Cykelbyxor

Cykelbyxor
Jag skulle köpa hängslemodell (bibtights) eftersom de sitter på plats, detta gäller både för mtb och räser.

Typ
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&funk=steg_tva&artgrp=16631

Själv kör jag inte tights utan ofta korta cykelbrallor och benvärmare eftersom du lättare kan anpassa brallan efter väder och den blir mer allround. Detta funkar vid ett par grader plus och uppåt.En annat bra tips är sköna knickers som slutar under knät. Har kört det till och från i ca 10 år och de funkar även vid kalla dagar.

Cykelbyxor
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu är det dumt att köpa termo kläder, det blir
> för varmt

Speciellt just nu på säsongen. Möjligen inför vintern.

Cykelbyxor
Har även funderat på en annan sak, nämligen cykelkalingar. Använder ni något under bibsshortsen?

Finns ju speciella cykelshorts, jag letar ju huvudsakligen efter bibs som har vaddering, men de finns ju även "kallingar" med vaddering, men de blir väl lite kaka på kaka?

Cykelbyxor
ttoobbee2 skrev:
> Har även funderat på en annan sak, nämligen
> cykelkalingar. Använder ni något under
> bibsshortsen?
>
> Finns ju speciella cykelshorts, jag letar ju
> huvudsakligen efter bibs som har vaddering, men de
> finns ju även "kallingar" med vaddering, men de
> blir väl lite kaka på kaka?

När det är minusgrader brukar jag köra gundekallingar (funktionskalsonger med vindskyddad front) under cykelbyxorna.

Fast det är ett undantag, kallingar under cykelbyxor är ju normalt sett big no-no.

Cykelbyxor
ttoobbee2 skrev:
> bibsshortsen?
>

Jag kör alltid med kallingar. Använder tunna tighta med platta sömmar av lämpligt material (ej bomull). Funkar så gott som alltid, men jag har kanske plåtröv.

Cykelbyxor
Jag har Roses långa hängselbyxor och de fungerar bra för mig ned till ett par plusgrader. Blir det kallare drar jag ett par vindbyxor utanpå.

På sommaren har jag två par shorts att välja på, Biltemas och ett par Endura. Sitter ok på båda, men bäst på Biltema.

Cykelbyxor
Tack för alla svar.

skulle man kunna summera de så här, grunda med bibshorts eller vanliga shorts och beroende på väder så blir de benvärmare eller överdragsbyxor över bibsen?

Cykelbyxor
ttoobbee2 skrev:
> Tack för alla svar.
>
> skulle man kunna summera de så här, grunda med
> bibshorts eller vanliga shorts och beroende på
> väder så blir de benvärmare eller
> överdragsbyxor över bibsen?

Ungefär.

Jag planerar inköp av thermobibs till nästa vinter för under +5 ser jag ingen större poäng med att kunna ta av benvärmarna. Men det finns även vindskyddade benvärmare om man vill ha hög flexibilitet.

Men till de temperaturer som är nu och till och med tidig höst så räcker ett par vanliga korta bibtights med stoppning tillsammans med ett par ben- och/eller knävärmare långt. De kan ju som nämnts ovan kompletteras med ett par underställskalsonger under vid behov om du inte har jättelätt för att få skavsår.

Viktigast är att de sitter bra så prova gärna eller ta hem några olika storlekar. De ska sitta åt ganska bra men utan att det blir obekvämt. Allt ska hållas ordentligt på plats :)

dhb från Wiggle är ett budgetalternativ som får bra kritik om du inte vill lägga en förmögenhet.

Cykelbyxor
ttoobbee2 skrev:
> Tack för alla svar.
>
> skulle man kunna summera de så här, grunda med
> bibshorts eller vanliga shorts och beroende på
> väder så blir de benvärmare eller
> överdragsbyxor över bibsen?

Benvärmarna skulle jag sätta under bibsen, inte över. Då sitter de kvar och enligt mig ser det bättre ut.

På vintern kör jag numera med bibtights (långa cykelbyxor) utan stoppning över ett par bibshorts, är det ordentligt kallt så har jag även benvärmare under. Då behöver man inte en särskilt stor uppsättning bibtights då du bara behöver tvätta bibshortsen.

För vår och höst borde knickers + benvärmre efter behov vara i det närmaste idealiskt. Knäna får gärna vara lite extra varma, jag tycker att de håller sig skadefria lättare då.

Vill man spara pengar så kör man dock på bibshorts plus ett par varma ben eller knävärmare.

Cykelbyxor
JMT skrev:
> För vår och höst borde knickers + benvärmre
> efter behov vara i det närmaste idealiskt. Knäna
> får gärna vara lite extra varma, jag tycker att
> de håller sig skadefria lättare då.

+1

Knickers + benvärmare funkar även på vintern för mig. Benvärmarna åker sedan av från typ 5 plusgrader och uppåt. Från +10 ersätts knickers med kortbyxor + knävärmare.

Cykelbyxor
Fast knickers är söligare att ta på och av och sitter inte lika snyggt som bibshorts. Iaf inte mina Lidl-knickers. Benvärmare tycker jag också kan vara mariga att få att sitta bra, man får tex inte dra dem ända upp i skrevet (tills det tar stopp), då riskerar man skavsår. Och överlag sitter de sällan lika bra/skönt som tajts.

Cykelbyxor
jonja skrev:
> Fast knickers är söligare att ta på och av och
> sitter inte lika snyggt som bibshorts. Iaf inte
> mina Lidl-knickers. Benvärmare tycker jag också
> kan vara mariga att få att sitta bra, man får
> tex inte dra dem ända upp i skrevet (tills det
> tar stopp), då riskerar man skavsår. Och
> överlag sitter de sällan lika bra/skönt som
> tajts.

Lidl-knickers känns knappast representativt. Mina Rapha-knickers däremot sitter som gjutna ;)

Benvärmarna drar jag bara så att bibsen överlappar så att de sitter uppe.

Cykelbyxor
Kunde man inte ha en fortsättning på happys mekarskola där någon stilig admin visar hur man klär på sig när man ska ut och cykla? Av ovanstående inlägg verkar det ju faktiskt föreligga vissa tveksamheter hur man ska sätta på sig ett par benvärmare vilket för mig känns helt otroligt...

Cykelbyxor
Selast skrev:
> Kunde man inte ha en fortsättning på happys
> mekarskola där någon stilig admin visar hur man
> klär på sig när man ska ut och cykla? Av
> ovanstående inlägg verkar det ju faktiskt
> föreligga vissa tveksamheter hur man ska sätta
> på sig ett par benvärmare vilket för mig känns
> helt otroligt...

HappyMTBs klädskola. I like it ;)

Cykelbyxor
Nu när vi rett ut de här, skulle man kunna få några konkreta tips på bra och va ska vi säga, inte billiga men prisvärda bibshorts och benvärmare. Helst av samma fabrikat :)

Är dom byxorna jag länkat något att ha?

DHB har ju nämnts med, men vill beställa från Sverige då de är enklare med reklamation om dom inte passar osv

Senast ändrad:
Cykelbyxor
Jag skulle rekommendera en välsorterad cykelbutik för dina första cykelbyxor och benvärmare. Det kan skilja en hel del i storlek och passform mellan olika modeller och märken så det är bra att prova innan.

Cykelbyxor
DT skrev:
> Jag skulle rekommendera en välsorterad cykelbutik
> för dina första cykelbyxor och benvärmare. Det
> kan skilja en hel del i storlek och passform
> mellan olika modeller och märken så det är bra
> att prova innan.

Antingen det eller att vara beredd att skicka tillbaka. Men är du osäker på hur de ska sitta är en lokal butik helt rätt.

Cykelbyxor
Om du vill ha ett par benvärmare som håller tvätt efter tvätt och har grym passform ska du köpa Assos. Kostar ganska mycket men dubbelt bättre än allt annat jag testat. Är ingen assos-fan annars men just benvärmarma (och armvärmarna) är värda sitt pris.

Cykelbyxor
Selast skrev:
> helt otroligt...

Avadå? Det finns ju redan en app till ajfåån som berättar jur man skall klä sig.

Cykelbyxor
Skit i internet när du skall köpa dina första cykelbrallor. Det finns en massa olika geler, kuddar och passformar på blöjan. Tänk på alla timmar du skall sitta på din röv i dom. Köp riktigt och gråt en gång.

