Cykelcross under 10000

Cykelcross under 10000
Drakir skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.ciclib.de/Raeder/Trekking/Cicli-B-Trekk
> ing-Cross-Mod-2014.htm?shop=ciclib&SessionId=&a=ar
> ticle&ProdNr=A5195&t=98&c=1003&p=1003
>

Ser ju kanon ut det där! Längre kedjestag ger skön gång på taskiga vägar. Ingen "riktig" cykelkrossare men vad skall man ha en sån till?
Trycker på KÖP.
/Krister

Cykelcross under 10000
Cannondalen såg fin ut, men jag gillar retroutseendet på ciclin.
Jag ringde och frågade om ciclin och han hade bara vita apex. om man nu bryr sig om sådant. Mot ett tillägg på ca 100 euro så får man shimano 105, 895 totalt alltså inkl valfri färg på ram.

Cykelcross under 10000
skier skrev:
> Jag har själv letat efter liknande och kommit
> fram till att den från CicliB verkar vara
> väldigt prisvärd.
> Ett annat alternativ som jag hittat om du ska ha
> den till pendling och grusväg:
> http://www.on-one.co.uk/i/q/CBPXLDNRIV10/planet-x-
> london-road-sram-rival-road-bike

Cicliben har ju snyggare ram än on-onen, om man nu bryr sig om utseendet.

Cykelcross under 10000
Snuten skrev:
> Cicliben har ju snyggare ram än on-onen, om man
> nu bryr sig om utseendet.

Smaken är som arslet.

Cykelcross under 10000
Jag har ciclib cykeln fast 5 år gammal och med ultegra. Hade mycket problem med ekerbrott i början. Ciclib var tillmötesgående och skickade fullt set med ekrar och pengar för att bygga om lokalt. Jag passade då på att själv uppgradera till xt nav. Ingen annan jag vet har haft problem med hjulen.

Den cykeln har fått slita hårt varje vinter och jag är så nöjd man kan vara för priset.

Ingen jag vet har fått exakt vad som säljs på hemsidan. Ibland skickar de med billigare komponenter och ersätter de som klagar. Ibland så hör de av sig och vill ha mer för uppgraderingar för att komponenter är slut. Jag skulle välja uppgraderingarna alla gånger och be dem skicka full spec på färdig cykel innan de skeppar.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Cykelcross under 10000
Jag har läst dina inlägg med intresse t.f
Ja idag är det ju Fredag och som utlovat är tanken att beställarknappen ska tryckas in.

Det jag väntar på nu är pris på cykel med 105grupp, conti med punkskydd samt frakt,
sedan är det ju färgen.
Brandgul utan dekaler lutar det åt..Fast naturligt brun är också snyggt, eller någon bedrövlig kulör som skrämmer bort banditer och barn.

Ral.skalan består av alldeles för många nyanser och färger..

Senast ändrad:
Cykelcross under 10000

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    64.9 KB · Besök: 30
Cykelcross under 10000
Tackar. Gravelbike tror jag att den kallas ja.
Det blev ett par musöron och en ringklocka med, slang hängde med på köpet.

Stod mellan denna och en kona Jake som ju är döläcker, men som tur var fanns det ingen hemma.

Cykelcross under 10000
Drakir skrev:
> Efter ett par samtal med brutna löften och
> obesvarade mail så ledsnade jag och gick och
> köpte mig en sån häringa
> http://sportspec.se/web/Produkter/Cyklar/GT/GT_Gra
> de_Alloy_Tiagra-13488.aspx
> med lite lullull. Det känns sketbra med fem års
> service. Så case closed

Bra val Drakir, 1000ggr sexigare än Ciclib, och supporta din LBS

Cykelcross under 10000
Jag köpte den i onsdags och valde till froglegs, så jag får den nu i kommande vecka.
Men på pappret är det nog det bland det bästa jag kunde välja.

Bromsarna som är dubbelverkande, slår bb7 i en del tester och en kolfibergaffel är ju fint.
Så för nio tusen kronor inklusive fem års fri service slår den de fultyskar jag har hittat.

Cykelcross under 10000
Drakir skrev:
> Jag köpte den i onsdags och valde till froglegs,
> så jag får den nu i kommande vecka.
> Men på pappret är det nog det bland det bästa
> jag kunde välja.
>
> Bromsarna som är dubbelverkande, slår bb7 i en
> del tester och en kolfibergaffel är ju fint.
> Så för nio tusen kronor inklusive fem års fri
> service slår den de fultyskar jag har hittat.

Det var trp spyre va? I så fall ett mycket bra val. Lättjusterade, bra kraft, och måste inte justeras hela tiden. Vill du ha dem ännu bättre finns det bättre belägg.

Cykelcross under 10000
Drakir skrev:
> Ja det är spyre.
> Intressant, du länka till beläggen?

Kör med swisstop d15, men eftersom de passar med vanliga shimano belägg så kryllar det av bra eftermarknadsbelägg.

Cykelcross under 10000
Tackar för tipset, det låter som en billig uppgradering..för en gång skull.
Är originalbeläggen likabraattslänga kassa, eller spara bra?

Cykelcross under 10000
Drakir skrev:
> Tackar för tipset, det låter som en billig
> uppgradering..för en gång skull.
> Är originalbeläggen likabraattslänga kassa,
> eller spara bra?

