Cykelbyxor landsväg

speffy

Aktiv medlem
Cykelbyxor landsväg
Någon som har några rekommendationer?
Jag har ett par billiga Craft som jag inte tycker är bekväma.
Känns svårt med cykelbyxor då man inte riktigt känner hur det känns förrän man suttit på cykeln några mil.
Ska köra Vättern nästa år så det känns viktigt att dom sitter bekvämt.
Prismässigt har jag inte direkt någon budget men det känns ju alltid bra om man kan hitta något på rea :)

Cykelbyxor landsväg
Det finns många byxor som är bra men det är även en smaksak. Kombinationen byxa-sadel är inte heller oviktig.
JAG trivs bäst med någon av Alturas dyrare modeller i kombination med en Fabric Scoop eller Brooks Cambium carved. Men det är min röv det.

PS, glömde att du efter detta kommer att få minst ett förslag på bästa byxa pr. inlägg :-D

Senast ändrad:
Cykelbyxor landsväg
Det finns ingen genväg till den perfekta cykelbyxan..... och inte alltid dyrast är bäst.
Kört sista 3 Vätternrundorna med Castellibyxor av den lite billigare sorten utan problem.
Och det kan även vara ide och pröva lite andra sadlar, mina rundor blev helt smärtfria vid byte till ISM prolog sadel och speedplay pedaler..... sedan slapp jag både knäont och avsomnad fröjdepinne....

Cykelbyxor landsväg
speffy sa:
Glömde tillägga, det är korta bibs jag är på jakt efter.
Alltså cykelbyxor MED hängslen och korta ben, eller?
Jag har många olika märken, de som passar mig bäst, av de jag har, är:
-Castelli
-Assos
De säljs hos många olika handlare, men Castelli säljs även av XXL och ibland kan de ha xtra bra priser

/Håkan

Cykelbyxor landsväg
Köpte Pearl Izumi från bikester för ca 700 st.
Har inga sömmar i vadderingen och är grymt sköna. Har iofs mest craft att jämföra med.

/T

Cykelbyxor landsväg
HåkanC sa:
speffy sa:
Glömde tillägga, det är korta bibs jag är på jakt efter.
Alltså cykelbyxor MED hängslen och korta ben, eller?
Jag har många olika märken, de som passar mig bäst, av de jag har, är:
-Castelli
-Assos
De säljs hos många olika handlare, men Castelli säljs även av XXL och ibland kan de ha xtra bra priser

/Håkan
Ja precis, hängslen och korta ben.
Xxl kör ju lite kampanjer i mellan åt så får hålla lite koll där. Tack

Cykelbyxor landsväg
tmalm sa:
Köpte Pearl Izumi från bikester för ca 700 st.
Har inga sömmar i vadderingen och är grymt sköna. Har iofs mest craft att jämföra med.

/T
Dessa är snäppet bättre än Craft då enligt dig och din kropp?
Jag har ett par Craft idag så det kunde kanske vara något i så fall

Cykelbyxor landsväg
Jag köpte DHB Aeron från Wiggle. Strax under 700 kr. Jag är mycket nöjd, har suttit fem timmar i sadeln som längst med dem och det var inga problem.

Cykelbyxor landsväg
Jag tyckte Raphas var bra tills jag provade Assos med snoppkupa.

Har ett par flossade Castelli jag tycker om också, men även några andra Castelli inte kommer ihåg namnet på jag inte är lika nöjd med. Skaver på nån söm på långturer.

DHB har jag några som får ligga kvar i garderoben. Paden sitter lite konstigt.

Långsmal och har medium eller small i bibs. Assosbibsen är förstahandsvalet ur garderoben vilken (cykel)dag som helst.

Cykelbyxor landsväg
frause sa:
Jag tyckte Raphas var bra tills jag provade Assos med snoppkupa.

Har ett par flossade Castelli jag tycker om också, men även några andra Castelli inte kommer ihåg namnet på jag inte är lika nöjd med. Skaver på nån söm på långturer.

