Cykelbud med transportlåda på cykeln

eddiboy

Ny medlem
Sett att vissa cykelbudföretag en längre tid har cykelbud med transportlådor framtill på cykeln med mindre hjul i fören.

En fråga bara..hur är det att köra i stockholmstrafiken med dessa?

Är dessa cyklar "rookie"-cyklarna som du nyaställda cykelbuden sas tvingas köra ett år innan dom får köra vanlig hoj? läs: straffkommendering för att du är färsking.

Det går alldeles utmärkt att köra dom i Sthlmstrafiken. Jag skulle snarare tro att det är
de riktigt duktiga buden som kör dessa long John cyklar.
Hade själv en sån på mitt förra jobb. Och jag är fastighetstekniker.
Fungerade utmärkt det med.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> De flesta jag sett har eldriven hjälpmotor.

Ja, och helvete vad de går! Blev omkörd av en sådan på Västerbron och det kändes som ett möte fast omvänt, typ.

Äsch jag läste "Cykelförbud med transportlåda på cykeln" och hann nästan bli lite orolig innan jag fattade vad tråden handlade om :-)

Bullit och Long John är samma sorts cykel. Förstår att dom har hjälpmotor. För satan vad
vad tungt det blev ibland. Speciellt i Gamla stan.

Testade en trehjulig Cargobike med elassistans lite försiktigt på lägsta effektläget i en park i somras. Jävlar vad det går lätt! Man bevöver ju knappast trampa. Som småbarnsförälder i innerstan blev jag nästan sugen. Fast hur det är med byggnvaliten på just Cargobike vetetusan.

Jepp, finns bullits som inte har 250 w...

R skrev:
-------------------------------------------------------
> Aron skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De flesta jag sett har eldriven hjälpmotor.
>
> Ja, och helvete vad de går! Blev omkörd av en
> sådan på Västerbron och det kändes som ett
> möte fast omvänt, typ.

Visst går det bra att ta sig fram i stadstrafik även på en gammal hederlig Long John. På en lastcykel blir man inte lika utsatt för cyklisthatet och får oftast mer plats i trafiken. (Jag har iofs inte provat att utrusta hojjen med bockstyre och klä mig i lycra, så jag vet inte om det skulle förta den positiva effekten.)

En smäckrare och betydligt lättare Bullitt borde vara perfekt för stadstrafik. Dom har ju dessutom växlar, så man slipper HTFU. :-)

Jag funderar på ta in Omnium eftersom jag får inte ta in Bullitt (finns redan en distributör) men efterom jag kör Bullitt och har inga tankar på göra mig av med den så kanske tar jag in Omnium mini? ;)

Tillbaka
Topp