att bli prejad av bilar som kommer från götaplatsen och ska Svänga höger. Det finns även fina möjligheter att smälla med mötande bilar som ska till höger i bild nere vid korsningen.

kukbana1.png

kukbana2.png

Roy Mance

Medlem
...and don't get me started on alla jävla vägarbeten. "För er säkerhet led cykeln"-skyltarna borde bytas ut mot "För vår bekvämlighet har vi blockerat cykelbanan och orkar inte fixa någon alternativ lösning". I helvete att jag kliver av och leder.

trib

Medlem
Haha, den 10 m långa cykelvägsstumpen som de har byggt bakom busshållplatsen i den första bilden är ju klockren. Hur tänkte dom där? Först blir man glad när man märker att de har byggt ny cykelbana. Men efter 10 m så tvingas man välja mellan att fortsätta på en smal trottoar som det knappast är lämpligt att cykla på eller så ger man sig ut på vägen och kör på fel sida. Med tanke på den lilla ramp de har byggt så tolkar jag det som att de vill att cyklisterna ska köra på vänster sida bland biltrafiken. Tummen upp!

Topp