Cykelcross eller en hederlig landsvägscykel?

Hej! Jag är på marknaden efter en ny cykel men min lista av krav känner jag är lite lång och kanske inte realistiskt. Jag letar efter en cykel i spannet av 20-25k. Jag skulle vilja använda den till att pendla till jobbet (30 km i Göteborg året runt), landsvägsträning där jag kör allt mellan 3-20 mil samt (och detta är kanske mer ett önskemål) till att köra en Ironman 70.3 lopp i Jönköping. Jag har kollat runt lite och jag funderar på om en cykelcross gjort jobbet? Finns där en landsvägscykel som hade passat mina krav? Jag hade lätt kunnat tänka mig att ha två olika hjuluppsättningar till cykeln.

Har ni några bra ideer?

Hej! Jag är på marknaden efter en ny cykel men min lista av krav känner jag är lite lång och kanske inte realistiskt. Jag letar efter en cykel i spannet av 20-25k. Jag skulle vilja använda den till att pendla till jobbet (30 km i Göteborg året runt), landsvägsträning där jag kör allt mellan 3-20 mil samt (och detta är kanske mer ett önskemål) till att köra en Ironman 70.3 lopp i Jönköping. Jag har kollat runt lite och jag funderar på om en cykelcross gjort jobbet? Finns där en landsvägscykel som hade passat mina krav? Jag hade lätt kunnat tänka mig att ha två olika hjuluppsättningar till cykeln.

Har ni några bra ideer?
Focus Paralane ska klara 35mm däck men ser ändå ganska racerlik ut. Kanske kan vara något?

Jag tycker det låter som en dålig idé. Försök hitta för ändamålet passande cyklar! Jepp, jag menar att det är bättre med 2 billigare cyklar som passar för respektive disciplin än en hur man än vänder sig en dålig kompromiss. En bra racer för 15-20 tusen kommer du riktigt långt med och resterande pengar lägger du på en hybrid eller kanske en gravel.

Kan du ställa cykeln säkert vid jobbet? Isf kan det ju vara en idé med en schysst racer (för skivbromsar) och två hjuluppsättningar, en för race, en för pendling året runt.

Är begagnat ett alternativ?

Om du ska pendla året runt kanske en racig gravel-hoj är bättre än en CX? Det är grymt skönt med riktiga skärmar under årets blötare perioder.

Jag är entusiastisk över min Kinesis RTD som borde passa dina krav.
Tar skärmar med 30 mm däck för pendling, 34 utan, lätt (min väger strax över 8 kilo med lite blandade komponenter från hyllan och KoS), skivor, bra geometri för långa pass. Ramen köps i lösvikt och kan fås åtminstone £100 under rek. pris.

Säger som Drosa, 2 cyklar.
En bättre räcer 15-20k, och en (beg) gravel/hybrid för resten till pendlingen vintertid.

Tillbaka
Topp