cykelbygge, fråga?

cykelbygge, fråga?
Hej allihopa, jag funderar på att dra igång ett projekt att bygga mig en egen cykel jag har inte bestämt mig för vilken cykel det ska bli men det lutar åt en gravelbike, möjligtvis en hardtail.
Jag tänkte att många här har gjort liknande förut och kanske har tips, gärna konkreta tips om sidor man kan hitta lösa delar och ramar och så. Min tanke är att det inte ska bli allt för dyrt runt 10.000 kr ungefär.
Kanske en omärkt ram ? finns det bra sådana ? vad ska man akta sig för? och försöka hitta något mid range group set till ett bra pris. det är väl min tanke ungefär.
Vad kan man snåla in på?
vad ska man absolut inte snåla in på?
Tack på förhand för de tips erfarenheter ni kan komma med. :)

Senast ändrad:
cykelbygge, fråga?
Tråkiga svaret är att söka här i forumet för att få en utgångspunkt. Allt finns här. Sök på "tips" "gravel" "byggtråd" "köpråd" "butiker" osv. Du kommer få många träffar, sålla på rubrik och skumma igenom så vet du var du skall börja. 10000 är ambitiöst om man inte hittar vissa delar begagnat. Tyska butikerna är oftast mest prisvärda men kanske krävs beställning från olika butiker för att få ihop det.

A och O är ju ramen, den sätter reglerna och avgör hur cykeln känns. En ram som inte passar dig eller din åkning är ett dåligt köp. Så först måste du botanisera där och bestämma dig, dels typ sen vilken modell. Kinaram kan vara ett alternativ om du inte har bråttom men det blir ändå dyrt. Planet-X har ibland bra priser i fyndkorgen. Men att hitta ram till lågt pris kräver att man vet ungefär mad man letar efter sen är det bara att leta :) När du letar ram så behöver du i alla fall ha ett hum om navstandard, för MTB om det skall vara boost eller inte och för både gravel och mtb om det skall vara QR eller TA för det kommer ju vara avgörande för vilka hjul du kan välja i viss mån (hjul kan ju med fördel hittas här på k&s). Bygger du sen gravel med bock och hydraulisk broms så blir det genast lite dyrare. Enklare att hitta billiga genvägar på flat bar.

Det finns ett stort antal byggtrådar på gravel och hardtail, sök runt här om du inte redan gjort det

Tillbaka
Topp