Jag vet inte om jag håller med om att det är OK att säga att en säljare har en dålig dag och därmed tycka det är OK. Jag är just en sån person som inte skall vara butikssäljare för att jag styrs av mitt humör, kan vara adrenalinstinn och klassar den jag pratar med lite för snabbt (och ofta fel).
Som butiksägare tror jag nog att det är jätteviktigt att ta till sig kritik om personal upplevs om intresserade eller överlägsna eller vad det nu kan vara. Tyvärr tror jag inte det är så vanligt att man får den kritiken från kunden, utan man bara tappar kunder.
När jag i vintras bestämde mig att gå från en sniken Cykelringen Citybike till en bättre 'lite grövre cykel' var jag runt hos en massa cykelhandlare, började med att tala om att jag hade noll koll, inte hade klart för mig vad jag var ute efter men att jag ville svänga av från asfalten och cykla lite lite mer offroad utan att få det för obekvämt eller att cykeln skulle gå sönder direkt. Jag hade också fått för mig att 5.000 var en övre gräns.
När man som en 'nolla' me så lite koll, träffar på säljare efter säljare som typ bara vill bli av med en så fort som möjligt betade jag av butik efter butik utan en känsla att man ville sälja en cykel till mig.
Det var först på Sportson i Kungens Kurva där säljaren verkligen tog sig tid, ifrågasatte prisnivån, dammsög mina åsikter, vågade ha egna åsikter, skickade ut mig ut ur butiken på olika modeller som jag pga vädret smutsade ner en del.
Jag fastnade för en Cube Acid Disc som jag idag förstår ligger i undre spannet av vad som kan anses som godkänt.
Nu är det inte själva cykelvalet jag ville diskutera, utan att många av de butiker jag passerad under resans gång gett mig ett så dåligt intryck att jag inte ser någon andledning att återkomma till.
Jag tror att jag vintertid gav de flesta säljarna ett intryck av att jag 'bara tittade' och att det inte fanns för stor chans till omedelbar affär och då behandlades jag därefter.
Jag började väl, lite okunnigt också med att välja butiker som kanske här betraktas som 'istället för' typ Biltema, cykelringen etc. men jag betade av rätt många av de lite mer etablerade också och även där fick rätt dåligt gensvar.
Så jag förstår sb_stefan som retar sig på en säljare. Det är säkert så att någon annan, med annan attityd, eller om man träffat en annan säljare, fått ett helt annat bemötande och spenderat sina 4 k och varit helnöjd. Men som butik/butiksägare så måste man fånga upp alla kunder.
Jag tror t.ex att jag idag, men lite mer cyklande och mycket mer intresse, skulle kunna föra en annan dialog med de här säljarna, men hur skall de få mig tillbaka?
/putte