Cykelcross och cyklist i nöd

albbro

Ny medlem
Nu är nöden förvisso av ganska lindrig och angenäm art men jag vore ändå hjärtligt tacksam för all hjälp. Min mtb ska bli fulcykel och jag måste välja mellan Cannondale ”Elite Road Caad9” och Cannondale ”Cyclocross CX9”. Är det någon som haft förmånen att jämföra just dessa vidunder? Specen ser ut att vara i det närmaste identisk. Den mest påtagliga skillnaden ligger väl i bromsar, vevparti och kedjestag/baktriangel (Jo, jag ser att crossen har andra däck. Annars tack!)?

Jag har rötterna i skogen, om vitsen ursäktas, men nu ligger tonvikten på motionscykling på landsväg enligt Klassiker-devisen ”Långt, lugnt, länge”. Jag är hyfsat vältränad men tävlar inte annat än en och annan motionstävling (läs: Vätternrundan). Dessutom hoppas jag på någon kortare UltraLätt-touring och en crossrunda då och då. Men som sagt, MESTADELS LANDSVÄG!

Hur väl skulle en CX9-a uppföra sig på vägen om man slängde på slicks? Skulle en racernovis som jag över huvud taget märka någon skillnad och i så fall i vilket avseende? För mig låter det onekligen som om crossen erbjuder litet fler användningsområden men frågan är vilka landsvägsegenskaper jag får offra för detta? Vad är viktskillnaden mellan dem? Hur mycket tåligare är CX9-an/hur ”klen” är roadien (går det över huvud taget köra sönder en alu-dale under normala omständigheter..?)? Vilka däckdimensioner fungerar på Caad9 med 105-/Ultegrabromsar? Kan man klämma in skärmar på crossen? Andra synpunkter? Jag tar tacksamt emot all hjälp!

Hejs!
Har inte jämfört Cannondales men jag hade ett liknande dilämma. Jag valde en Cross, framför allt för att den går att få in bredare däck på. Jag har dubbla uppsättningar hjul, en uppsättning med landsväg och en med crossdäck. Det går hur bra som hälst att åka Cross på asfalt men Racer på grusväg är inte lika kul. De jag brukar vara ute och träna med har racer och inte har jag märkt av någon större skillnad, det hänger nog mer på benen en cykeln. En sak till, "om du tror att du någon gång ibland kanske ska cykla grusväg" så skulle jag nog satsa på en racer och hålla mig på asfalten.

Om man bara ska ha en cykel och tänker cykla året om så är crossen bättre lämpad än en räser, trots att man håller sig på asfalt. Min pendlare är en cross, och den stormtrivs med dubbdäck, något som ingen av räsrarna skulle gilla.

Tyvärr inte kört caad9 men systemsix med likadan geometri och en cx9. Stor skillnad tycker jag. Cannondales lvggeometri är rätt racig med lågt styre, på crossen sitter det mycket högre. Crossen är generellt högre och fungerar väl som racer men mycket roligare med en lvg då. Crossen klarar skärmar bra, körde med min förra vintern och det gick bra. Caad9an är som de flesta andra lvghojar och tillåter så stora däck som bromsarna klarar, 27mm eller vad det är. Går ju att göra grusväg med lvg också, så usla är ju inte däcken och man behöver ju inte köra med maxtryck.

Jag kan slå ett slag för CX9. När jag köpte min CX9 kändes min racer(inte cannondale) överflödig.
Nu behöll jag båda, men kör ibland 10mila lvg rundor på CX9:an bara för att den är bekvämare.
Köp ett extra hjulset med släta däck och mindre kasett så har du allt i samma paket.
Skall du ha skärmar på den ,finns det redan fästen.

staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Amenvaf... en till! CX ar en smittsam sjukdom
> tydligen!

Yepp, och den smittar djävlar i det. Inget vaccin, inget botemedel. Enda sättet att undvika farsoten för dem som är rädda är att hålla sig till alla renodlade lvg/mtb-trådarna. Tack annars för de konstruktiva synpunkterna. Kom med fler! /A.

Jag tackar för alla svar! Och hoppsan, jag blev visst med Kadens-prenumeration! Senaste numret besvarar flera av mina frågor. Men det påstås att CX9-an har "...en rak Easton-gaffel i aluminium" trots att det på gb.cannondale.com uttryckligen står att det är en "Easton EC 90 X Full Carbon". För mig låter det onekligen som en coolfibergaffel. Kol eller alu, bagateller...