Benvärmare skall vara under brallorna. Har nån någonsin sett en riktig cyklist ha benvärmarna utanpå brallorna? Nån ordning får det va.

Cykelbyxor
ttoobbee2 skrev:
> bibsshortsen?
>

Cykelshorts och vadderade kallingar - kör du lycra stilen skall du inte ha vaderade kallingar...

Cykelbyxor
ttoobbee2 skrev:
> http://www.endurasport.com/product-detail.asp?Prod
> uctID=82
>
> Duger dom att cykla i skogen med lr? Dom ligger
> under kategori "road" vad avgör egentligen vad
> som är lämpligt var?

Rejäla shorts (med vaderade kallingar under), knäskydd, höga strumpor (eventuellt med benskydd i) fungerar även om man råkar cykla igenom snår i skogen - lycra tenderar att rispas sönder och helt utan typ på underbenen medför fler sår och fästingar på benen, men cyklar du grusväg och inte cyklar omkull så kan du ju köra i fina landsvägskläder utan problem - allt beror ju på hur du kör och vad du gör. Sen kan jag kanske tycka att det ser lite märkligt ut med rakade ben, låga strumpr och tights på en mtb, men det är en fri värld och det ser lika skumt ut med SPD-pjuck, full face hjälm, googles och DH-shorts på en racer ute på landsvägen...

Cykelbyxor
Bengt-re skrev:
> ttoobbee2 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> > uctID=82
> >
> > Duger dom att cykla i skogen med lr? Dom ligger
> > under kategori "road" vad avgör egentligen vad
> > som är lämpligt var?
>
>
> Rejäla shorts (med vaderade kallingar under),
> knäskydd, höga strumpor (eventuellt med benskydd
> i) fungerar även om man råkar cykla igenom snår
> i skogen - lycra tenderar att rispas sönder och
> helt utan typ på underbenen medför fler sår och
> fästingar på benen, men cyklar du grusväg och
> inte cyklar omkull så kan du ju köra i fina
> landsvägskläder utan problem - allt beror ju på
> hur du kör och vad du gör. Sen kan jag kanske
> tycka att det ser lite märkligt ut med rakade
> ben, låga strumpr och tights på en mtb, men det
> är en fri värld och det ser lika skumt ut med
> SPD-pjuck, full face hjälm, googles och DH-shorts
> på en racer ute på landsvägen...

Jag skulle säga att största vinsten är att lite lösare kläder "smörjer" mot underlaget när man vurpar så att det blir mindre skrubbsår.

Rakade (epilerade) ben är en självklarhet även i skogen. Man slipper kamma loss leran ur håren efter varje tur :)

Cykelbyxor
Rattnalle skrev:
> Bengt-re skrev:
> -----
> > ttoobbee2 skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> >
>
> >
> > > uctID=82
> > >
> > > Duger dom att cykla i skogen med lr? Dom
> ligger
> > > under kategori "road" vad avgör egentligen
> vad
> > > som är lämpligt var?
> >
> >
> > Rejäla shorts (med vaderade kallingar under),
> > knäskydd, höga strumpor (eventuellt med
> benskydd
> > i) fungerar även om man råkar cykla igenom
> snår
> > i skogen - lycra tenderar att rispas sönder
> och
> > helt utan typ på underbenen medför fler sår
> och
> > fästingar på benen, men cyklar du grusväg
> och
> > inte cyklar omkull så kan du ju köra i fina
> > landsvägskläder utan problem - allt beror ju
> på
> > hur du kör och vad du gör. Sen kan jag kanske
> > tycka att det ser lite märkligt ut med rakade
> > ben, låga strumpr och tights på en mtb, men
> det
> > är en fri värld och det ser lika skumt ut med
> > SPD-pjuck, full face hjälm, googles och
> DH-shorts
> > på en racer ute på landsvägen...
>
> Jag skulle säga att största vinsten är att lite
> lösare kläder "smörjer" mot underlaget när man
> vurpar så att det blir mindre skrubbsår.
>
> Rakade (epilerade) ben är en självklarhet även
> i skogen. Man slipper kamma loss leran ur håren
> efter varje tur :)

Därför man kör med knästrumpor som man drar över nedre kardborrbandet på knäskydden - ingen lera på benen, men jag erkänner, det kan vara för varmt på sommaren...

