Cykelblöja - hur ska den vara?

Allroad

Aktiv medlem
För lvg/pendling, hur vet man hur blöjan ska vara, hård? mjuk/tunn?

Köpte nämligen ett par Mavic bib-shorts med blöja, dom har en ganska tjock padding som i sin tur då är lite hårdare, inte så följsam som de tunnare som t ex craft har men i kombo med en rätt mjuk sadel så undrar jag om det kanske blir lite kontraproduktivt?

Tycker dock att det är en djungel av bibs där ute men hur vet man att det man köper är vettigt?

Tror det är som med en sadel - extremt individuellt. Många kommer med rekommendationer på det de själva använder, men det saknar ju helt betydelse för hur någon annan upplever samma produkt.

Med det sagt upplever jag det som att man vänjer sig vid det mesta efter ett tag. Jag har kört diverse standardsadlar och lädersadlar med och utan bibs och blivit kompis med flera av dem. Idag kör jag dock uteslutande med bibs eftersom jag en gång började och nu ser jag ingen anledning att gå tillbaks. Har cyklat med billiga Craft förr men kör idag med Rapha. Tror båda funkar lika bra men är en duktig konsument och handlar därmed det dyrare alternativet..?

Om du redan köpt ett par så är det väl bara ut och nöta och se hur det känns!

ja det här är individuellt verkligen. tycker för min del paddingen sitter bättre på sadeln. innebär cirka 100 extra gram, hur mycket väger bibsens padding?

en kanske inte oväntad fördel är att det inte blir lika svettigt.

vid pendling är det särskilt opraktiskt med blöja.

En bra blöja håller ändan torr längre och förhindrar skav och irritation. Så det handlar inte bara om att det ska vara mjukt att sitta.

första steget är egentligen att hitta en sadel du kan sitta på bra så du inte får ont i andra delar av kroppen (rygg, armar, nacke, etc) och sen börja labba med byxor. Är du okänslig funkar vad som helst säkert bra men är du prinsessan på ärten som jag kommer det kosta pengar att hitta rätt.

man undrar hur går det till när en värmeisolerande blöja med slutna celler håller ändan torr från t ex svett längre?

För min egen del gillar jag enklare modeller. De dyrare jag har haft har skavt så illa att jag har gett bort dem efter ett par turer.

Kan ni sluta att kalla det blöja? Det finns människor som faktiskt tror att cyklister bajsar och kissar i byxan. F ö har jag inget problem med ordet blöja.

Är ny inom detta med cykling och har verkligen inte hittat rätt ännu. Finns det fortfarande cykelbyxor att köpa där blöjan går "hela vägen upp" framtill? Tycker det är fruktansvärt obehagligt när den slutar precis mitt för paketet.

Är ny inom detta med cykling och har verkligen inte hittat rätt ännu. Finns det fortfarande cykelbyxor att köpa där blöjan går "hela vägen upp" framtill? Tycker det är fruktansvärt obehagligt när den slutar precis mitt för paketet.

Det finns sånna fortfarande. Jag är så konstig att jag gillar sånna när jag cyklar tempocykel, men inte annars.

Skyddar paketet bra mot väder o vind/kyla då du är näck under.

Det går utmärkt att cykla utan stoppning i byxorna. För pendling känns det verkligen överdrivet. Men det är naturligtvis upp till var och en.

Det går utmärkt att cykla utan stoppning i byxorna. För pendling känns det verkligen överdrivet. Men det är naturligtvis upp till var och en.

Beror väl på hur lång pendling man har.

Viktigast för mig är att få på ett par så små det bara går, annars sitter inte stoppningen där den ska. Rapha och Assos är värt pengarna imho.

Ni som inte vill ha pad, vad använder ni för byxor? Jag har nog aldrig sett ett par (korta) bibs utan pad, och bibs är ju mer eller mindre ett måste. Finns ju inget värre än en resår som korvar sig på magen eller lämnar glipa i ryggen när man ligger i bocken.

man undrar hur går det till när en värmeisolerande blöja med slutna celler håller ändan torr från t ex svett längre?
Den har nog lager som leder bort svetten. Var dum o köpte ett par cykelbyxor på Lidls cykeldrive. Väldigt otrevliga eftersom de inte ledde bort svett och jag blev blöt o kall i baken istället.

Ni som inte vill ha pad, vad använder ni för byxor? Jag har nog aldrig sett ett par (korta) bibs utan pad, och bibs är ju mer eller mindre ett måste. Finns ju inget värre än en resår som korvar sig på magen eller lämnar glipa i ryggen när man ligger i bocken.
Löpartights, långa eller korta beroende på temperatur. Funkar hur bra som helst. Jag gillar inte hängslen.

Den har nog lager som leder bort svetten. Var dum o köpte ett par cykelbyxor på Lidls cykeldrive. Väldigt otrevliga eftersom de inte ledde bort svett och jag blev blöt o kall i baken istället.
typ in i materialet då?

vi är alla olika. tycker det är skönt att ha hittat en för mig bekväm sadel selle italia trans am x0, där jag aldrig längtar efter padding.

Cykelbyxor är nog väldigt individuellt. I början av min långfärdscyklistkarriär så tänkte jag ju mer padding desto bättre. Jag körde då kalas extra och assos extra och en del andra märken. Jag fick dock problem med värme, svett och skav. Blöt hud är värdelös emot skav. Hittade raphas byxor för varmt väder 2013, vilka var av usel kvalitet men bra ur skav synpunkt. 2017 uppdaterade jag byxorna. De var betydligt fulare än föregångarna men hade betydligt bättre kvalitet. Jag kör fortfarande 2017 byxorna. Tycker att upplevelsen av skav blivit betydligt mindre. Hur mycket som är byxor och upplevelse låter jag vara osagt. Är själv touringcyklist/randonneur och cyklar långt och svettigt sommar som såväl som vinter.

Det var min tanke också, men har kollat och det står på etiketten att det är herr. Craftbyxor köpta på XXL. Dom är dessutom grymt små i storleken jämfört med andra Craftkläder jag har. Jag har inga konkreta "bevis" men ibland får jag för mig att vissa saker som säljs på XXL är andrasortering. Skulle ju kunna vara ett par felmärkta dambyxor.

Men hur skall jag tolka texten i blöjan på mina castellibrallor? Längst fram står det kiss men det står ingenting där bak. Är det en sådandäringa "lightvariant" avsedd endast för nummer ett??

Köp Rapha, kostar mer men är bra. Dom jag köpte 2017 används, tvättas, torktumlas 5-6 dagar (både för cykel och gym) i veckan, har tappat lite färg i sömmarna och loggan på benet har börjat krackelera, men annars inga konstigheter.

Beställde ett par nya lyxiga nu precis med krok där bak så dom går att dra ner utan att klä av allt på överkroppen.

Byxan ska kännas skön på dig i kombo med sadeln. Min erfarenhet är att det krävs att man testar en del.

Förra sommaren körde jag med craft-bibs (C2 pad) på en antares-sadel och det var min bekvämaste kombinationen, även mina assos var riktigt sköna på den sadeln.
I år bytte jag till en SLR Superflow-sadel och helt plötsligt blev craft-bibsen de minst sköna bibsen i garderoben och mina dhb-brallor är klart skönast (aeron & aeron ultra).

Tillbaka
Topp