cykelcross-SM 2018 13/14 -Jan (info + "Provapå")

emmer

Ny medlem
Hej,

Under kommande helg anordnas det CX SM på slottskogsvallen.
http://www.swecyclingonline.se/tavling/11746
https://www.facebook.com/events/373521843088761/

Välkommen som publik
Visa bilaga områdesinformation.pdf

Det ordnas även öppna lopp på söndagen för den som vill "prova på".
Dels stora delar av ordinarie bana under 30 minuter för vuxna nybörjare och nyfikna ungdomar
Dels en partiell bana under 10 minuter för de allra yngsta som lärt sig cykla
Visa bilaga ppna lopp.pdf

Välkomna både som publik och som "provapåare"

linjer 1, 2, 7 Botaniska.
Buss 16 Marklandsgatan
linje 3 Högsbogatan eller Boekullgatan.
är väl några förslag som gör att man inte behöver vänta mer än fem minuter och gå mer än fem minuter trottoar.

https://kartor.eniro.se/m/uzL6Z

Senast ändrad:
hmm, lite lockade är det ju, har ju tyvärr slängt mina halvslitna CX-däck till förmån för ett par nya semislicks, känns sådär optimalt. Men kanske funkar med vintersulorna! :)

"Prova på" har väl inga regler gällande cykel, så det går nog bra med vintersulorna. Annars finns det säkert nån go gubbe att låna ett däckspar av.

Är inte startfältet lite tunna? Är det så att alla väntar med att efteranmäla sig? Det roliga cykelcross-sm brukar vara att se landsvägscyklisterna vs mtbcyklisterna.

Det var 38 startande i H40 och 18 i H50 förra året, så H50 är något större i år men H40 klart mindre. Det är alltså inte bara mitt fel.
Edit: Hur det ser ut i övriga klasser är helt ointressant.

Senast ändrad:
Cinder2i40 sa:
Är inte startfältet lite tunna? Är det så att alla väntar med att efteranmäla sig? Det roliga cykelcross-sm brukar vara att se landsvägscyklisterna vs mtbcyklisterna.
Det är kanske lite tunt med tanke på att sässongen tidigare år varit över innan jul, så solskenscyklistern topsar väl kedjan för närvarande.
Men det är bra att vänja sig inför kommande sässonger :-)
http://www.cyclingplus.se/artiklar/svensk-cykelcross-mot-en-internationell-framtid/

Underlager är idag härligt CXigt :-) men vädret pendlar ju runt nollan så det kan bli "intressant" :-)
lu.jpg

Senast ändrad:
emmer sa:
Stumpy sa:
Vic sa:
emmer sa:
solskenscyklistern topsar väl kedjan för närvarande.
Toppsen sitter i näsan för att hejda snorflödet! :(
Mina två medresenärer ligger sjuka, så två till konkurrenter borta. Behövs bara 15 till nu för pallplats.
Tänk på att 3/2 gäller annars blir det inget... :-)
Därför 15, plus de två jag vet. Blir tre kvar och garanterat minst två klubbar eftersom jag är ensam från min. :)

Nästan så man blir glad över att man lyckades beställa för smala fälgar... :/

Är väl skivbromsat? 40 minuter borde det väl hålla :)

Kan man verkligen dra slutsatsen av den bilden att fälgen var för bred? Kan väl lika gärna varit ett rejält genomslag som orsakat skadan?

Principia sa:
Kan man verkligen dra slutsatsen av den bilden att fälgen var för bred? Kan väl lika gärna varit ett rejält genomslag som orsakat skadan?
Ja, det hände nog när stigen svängde och jag fortsatte rakt fram på första varvet. Hade fullt upp med att parera stenar och träd för att notera några feta genomslag. :)

Raggamuffin sa:
Är väl skivbromsat? 40 minuter borde det väl hålla :)
Det har redan hållt för 40 minuter, men vågar inte chansa på söndag. :)

emmer sa:
En för bred fälg...
25 mm borde väl inte vara för brett för 33 mm däck. Mitt andra hjulpar har samma bredd och har funkat fint i två säsonger.

Saknar lite info som publik, hur tar man sig dit smidigast via spårvagn? Finns det någon station som ligger nära?

Senast ändrad:
VKruger sa:
Saknar lite info som publik, hur tar man sig dit smidigast via spårvagn? Finns det någon station som ligger nära?
Hej,
linjer 1, 2, 7 Botaniska.
Buss 16 Marklandsgatan
linje 3 Högsbogatan eller Boekullgatan.
är väl några förslag som gör att man inte behöver vänta mer än fem minuter och gå mer än fem minuter trottoar.

https://kartor.eniro.se/m/uzL6Z
lu.png

Synd att prova på inte var på lördagen, då hade vi haft ett naturligt stopp på vägen upp till fjällen även om det kanske hade varit svårt att sälja in att cykeln skulle med till Vemdalen...

marten_larsson sa:
Synd att prova på inte var på lördagen, då hade vi haft ett naturligt stopp på vägen upp till fjällen även om det kanske hade varit svårt att sälja in att cykeln skulle med till Vemdalen...
inte för sent å efteranmäla sig till riktiga loppet ;)

Det har regnat fram till lunch så det är lite blött bitvis men nu börjar det frysa på lite, plus att lite is sen förra natten är kvar på någon fläck.
Banan verkar riktigt trevlig, men inte så ruskigt snabb som den brukar vara när vi har "sommartävlingar".

Hade någon tänkt äta ägg så är risken att saltet tar slut...
lu.png

Senast ändrad:
Jag tänkte sladda runt på söndagen, vilket med nattkylan borde innebära att det är BRAAAP på de släta rakorna och riktigt dödsspårigt i det som på lördagen blivit uppkört och mjukt för att sedan frysa till. Prognos; Grand National och vurptombola!

Ni som laddar hårt / börjar banga för "prova på" på Söndag:
Glöm inte att det är en hundring via swish som gäller, och registrering i sekretariat innan 10:00
Kan bli en upplevelse...
Lagom tillgeggat av eliten på lördag och, som det ser ut nu, lite frostnupet halvklart på förmiddagen.
De unga traktorerna i P/F 15-16 kommer dock köra till banan innan "prova på" -start så det blir nog kanon.
Tvätt finns givetvis på plats för att blåsa av det värsta.
Som sagt: CX eller HT-MTB, men är det något snarlikt så går det diskutera.

Drar dit på lördag med familjen och glor på elitklassen. Ska bli kul att för en gångs skull kolla på cx istället för att själv köra :-)

Måste bara fixa en kobjällra först. Var får man tag på en sådan i götet?! O kaffe. Kaffe måste jag också ha. Längtar! *Ler*

Ja du. Kobjällror har jag raidat loppisarna på på fastlandssidan :-)
Har du barn i lämplig ålder så glöm inte skriva upp dom på "knattekross" på söndagen :-)
(Se första inlägg)

Tillbaka
Topp