Cykelbyxor

Cykelbyxan

Ny medlem
Cykelbyxor
Hur avänder man en cykelbyxa?
Jag har köpt nån Giordana modell för ca 500kr med inlägg/blöjja,nu undrar jag är det bara att dra på dom och ut och cykla,ska man ha nått under(kalsong)?måste mankladda på skinnfett/vaselin?

Cykelbyxor
Bara dra på, inga kallingar under, inget kladd i baken. Jag har aldrig haft kladd i baken och det har alltid funkat bra.
Kladd kan du ev ha om du ska cykla typ 24-timmars tävlingar.

Cykelbyxor
Vad kladdar man i blöjan för bäst känsla?
Går vilket fett som helst bra?

Jag har alltid kallingar under cykelbyxorna. Är det alltså fel? Jag känner mig som en fransman om jag ger mig ut utan kallingar.

Cykelbyxor
Pizza Pete skrev:
-------------------------------------------------------
> Kalsongerna skall tas på utanför cykelbyxan...alternativt inte alls. ;)

Nacho Libre-stuket, eller?

nacho.jpg

Edit: Glömde ju Nacho himself...

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbyxor
Pizza Pete skrev:
> Kalsongerna skall tas på utanför
> cykelbyxan...alternativt inte alls. ;)

Ett par Gundewindstopperkalsonger från Craft kan ibland vara skönt för skrevet.

Cykelbyxor
bruse skrev:
> Pizza Pete skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kalsongerna skall tas på utanför
> > cykelbyxan...alternativt inte alls. ;)
>
>
> Ett par Gundewindstopperkalsonger från Craft kan
> ibland vara skönt för skrevet.

Ja, det lär vara smutt. Idag domnade hela mitt paket bort, det var obehagligt.

finn: Jag köpte någon Assos-creme på CC och smetade in blöjan med. Säkert inte alls prisvärd men det är ju bara pengar.

Cykelbyxor
På långstyrningar, typ heldagsutflykter tycker jag att kladdsalvaln gör nytta, blir mindre skavsår ochjag tror att den även skyddar huden mot saltet i svetten typ...

Ola

Cykelbyxor
Tycker ni inte att det är obehagligt när paketets delar förflyttar sig utan kontroll ovanpå stoppningen när man cyklar? Jag pallar inte att kulorna far runt kring sadeln och kan inte tänka mig att köra utan kalsonger som håller ihop paktet.

Cykelbyxor
finn skrev:
>
> Jag har alltid kallingar under cykelbyxorna. Är
> det alltså fel? Jag känner mig som en fransman
> om jag ger mig ut utan kallingar.

alltså, halva grejjen med skinnet som är i cykelbyxor är att det ska förhindra skavsår i arslet, därför har skinenr inga sömmar på ställen där man lätt får skavsår. vad händer då om man har kallingar under? jo då har man ju plötsligt ett par sömmar där igen, de som man just försökt unvika genom att ha cykelbyxor :D

men visst, på kortare turer kan det säkert funka med kallingar, men kör man längre pass eller kör mycket så ger kallingar under cykelbyxorna helt klart problem. vet själv, tyckte som dig för bra många år sen, tills ja åkte till spanien på cykelläger o fick blodblåsor på fel ställe pga. att vi hojjade varje dag i 10 dagar. slutade me kallinngar under o ingen tendens till samma problem igen.

Cykelbyxor
Problemmet är väl att en viss förflyttning, dvs gnidning hud mot tyg får man ju ändå och med salvan så sliter den glidningen lite mindre. Kalsonger har jag aldrig haft i cykelbyxor men OM jag hade haft det så hade jag INTE kört med kladdsalva. Det behövs heller inte så mycket klet för den har god vidhäftning, sitter kvar även när man sköljt upp brallorna.

Den jag har heter

3
BODY
CARE

Sportscare
SPORTBALM

Chamois balm Skin Protector

Excellent agent for preventing buttocks problems.

Carl R skrev:
> Tycker ni inte att det är obehagligt när
> paketets delar förflyttar sig utan kontroll
> ovanpå stoppningen när man cyklar? Jag pallar
> inte att kulorna far runt kring sadeln och kan
> inte tänka mig att köra utan kalsonger som
> håller ihop paktet.

Cykelbyxor
JLarsson skrev:
> assos på rumpan=tandkräm.

Vad menar du? Samma ingredienser eller samma funktion? Tyckte det funkade bra, sved en kvart när det var nysmort men sedan var det rock n´roll.

Cykelbyxor
Alla tiders. Då lämnar jag kallingarna hemma imorgon.
Riktigt varma dagar har jag ett talkpuder som heter "prickly heat", inköpt på fulapotek i Thailand. Ögonen tåras när man dammar på det, och det kyler bättre än fishermans friend.

Cykelbyxor
Jag håller helt med Carl R, jag har skitjobbigt när kulorna åker runt och kommer i klämm, ajjj.
Vi kanske har för stora paket, vad vet jag, måste alltid ha kallingar under iallafall.

Cykelbyxor
Tobbe2 skrev:
> Jag håller helt med Carl R, jag har skitjobbigt
> när kulorna åker runt och kommer i klämm,
> ajjj.
> Vi kanske har för stora paket, vad vet jag,
> måste alltid ha kallingar under iallafall.

Vad menar ni? Cykelbyxorna håller väl kulorna på plats MINST lika bra som ett par vanliga kalsipper?
Själv har jag otrolig hängpung (klarar tvåhandsgrepppet utan problem...har iofs små händer, men ändå) och upplever helt klart att mina pungproblem är som minst då cykelbraxorna är på.

Cykelbyxor
Tobbe2 skrev:
> Jag håller helt med Carl R, jag har skitjobbigt
> när kulorna åker runt och kommer i klämm,
> ajjj.
> Vi kanske har för stora paket, vad vet jag,
> måste alltid ha kallingar under iallafall.

