Cykelbygge 1

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
Hej har en äldre cykelram som jag tänkte använda till ett cykelbygge, och är på jakt efter lite nya delar. Rammodellen är en commencal meta 5.5.
Jag har plockat på mig lite delar i biksters internet shopp. Men är lite fundersam om det kommer att passa. Det jag är mest fundersam över är vevpartiet. Det sitter redan ett vevlager i ramen vid namn sm-bb 80.

Bredden på ramen är 68mm. Jag tror att detta skulle passa.

https://www.bikester.se/shimano-fc-mt210-b-vevparti-36-22-tander-2x9-vaxlar-811196_2006012.html

Vore toppen om ni skulle kunna kolla om det kommer att passa.

Har även plockat på mig en bakväxel. Som jag tror kommer att passa med ett nytt vexelreglage ,kedia Kasset vevparti.

Här är bakväxeln som jag tänkte

Bakväxel

https://www.bikester.se/shimano-deore-rd-m592-bakre-drivlina-shadow-9-vaxlad-224161_58729.html

Kedjan

Växelreglage

Växelvaier

Det sitter redan på en kasset från Shimano, cs m770

Tror ni detta kommer att lira med varandra och med hojen. ( om inte ge gärna förslag som skulle passa) helst saker från bikster.

Tack på förhand //Erik

jonte987

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Det verkar så men känns som kedjan och växel är väldigt dyrt jämfört med resten. Ska du inte framväxel?

Kan nog vara bra att jämföra pris med tex bike24 & bike-discount

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
Nja det ska vara en cykel som jag kan ha fram och tillbaka till skolan. Och kanske till någon liten tur ut i skogen om huvudcykeln ger sig. Tänkte inte ha någon framväxel, tänkte skruva bort eller inte andvända den inre kuggen

jonte987

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Undrar om jag inte hade sparat in på kedja och växel och köpt ett modernt vevparti tex nx eagle som kommer att fungera på nästa cykel. Tveksamt att lägga så mycket på en 9s.

Jag vet inte säkert om det passar ihop men man brukar försöka ha NW klinga och 1x om man inte ska ha framväxel. Helst även växel med clutch men tror inte det finns för 9s.

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
Jag har en Annan ny fulldämpad cykel( cannondale habit 4) men tänkte att ha den här cykeln till skolan. Men kan du ge ett exempel på en nw klinga. Vet inte vad det är.

HåkanC

Aktiv medlem
Cykelbygge 1

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
Tack men tror jag håller mig till biksters sortiment. Priset är inte så viktigt i nuläget. Jag vill bara få alt att funka. Om det kostar 300 eller 500 spelar inte så stor roll. det viktigaste är att det ska funka felfritt.
Tror ni delarna ovan passar är min fråga. //Erik

jonte987

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Om pengar inte är det viktiga så köp en riktig 1x grupp istället för att tramsa med random bikester delar. Varför måste det vara bikester? Den var ny.

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
jo men har beställt en hel rad med andra delar där och vill inte hoppa runt mellan olika sidor. Men kan du ge ett exempel på en 1x grupp som du tror kommer passa.

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
Men tidigare i tråden har du ju skrivit att du hellre betalar mer till Bikester än köper samma shimanodelar billigare ngn annanstans.
Hur skall du ha det?
Spara pengar eller betala (onödigt) mkt till Bikester?
Tror jag håller mig till biksters lite billiga delar. Men vill samtidigt inte ha något från eBay. Eller något som kommer att kosta flera tusen.

jonte987

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Jag vet inte om någon fått för sig att testa den kombinationen av delar. Det blir nog att läsa manualen. Varför vill man ha en dyr växel till en altus shifter?

Bikester är en tysk shop som alla andra fast oftast rejält dyrare

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
Okej men detta är ett cykel bygge som är lite på skoj, fick ramen gratis av en kompis, och vill egentligen bara få den att rulla.
( oftast fram och tillbaka från skolan) Och priset på dom här delarna överstiger inte min budget. Så vill att det ska funka. Om ni vet att något inte att kommer att passa ihop så säg gärna till och kom med ett annat förslag.

Salabaladala

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Växelvajer kommer med reglaget, men inte hölje. Alla shimanos 9 delade grejjer är korskompatibla både lvg och mtb så reglage och växel går ihop, men skulle välja en billigare växel. Vevpartiet passar i ditt 68mm HT2 vevlager.

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
En som kommer att passa med växelreglaget kedja kasset vevparti mm jag har hölje sen innan. Så det är inget problem. Men kan du länka till en sån växel här.

Salabaladala

Aktiv medlem
Cykelbygge 1

Karl-Luis

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Förstår dej ungefär men här är mitt budget tips:

Alivio SL-M3100 Shift Lever 9-speed right svart
(Bikster.se)

Sora RD-R3000 Rear Derailleur 9-delad/kort black(bikester.se)

Växelwiresats
Artnr. 27-1892 (biltema.se)

Round Narrow Wide Chainring Bicycle 104BCD 32-38T Crankset Toot Black 32T(fyndiq.se)

För det endamål du nämner skulle jag valt ett ihop plock av saker som finns att få fram snabbt och inte är svåra att ersätta, eller bara köpt en beggad sats av någon.

Erik Björn

Medlem
Cykelbygge 1
Tror jag håller mig till de sakerna som jag har plockat ihop nu. Men en sista fråga, är det några speciella verktyg som kommer att behövas för att montera detta.

Argos

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Tror jag håller mig till de sakerna som jag har plockat ihop nu. Men en sista fråga, är det några speciella verktyg som kommer att behövas för att montera detta.
Vanliga insexnycklar, kanske nån mejsel och en vass avbitartång till att kapa överflöd av vajer/vajerhölje bör räcka om vevlagret redan är monterat.

Salabaladala

Aktiv medlem
Cykelbygge 1
Kedjebrytare för att korta kedjan och trycka i nit om du kör det. Sen det som Argos skrev ovan.

Vill för övrigt tipsa dig om att köpa nytt hölje. Höljen och vajrar är båda slitdelar, och växlingen kommer gå mycket lenare med nytt. Kostar kanske 50 spänn.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer