Cykeldäck som tål vinter och salt

kirre777

Medlem
Har en lite äldre mtb med 26" däck som är min stadscykel. Bor i Göteborg och vill gärna ha en mtb med lite bredare däck med tanke på spårvagnsspår mm. För närvarande sitter det continental race king 2.2 fram och ett schwalbe bak. De är dock ganska slitna. Continentaldäcket har en del sprickor på ovansidan, mellan dubbarna, och schwalbedäcket har några ställen på sidorna där korden verkar ha gått sönder så att slangen börjar leta sig ut. Kör med samma däck året om och tänkte byta bägge däcken.

Vad kör ni andra stadscyklister med? Finns det några däck som tål vinterväglag/salt lite bättre?

Har en lite äldre mtb med 26" däck som är min stadscykel. Bor i Göteborg och vill gärna ha en mtb med lite bredare däck med tanke på spårvagnsspår mm. För närvarande sitter det continental race king 2.2 fram och ett schwalbe bak. De är dock ganska slitna. Continentaldäcket har en del sprickor på ovansidan, mellan dubbarna, och schwalbedäcket har några ställen på sidorna där korden verkar ha gått sönder så att slangen börjar leta sig ut. Kör med samma däck året om och tänkte byta bägge däcken.

Vad kör ni andra stadscyklister med? Finns det några däck som tål vinterväglag/salt lite bättre?
conti uppvisar för mig mer torrsprickor än andra.

däcksidor i naturgummi är dömda till snabb undergång oavsett fabrikat.

Vinterdäck... Dubbfria så du slipper dubbrasslet alla de nästan 12... månader då det inte är snö och is, men tål kyla. För mig har de jobbat på vinter efter vinter, inte alla sen 2015 då jag köpte dem men flera vintrar i rad nu senaste åren och de ser ut som nya (jag cyklar kanske 1/3 dagar och inte så långt)
Rullar ok, trygga på allt utom blankis. Ska du ha ett tryggt däck året runt tror jag det är ett bra val.
50 mm lär räcka för en stadscykel.

Senast ändrad:
Jag har aldrig märkt att däck sliter snabbare på vinterväglag. Men kanske är det för att jag bara köra "kvalitetsdäck" från Schwalbe. Sedan några år kör jag Marathon Almotion på vintern och jag är mycket nöjd. Det är inte ett vinterdäck men den har bra grepp och räcker i centrala Stockholm där det nästan aldrig är isigt.

Tillbaka
Topp