Du är säker på att du har rätt storlek på byxorna? Till och med mina billiga två par byxor håller paketet på plats.
Fast nu är ett par Assos på väg... Då ...

Cykelbyxor
JLarsson skrev:
> annars inotyol.

Min son missar aldrig en chans att kladda ner sig i rumpan. 10 ggr om dan typ, fast så är han bara 4 veckor.

Inotyol säger du... Tja, jag kan ju låna lilgrabbens o testa. Funkar bra på honom. Den e trög som 17, som zinkpasta ungefär.

Cykelbyxor
Eller så är man pedant med grejernas placering. ;)
Jag vill få upp grejerna lite för jag får ont om det gnider mot sadeln. Utan kallingar så cyklar jag med knäna rakt ut.
Jag provade typ 78 par cykelbyxor och det slutade med briko, och storleken är perfekt tack. ;)

Vi är väl olika antar jag.

Cykelbyxor
Nu är jag en damcyklist och har inget "paket" som hänger och slänger runt i byxan, men kanske ni har för stora byxor.Byxorna ska ju sitta tajt.Titta man på byxorna så ser man att byxan är sydd i flera delar. Desto fler tygdelar desto bättre passform. Dammodellerna sitter mer tajt framtill så det kanske är något för Er?
Det som även är viktigt att man har en bra sadel och att den inte är för hög.

Cykelbyxor
Det kan väl bli problem på tempolopp om man råkar sätta sig på pungen efter ett motlut. Då har man ju inte tid att rätta till det. Det är bara att lida till målgång.

Cykelbyxor
Måste man ha inlägg i cyklelbyxorna för att köra utan kalsonger?
Jag har aldrig fått skavsår av att köra med kallingar.

Angående det som Åsa sa så undrar jag: när har man rätt längd på sadelhöjden? Jag har hört att det är när man inte har böjt knä då trampan är i botten?

Tack!

// Patrik

Cykelbyxor
Altså med en bra kalsong så får man upp paketet, ur vägen för sadeln. Som en bh fast inte. En byxa gör aldrig det, då skulle den se väldigt skum ut framtill misstänker jag. Och som kille vill jag nog inte att byxorna ska sitta för tajt. Det blir, ska vi säga obehagligt. ;)
SLR är en bra sadel tycker jag.

Cykelbyxor
Anders H skrev:
> Det kan väl bli problem på tempolopp om man
> råkar sätta sig på pungen efter ett motlut. Då
> har man ju inte tid att rätta till det. Det är
> bara att lida till målgång.

Varje gång jag läser om eller ser något på teve där det händer något otäckt "där nere" får jag en jäkla obehanglig känsla... Scenen i "Den där Mary" är riktigt jobbig!

Cykelbyxor
Carl R skrev:
> Altså med en bra kalsong så får man upp
> paketet, ur vägen för sadeln. Som en bh fast
> inte. En byxa gör aldrig det,

Jag får inte ihop det här. Är inte kalsong just en (eventuellt tajt) byxa bara det att den är gjord för att ha närmast kroppen? Precis som en cykelbyxa med andra ord....

Cykelbyxor
en skalad banan eller en köttbit har jag hört några veteraner hävda "is the shit" eller KIING på mytiska.

Funkar? säkert.
Trevligt? njaee.
Skulle jag använda det om jag behövdet det? jupp

Cykelbyxor
Vilken härlig tråd! Klart bra diskussion.
Assos funkar fint, men den försvinner lite för snabbt. Däremot kan det vara skönt att dutta på lite Assos-kräm efter några timmar i sadeln. Tandkrämskänslan är oslagbar. Det känns som att man får frisk andedräkt i stjärten.
/J

Cykelbyxor
Andedräkt i stjärten, gisses......

bigmollo skrev:
> Vilken härlig tråd! Klart bra diskussion.
> Assos funkar fint, men den försvinner lite för
> snabbt. Däremot kan det vara skönt att dutta på
> lite Assos-kräm efter några timmar i sadeln.
> Tandkrämskänslan är oslagbar. Det känns som
> att man får frisk andedräkt i stjärten.
> /J

Cykelbyxor
mytomspunnen skrev:

>
> Jag får inte ihop det här. Är inte kalsong just
> en (eventuellt tajt) byxa bara det att den är
> gjord för att ha närmast kroppen? Precis som en
> cykelbyxa med andra ord....

Fillingar är ju oftast av bomull som är värdelöst att ha närmast kroppen om det blir svettigt. Stor risk för problem.

Cykelbyxor
Kostsamma krämer och piffiga puder i all ära. Men hur är det vanlig Dialon från apoteket? Sånt man har i röven på bebisar? Lenar väl och är bra för friktionsskavsår av svettrelaterad art?
Har inte provat ännu, då jag inte ens har ett par cykelbrallor. Men tänker mig att det är fina fisken för fula fisken.
En sak är säker dock - jag kommer ha något passande baggy utanpå brallan.

Cykelbyxor
Fascinerande tråd! Jalingar under cykelbyxorna!? Inte provat rövbalsam!? Huvva! Förstår om man sk*ter i liniment och rakade ben, men jalingar under cykelbyxorna? Varför har man ens cykelbyxor om man har jailingar under?

Cykelbyxor
cornas skrev:
> Fascinerande tråd! Jalingar under cykelbyxorna!?
> Inte provat rövbalsam!? Huvva! Förstår om man
> sk*ter i liniment och rakade ben, men jalingar
> under cykelbyxorna? Varför har man ens cykelbyxor
> om man har jailingar under?

Nä precis. Då kan man lika gärna skita i byxorna.

Tillbaka
Topp