Kadens skriver om CX9 att den är "...inte underdimensionerad för pendling med packning...". Är det då någon som har en uppfattning hur Caad9-racern pallar packning? Vad händer om jag, som väger 72kg, sticker ut med 10-15kg packning på racern? Hur klen är den egentligen? Jag inbillar mig att det finns cyklister på 90-100+kg som har alu-racers. Hur ofta havererar era cyklar? Är det någon endaste av er som har kört sönder en alu-racer och hur i hela friden bar ni er åt då? Är det någon som har synpunkter eller erfarenhet av ultralätt-touring på racer?

Visst verkar CX9-an trevlig och skulle nog bli en alldeles utmärkt cykel för mig, med tanke på mina förutsättningar och tänkta användningsområden. Den bistra sanningen för mig och många andra är att vi har långt kvar innan det är prylarna som begränsar vår prestation. Och i det här segmentet får man väl leta noga för att hitta en dålig cykel. Men det skiljer trots allt ett antal sura tusenlappar mellan CX9 och motsvarande Caad9 racer. Jag får rannsaka mig själv noga innan ev köp. Är det värt de extra pengarna för en cykel som kanske egentligen är sämre lämpad för det som jag huvudsakligen kommer att använda den till (motion på lvg)? Samtidigt vill jag såklart ha en hoj som håller ett tag.

Jag är tacksam för alla synpunkter, fyll på!

Tusenlappar i skillnad??? Hundralappar kallar jag dem.(bortsett Ultegra) www.henrikssonscykel.se
Var fäster du skärmar och packning på racern? Räcker inte 105?

nilebiker skrev:
> Tusenlappar i skillnad??? Hundralappar kallar jag
> dem.(bortsett Ultegra) www.henrikssonscykel.se
> Var fäster du skärmar och packning på racern?
> Räcker inte 105?

Visst är 105 bra nog så att det räcker och blir över för en annan. Jag har liksom lite att slipa på formen innan 105 vs Ultegra-valet är avgörande för prestationen. Men dels är det så enkelt att jag vill ha Ultegra. Dels skiljer i stort sett alla andra komponenter mellan 105-/Ultegracyklarna, inte bara broms-/växelkomponenter. Skärmar är ju en bekvämlighetsfråga men inte en absolut förutsättning, varken för pendling, motionscykling eller UL-touring. En liten och lätt packning går att fördela mellan ryggsäck, styrväska och sadelväska, t ex á la Carradice SuperC (www.carradice.co.uk). Det bär förstås emot att besudla en racer med väskor, men wot-the-F?!

Frågan kvarstår: hur klen är Cannondales Caad9-racer? Är det någon väsentlig skillnad, vad cykelns hållbarhet beträffar, mellan mina 72kg plus 10-15kg packning enl ovan och en "opackad" cyklist på 90-100kg? /A.

albbro skrev:
> ... en och annan motionstävling (läs: Vätternrundan). Dessutom
> hoppas jag på någon kortare UltraLätt-touring
> och en crossrunda då och då. Men som sagt, MESTADELS LANDSVÄG

CX är väl den bästa kompromissen här tycker jag. Hitta en beg Cannondale CX Disc med skivbromsfästen så blir även en vällastad touringrunda med långa utförsbackar en dans på rosor.

> Hur väl skulle en CX9-a uppföra sig på vägen
> om man slängde på slicks? Skulle en racernovis
> som jag över huvud taget märka någon skillnad?

Nej. Nja, kanske om du skulle göra en direktjämförelse mellan cyklarna.

En cx har lite längre kedjestag och större AC-mått för att rymma lite grövre däck och får därmed också lite längre hjulbas. Längre hjulbas gör att den blir lite mindre rapp i styrningen kanske, men för en novis som du och jag är skillnaden av akademisk art.

/K

albbro skrev:
> Frågan kvarstår: hur klen är Cannondales Caad9-racer?
> Är det någon väsentlig skillnad, vad cykelns hållbarhet beträffar, mellan
> mina 72kg plus 10-15kg packning enl ovan och en "opackad" cyklist på 90-100kg? /A.

För ganska exakt 1 år sedan köpte jag en Cx9 105, jag
är mycket nöjd med den och jag är en tungviktare (+100).

I den Cannondale Bicycle Owner's Manuel som följde med
min Cx9 anges max-vikter för diverse olika Cannondale-modeller.

För CAAD9 gäller:

rider 125 kg

luggage 4,5 kg (seat bag/handlebar bag only)

För Cx9 gäller:

rider 136 kg

luggage 13,6 kg

Så om du ska ha 10-15 kg packning fungerar det ju inte med
CAAD9 om du ska följa Cannondales "regler", då gäller Cx9.

/Fedde

Tillbaka
Topp