DHB har jag några som får ligga kvar i garderoben. Paden sitter lite konstigt.

Långsmal och har medium eller small i bibs. Assosbibsen är förstahandsvalet ur garderoben vilken (cykel)dag som helst.

KuKu Penthouse är värt att de blir genomskinliga?

Jag har DHB, stolen goat och rapha. Tycker pinsamt nog att alla fungerar bra. Bara någon snikmodell av dhb som är lite tråkiga på längre turer, men de andra går hur bra som helst.

Cykelbyxor landsväg
Bengt-re sa:
Kanske... Jag vet ärligt talat inte hur dom ser ut.

Cyklar mest ensam, så ingen har sagt nåt än. Man får väl cykla ifrån alla andra. Eller i mörker.

Annars får man väl köpa nya när baken dyker upp på bild i pendlartråden.

Cykelbyxor landsväg
frause sa:
Bengt-re sa:

Cyklar mest ensam, så ingen har sagt nåt än. Man får väl cykla ifrån alla andra. Eller i mörker.

?

Vilken modell är det? Kunde kanske vara värt att testa?

Cykelbyxor landsväg
Hade också ett par Craft, totalt värdelösa och osköna. Köpte istället ett par på Wish inkluderat med tröja för 250 spänn, hur sköna som helst : )

Cykelbyxor landsväg
Köpte ett par Northwave Extreme 3 för en femhunka på XXL inför den gångna säsongen. Kört 67 mil som längst utan problem. Jag kanske är utrustad med plåtröv, för jag har inte haft problem med de billiga Craft jag haft tidigare heller (mer än att de blivit lite tunnslitna, men det är ju inte riktigt mitt problem utan bakomvarande cyklists).

Cykelbyxor landsväg
Bengt-re sa:
frause sa:
Bengt-re sa:

?

Vilken modell är det? Kunde kanske vara värt att testa?

T.equipe_S7 eller evo och T.tiburu_s7 (korta flossade) är de jag har.

Cykelbyxor landsväg
lundatok sa:
Rapha Core var verkligen jättebra, är de fortfarande det?

Jag tycker det. Lagom tjock chamois och tajt passform för att inte kasa runt. Gillar även VOIDs modell även om de jag köpte hade en tendens att rulla upp sig lite vid mudden.

Men det spelar iofs mindre roll då vilka bibs man gillar ungefär är lika relevant som att berätta vilken skoläst som passar.

Cykelbyxor landsväg
Chansade hem ett par DHB Aeron och de är nu mina favorit-bibs. Cykelpendlat ett par hundra mil i dem med efterföljande torkskåpspendling varje dag. De är som nya fortfarande.

Cykelbyxor landsväg
Har främst kört i Crafts Tech bibs senaste åren, tycker de fungerar utmärkt. Har också tyckt om och kört Rapha Classic, Ninove, Verve och tidigare använt Morvelo (för fladdriga ben), Dhb (väldigt budget).

Senast ändrad:
Cykelbyxor landsväg
Jättenöjd med Craft-kläder i alla kategorier, inkl. bibs. Kört 16-milsrundor med Verve Glowe utan bekymmer. Förvånar mig att folk är missnöjda.

Cykelbyxor landsväg
Izkall sa:
Jättenöjd med Craft-kläder i alla kategorier, inkl. bibs. Kört 16-milsrundor med Verve Glowe utan bekymmer. Förvånar mig att folk är missnöjda.
"Smaken är som baken" hör väl hemma i den här tråden...
Jag gillar oxå Craft men går också bra med dhb, Trimtex

Cykelbyxor landsväg
Mina bästa bibs har varit Assos utan tvekan, de har hållit formen bäst men tyvärr krashades dem till trasor.
Har ett par Castelli jag länge gillade men de börjar bli sladdriga och dem Craft jag köpte var heller inga höjdare, rätt dålig kvalitet med silikonremsor som lossnat, sömmar som släppt mm.
Klämde på ett par Sportful på Cycling nu senast och de lovordades där, såg riktigt bra ut men tror tomten får komma med ett par Assos till.