De fungerar. Men slets rätt fort i blötan och då bytte jag till swisstop beläggen och satte på bättre bromshöljen. Gick från nöjd till helnöjd! Känns viktigt med bra bromsar

Cykelcross under 10000
Varför ska du byta grejorna innan du fått cykeln. Det är ju inte direkt nå fel på prylarna som sitter där som original, om jag fattat rätt.
Det är ju slitdelar så det ska ju ändå bytas i sinom tid. :)

Frid!

Cykelcross under 10000
Var in på sportspec och kollade på en GT Grade, ser väldigt trevlig ut och helt klart en kandidat till pendling. Dock en liten fundering. Det sitter relativt smala däck på, med mina preferenser :) 28 mm sitter på och det går inte in många millimeter till om man ska ha skärmar. Hur bekvämt är det med 28 mm? Förstår om det är som att fråga hur långt ett snöre är men skulle vara tacksam för lite input angående däckbredd ändå. Funderar att byta ut de släta som sitter på mot ett par med lite mönster.

Cykelcross under 10000
Den klara nog upp till 35 utan problem och 28-32 är nog det normala min vill välja (även om det för stunden är lite ont om just 32 mer än CX, som iofs har lite mer mönster du söker :-) ).
Det som är lite tråkigt med GT Grade i mitt tycke är den där hyllan vid undre kedjestagen mot vevpartiet där wiren till "urspårar" i fram kommer upp. Missköter man att hålla rent där så kommer nog wiren att kärva ganska mycket (skriver jag utan att ha kikat i detalj).

Cykelcross under 10000
Med skärm och vinter kanske det kan bli lite tight med 35 på vinter med lite trist göteborgssnö :) Dock är det många som kör på 28-32 så det lär nog jag klara av också.
Jag är inte helt hundra på vad du menar emmer men syftar du på vajern till framväxeln? Att det är den som kan kladda igen?

Cykelcross under 10000
patten skrev:
> Jag är inte helt hundra på vad du menar emmer
> men syftar du på vajern till framväxeln? Att det
> är den som kan kladda igen?
På denna "googlade" bild så ser du vad jag far efter. Jag har inte kört ner näsan och kikat i verkligheten så antagligen är det inte så farligt. Men håll med om att det är en fin grushylla mitt i sprutet :-)

Bilagor

• grade.png
    grade.png
    68.2 KB · Besök: 32
Cykelcross under 10000
Det har du helt rätt i. Med vetskap av eventuella problem ska det nog gå att hålla rent. Ser det ut sådär på många cyklar? De jag kikat på och cyklat på så kommer vajern ovanifrån, har endast cyklat på mtb:er och hybrider. Tänker att det lättare samlas vatten som sedan fryser till på vintern i höljet?

Cykelcross under 10000
Vad skumt konstruerad. Men bara att hålla rent så lär det ju funka. Lite samma med mitt brythjul i samma område.

Dock så är ju framväxel inget som rör sig lika mycket eller med samma precitionskrav som bakväxeln.

Bilagor

• IMG_20141026_114909.jpg
    IMG_20141026_114909.jpg
    216.9 KB · Besök: 32
Cykelcross under 10000
emmer skrev:
> Bottom-pull är det normala, och så ska det
> förbli :-)
>
> Edit: Brythjul ser man inte ofta :-)

Nä. Men det fryser inte så lätt iaf. Fast lite muppigt är det allt.... ?

Cykelcross under 10000
Bytte från Ultegra till CX70 framväxel och slapp därmed vända vajern i ett hjul på min CX. Det blev märkvärt distinktare växlingar efter det. Fattar inte varför någon designar sina cyklar så fortfarande, nu när det finns top pull växlar för landsväg/cross.

Cykelcross under 10000
Stumpy skrev:
> Bytte från Ultegra till CX70 framväxel och slapp
> därmed vända vajern i ett hjul på min CX. Det
> blev märkvärt distinktare växlingar efter det.
> Fattar inte varför någon designar sina cyklar
> så fortfarande, nu när det finns top pull
> växlar för landsväg/cross.

Kör jag sönder framväxeln så gör jag nog samma operation. Lär ju minska friktionen lite iaf. Men vad f-n så länge det är helt känns det inte lönt att bygga om.

Cykelcross under 10000
Kom precis på att jag kan få ett litet bidrag till ett cykelköp av min arbetsgivare, 1500 kr billigare eller mer krams till cykeln. Ska in och prata med bossen i morgon och eventuellt göra ett nytt besök på sportspec :)

Cykelcross under 10000
Bengt-re skrev:
> Kör jag sönder framväxeln så gör jag nog
> samma operation. Lär ju minska friktionen lite
> iaf. Men vad f-n så länge det är helt känns
> det inte lönt att bygga om.

Ytterligare ett alternativ till hjulet är en Speen Umlenker,
det är en 'metallbit' som ändrar framväxeln från down pull till top pull
Speen_detailbild-2_01.jpg

/Håkan

Cykelcross under 10000
32mm duger nog till stadspendling. Jag har kört 23 också utan att tänka på det så mycket. Men 37orna som sitter på crossen nu är fantastiskt bekväma. Nu när jag provat skulle jag nog inte vilja gå tillbaka. Att köpa en pendlare som inte kan ta 35-40mm med skärmar känns som en onödig begränsning.

Cykelcross under 10000
Det är lite det jag är orolig för också Rattnalle. Ska kika på en Kona Rove också och se vad hur den känns, kommer in om någon vecka. Annars gillar det mesta med GT, ser bra ut och bra cykel för pengarna, om det inte vore för det där med däckbredden.

Tillbaka
Topp