Rakade ben... nä... Finns inga trovärdiga argument FÖR bara dåliga ursäkter ;-)

Men open minded - Man får leka med tåg fastän man är vuxen, man får klä ut sig till torn och spela schack i skogen, man får ro en 5 meters båt ensam över stilla havet, man får bestiga K2 i mankini, man får raka benen - det är ett fritt land!

Cykelbyxor
Bengt-re skrev:
> Rakade ben... nä... Finns inga trovärdiga
> argument FÖR bara dåliga ursäkter ;-)

Lättare att tvätta och lägga om sår är ytterligare en dålig ursäkt :)

Mycket uppskattat av sambon också. Men jag tänkte att det var OT att nämna :)

Cykelbyxor
Konkret skrev:
> Skit i internet när du skall köpa dina första
> cykelbrallor. Det finns en massa olika geler,
> kuddar och passformar på blöjan. Tänk på alla
> timmar du skall sitta på din röv i dom. Köp
> riktigt och gråt en gång.

Prioritera att pröva dig fram till en riktig bra sadel så behöver du inte ha några extrema krav längre på vilka byxor du cyklar i.
Jag har nog ganska brett mellan sittbenen och använder för närvarande Brooks B17 & SQLab 611. Cykelbyxorna med stoppning i sparar jag till de långa turerna på 3 timmar eller mer.

Angående kallingar så hör jag nog till den minoritet som använder sådana under cykelbyxorna och dessa är alltid i merino ull.

Angående långa byxor så har jag dessa som jag är bra nöjd med. Ett extra lager på knäna & funkar även i kallare temperaturer med underställ. Finnes även med stoppning.
http://www.rosebikes.se/artikel/rose-thermal-bib-tights---without-seat-pad--/aid:299424/
http://www.rosebikes.se/artikel/ros...th-pro-fibre-elastic-ii-seat-pad--/aid:441391

Frid!

Cykelbyxor
Ingen stoppning i värden kan rädda dig från en obekväm sadel. Det handlar snarare om den där lilla extra komforten som ett par riktigt väl sittande cykelbyxor ger. Inte bara stoppningen utan även att hålla allt på plats på rätt ställen. Det är en väldig skillnad på cykelbyxor och cykelbyxor.

Jag förstod inte heller grejen riktigt innan jag provat ett par som satt riktigt bra.

Senast ändrad:
Cykelbyxor
Jag brukar köra med ett par Gundekallingar med windstopper utanpå cykelbyxorna när det är kallt, skojar inte! :-)

DT skrev:
> När det är minusgrader brukar jag köra
> gundekallingar (funktionskalsonger med vindskyddad
> front) under cykelbyxorna.
>
> Fast det är ett undantag, kallingar under
> cykelbyxor är ju normalt sett big no-no.

Cykelbyxor
Selast skrev:
> helt otroligt...

Det finns ju nu en app för hur man ska klä sig inför rundan;-) Utomordentligt fånigt som
Bagheera skulle ha sagt!

Cykelbyxor
Roliga?
Jag använder dem i - 15 utan problem med underställ i merinoull. Jag brukar ge mig efter 1,5 timme då tårna börjar bli lite kalla och vattnet i termosflaskan frusit till is. :-)

Frid!

Cykelbyxor
Endura är hopplösa att köpa över Internet. Jag hade samtidigt ett par Endura thermolite knickers i M som var alldeles för små (typ fick bara i ett ben), ett par L som var perfekta i storlek och ett par L som var aningen för stora (typ veck på olämpliga ställen som gav skav efter 90 minuter eller så). Enligt deras storlekstabell skulle jag ha M.
Sedan varierar Enduras byxor väldigt i hur slitstarka de är och deras reklamationshantering är högst slumpartad.
Jag gillade det paret som höll och var i rätt storlek.

Eftersom tråden verkar vara på väg åt det hållet. Man märker om byxorna passar någonstans mellan 35 och 40 mil. På kortrundor funkar i stort sett allt.

Tillbaka
Topp