Cykelbyxor landsväg
Castellis Progetto x2 padding är riktigt bra långt mycket bättre än den billigare Kiss modellen.
Annars är Santini riktigt välsydda och deras bästa byxor tillhör marknadens bästa.
Assos som andra nämnt är också riktigt bra men dom brukar också kosta en del.

Cykelbyxor landsväg
speffy sa:
Xxl kör ju lite kampanjer i mellan åt så får hålla lite koll där...

Några har snackat ner Craft i tråden, men de bibs jag använt mest de senaste åren är Craft Verve Glow. De dyker ibland upp på XXL för sisådär 600:- och då är det absolut valuta för pengarna. Jag har ett och annat par av de billigare bibsen från Craft och det är stor skillnad.

Om du vill komma igång med Vätternträningen tidigt på året kan jag rekommendera Sportful Fiandre NoRain. Lite flossad insida, står emot regn och funkar fint på långa rundor.

Cykelbyxor landsväg
DU måste prova dig fram. Enkelt förklarat är dyrare bättre. Mina absolut bästa är Castellis lite dyrare, tror jag gav ca 1300 kr.

Cykelbyxor landsväg
Alltså, det är inte så att varken jag eller cykeln exploderat när jag använt Craftbyxor det är bara det att det finns andra jag gillar mer.

/T

Cykelbyxor landsväg
Craft fungerar inte för mig heller på längre turer, sömmen till paden blir liksom lite för nära kontaktytan till sadeln. Dvs skavsår ...

Jag köpte sedan ett par Rapha Brevet och ett par Assos, fungerar sååå mycket bättre. Däremot kan jag tycka att Assos pad blir lite ”bulkig” fram, lite för mkt tyg liksom. Men det kan även bero på att jag köpte medium och de är lite i största laget.

Men som alla andra skriver är det så olika hur man fungerar.

Min sambo verkar kunna cykla i det mesta.

Kvinna är jag oxå, har haft damvarianten av alla ovan nämnda byxor.

Cykelbyxor landsväg
Santini och Diadora funkar best för min bakdel, Craft sämst faktiskt. Och faktiskt efter många år med bibs, vanliga utan hängslen är bättre många gånger, t ex vid toabesök i busken.

Cykelbyxor landsväg
Cykelbyxor landsväg
Hej!

Detta blir ju lätt ett staplande av märken, preferenserna, rövarna och sadlarna lär ju inte vara konstanta så här kommer mitt förslag!
Bioracer och deras "smooth vapor man" padding som sitter i deras exlusivare brallor. Jag har under åren testat de flesta premiummärken men då en tillverkare gör paddingen till nästan alla märken så blir ju inte skillnaderna så stora.(http://www.elasticinterface.com/)
Bioracer tillverkar sin egen padding, vilket i mitt fall är lyckligt då jag tycker att den är överlägsen de övriga.
Bioracer tillverkar även till "Stolen goat" och säkert andra hippa märken.

//E

Cykelbyxor landsväg
frause sa:
Jag tyckte Raphas var bra tills jag provade Assos med snoppkupa

Vänta nu! Finns det på allvar cykelbyxor konsutruerade för män med ett manskön? Jag har alltid undrar varför alla cykelbyxor, för män, utformats som om man har ett kvinnokön.

Cykelbyxor landsväg
Hej.. I det övre prissegmentet kan du kika på Everve, liten tysk firma som syr SJÄLVA. Padsen är lösa och kan bytas, ganska lätt. De är allt från 1 till 12mm tjocka. De kan rekommendera rätt tjocklek beroende på vilken sadel du kör med, och vilken typ av cykel. Jag använder 9mm till mina kolfibersadlar, t.ex. Padsen är också ganska små, sitter du inte rätt på sadeln så känns det direkt. mvh borano20

Tillbaka
Topp