Cykelbostäder i Malmö

Snuten

Aktiv medlem
Cykelbostäder i Malmö
"I februari ska 55 hyresgäster flytta in i Malmös första hus som är specialritat för billösa. Här är det cykeln som står i centrum och här är dörrar till hiss och lägenheter tio centimeter bredare än normalt.
– Det är för att du ska kunna köra lådcykeln ända in till köket och lasta av om du vill, säger Cord Siegel."

Trevligt, men 9000 för en tvåa och 14000 för en femma? De som har råd med sådana hyror brukar väl i allmänhet vara ute efter bostads- eller äganderätter?

2016-12-15/huset-dar-cykeln-fatt-styra

Cykelbostäder i Malmö
Folk verkar ju gärna betala hutlösa hyror i Turning Torso, så varför inte. Det är väl dessutom väldigt hippt att inte ha bil i dagsläget.

Cykelbostäder i Malmö
Hyresrätt ska vara dyr(are): mindre risk, mindre ansvar. Och tänk så mycket pengar man spar på att inte äga en eller flera mördarmaskiner!

Cykelbostäder i Malmö
Klart att det måste vara dyrare med hyresrätt, men jag tänker på marknadslogiken. Har för mig att det de senaste decennierna funnits ett motstånd till att betala höga hyror även om man har råd. Att det är ett slags fenomen som inte nödvändigtvis gäller utanför Sverige. Men jag kan ha missuppfattat situationen.

Cykelbostäder i Malmö
Det går alldeles utmärkt att vara billös och bo med cykel i lägenhet i vanligt GAMMALT hyreshus från 1950/60-talet också. Kanske lite knixigare med cykel och ryggsäck i början pga smalare dörrar och hissar förstås, men man blir smidig som en vessla med lite övning över tid. Betalar ca 3500kr/mån för min fräscha etta på 45kvm, stamrenoverad för ca 10 år sen, stor balkong, och separat cykelrum/verkstad/förråd på ca 2,5kvm bredvid hallen. :o)

Men det är väl avsevärt högre hipsterstatus att bo i Malmoe jämfört med Uddevalla...
u1.gif

Senast ändrad:
Cykelbostäder i Malmö
Vi har garage i källaren under vårt hyreshus från 50-talet, beläget hyfsat centralt (dock icke i västra hamnen) i Malmö. Får in två cykelvagnar framför bilen och har tillgång till spolplatta. Skulle nog gå att byta ut vagnarna mot en trehjulig lådcykel och fortfarande ha kvar den otrendiga bilen på platsen.

Rullar hojarna rakt in i lägenheten om vi vill trots att det saknas hiss. Bor ju på vån 1. Annars finns en kombinerad cykelkällare/skyddsrum att tillgå. Litet bökigt dock. Ca 7500 i hyra ink garage, 3 rok.

Det där är ju knappast en marknadsmässig hyra dock. Vi får se hur det utvecklar sig.

Cykelbostäder i Malmö
Förmodligen har det kostat mer att bygga ett cykelanpassat per m2 än en vanlig standardlägenhet, förmodar jag.
Pengarna ska tjänas in också!

Det knepiga med hyresrätter är att allt möjligt konstigt folk kan bli placerade där av kommunen.

Cykelbostäder i Malmö
Det enda som är bökig i en normal lägenhet är dörrstorleken. När jag pendlade med pakethållare och väskor så fick en trixa lite i hallen för att ta sig in med både cykel och packning.

Nu kör jag ryggsäck och det fungerar bra.

Hade dock gärna bott i huset i fråga men det faller pladask på priset.

Cykelbostäder i Malmö
Cykelbostäder i Malmö
Med tanke på läget, västra hamnen, låter 14' för en femma ganska normalt. Sen slipper man ju som tidigare nämnt den finansiella risken i att vara investerad i svensk bostadsmarknad. Hyresregleringen har gjort sitt till för att hålla ner hyrorna i äldre hyreshus, men då ska man också ha turen att vinna på bostadslotteriet och få ett kontrakt, vilka blir mer och mer sällsynta då de den kassa avkastningen gör det lockande att omvandla äldre hyresfastigheter till bostadsrätter.

Cykelbostäder i Malmö
NickPick sa:
Stumpy sa:
NickPick sa:
Det knepiga med hyresrätter är att allt möjligt konstigt folk kan bli placerade där av kommunen.

Cyklister?

Nynazister, narkomaner, alkisar, "ortenstjärnor" you name it! Har bott granne med alla möjliga sen köpte jag mig fri.
...så du har köpt ett hus med andra ord. Om du sitter i en lägenhet, kommer verkligheten förr eller senare i kapp dig.
Malmö stad äger cirka 380 bostadsrätter. Och antalet ökar hela tiden. Så sent som i går beslutade politikerna i kommunfullmäktige att avsätta 18 miljoner kronor till inköp av bostadsrätter.

Cykelbostäder i Malmö
Snuten sa:
Trevligt, men 9000 för en tvåa och 14000 för en femma? De som har råd med sådana hyror brukar väl i allmänhet vara ute efter bostads- eller äganderätter?

Det är väl ungefär vad nyproducerade hyresrätter har för hyra oavsett vart i landet de ligger

Tillbaka
Topp