Cykelböcker

PaaC

Medlem
Cykelböcker
Tjena!

Nu när jag nästa vecka påbörjar min enda egentliga semestervecka och vädret inte ser ut att bli det allra bästa tänkte jag förspilla en del tid med att läsa nån/några schyssta cykelböcker. Tänkte bara höra om nån har några förslag på böcker som bör finnas i bokhyllan i varje cyklists hem? Alla sorters förslag - mekböcker, träningsböcker, biografier, reseberättelser... - är varmt välkomna.

// PaaC

Cykelböcker
Boken av Staffan Skott. Minns inte vad den heter nu, men vackert illustrerad. Stötte på hans dotter på en fest ute i Frescati en gång och det var väl första gången nånsin som någon bad henne om hennes pappas telefonnummer...

Cykelböcker
Serious cycling "second edition". Skriven av Edmund R. Burke. Boken som innehåller en massa grejer om cykling, mest landsväg. Är på engelska.

Cykelböcker
Tjena

Ett par tips-

The complete guide to bicycle maintenance and repair,Jim langley (bicycling magazine)

Älskade cykel ,Gert ekström

Har precis beställt Parktool s Big blue book of bike repair,men jag antar att den är jättebra.

På cykel från chile till alaska,michael strandberg

På cykel genom afrika,michael strandberg (kan vara svåra att få tag på,prova antikvariat)

Ha det på semestern!

Cykelböcker
erol/frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Boken av Staffan Skott. Minns inte vad den heter
> nu, men vackert illustrerad. Stötte på hans dotter
> på en fest ute i Frescati en gång och det var väl
> första gången nånsin som någon bad henne om hennes
> pappas telefonnummer...
>

Tidens Cykelbok av Staffan Skott. Den lärde mig allt jag kan om teknik och cykelfilosofi. Märkligt nog gillar jag mer de tidigare upplagorna där han dreglar över gamla Campa Nuovo Record o dyl. De teckande bilderna av Rebour på lädersadlar kan få vem som helst att vilja ha en gammal fin Brookssadel istället för Selle Italia SLR. Många bra mektis, skötseltips och klädtips finns här. Denna bok lärde mig bygga hjul i trekors, dessutom har jag lärt mig en hel del om utväxlingar här. Jag har för övrigt citerat Skott så mycket här på happy att jag har en upphovsrättstvist att förvara om jag fortsätter...

Den får fem getingar av mig.

edit: Nu kom jag på varför jag gillar de tidigare upplagorna. De är tidlösa jämfört med de senare upplagorna. Den från -95 (tror jag) är väldigt bunden till just tiden kring mitten av 90-talet. Bilderna och färgerna är tidstypiska och känns inte moderna vilket 80-talsupplagan inte behöver med de tidlösa bilder och beskrivningar som den är begåvad med.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelböcker
Medans farsan cyklade racerhoj (länge sen) så införskaffade han ett ex av Tidens Cykelbok, så den har man läst ett par gånger och tittar i lite då o då. Väldigt bra, kanske svår att få tag på numera.

Edit: var den inte, fanns på tradera.com

Senast redigerad av en moderator:
Cykelböcker
Mina tips är:

- The bicycle wheel av Jobst Brandt

- Zinn and the art of mountainbike maintenance av Lennard Zinn

- The quotable cyclist av Bill Strickland
Exempel: "More than any other emotion, melancholy is incompatible with bicycling"
- James E. Starrs, The Noiseless Tenor

- Vadsomhelst(inte en boktitel, alltså) av William Nealy, bra texter och underbara illustrationer

hmmmm...kanske ska läsa mindre och cykla mer...

Cykelböcker
Tack för alla tips!

När det väl begav sig att beställa böcker märkte jag att min 'punksida' helt och hållet tog överhanden över min 'cykelsida'... så det blev en trave böcker om punk.

Beställde dock en cykelkarta över Storstockholm... det börjar bli dags att sluta ödsla tid på tunnelbanor, pendeltåg, bussar, hållpatser, perronger osv. utan istället börja cykla överallt... förutom all träning man får och alla cykeltimmar man samlar ihop så känns det så underbart att slippa spendera 600:- på SL-kort!

Och om min 'cykelsida' tar överhanden så kan jag alltid bläddra i Zinns bok 'Zinn and the art of mountainbike maintenance'.

Nu fortsätter semestern...

// PaaC

Cykelböcker
vill du läsa på nätet o inte har nåt bättre för dig så kan du ju kika på min reseberättelse från när jag o en polare cyklade sthlm-gbg som 16-åringar. Fattar itne hur vi fick för föräldrarna.. Men men, hann ju bla med att köra i mittfilen på motorväg kl halv6 en fredsem :D Länken är iaf http://www.canit.se/~lg/resa/ Jag som cyklar på den svarta scotten

Cykelböcker
Nu blir det läsa av. Nästan som att cykla och träna på riktigt.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    55.9 KB · Besök: 38
Tillbaka
Topp