Cykeldator +benskydd

danky_xv

Aktiv medlem
Cykeldator +benskydd
Hade lite otur idag när jag var och cyklade. Märkte att jga hade tappat bort min sändare till min Sigma BC800 cykeldator. Troligtvis så hade gummisnodden som höll fast givaren runt dämparen murknat bort redan på ett halvt år. Jag funderar att givaren är väl lika dyr som en ny mätare. Fäster alla sina trådlösa sändare med gummisnodd eller? Rekomendationer på en som inte är dyr och inte lossnar i första taget.

Testade idag även att använda knäskydd. Jag tog min knäskydd som jag normalt använder då jag använder rollerblades. Men de var obekväma och hadsade av knäna hela tiden. Brukar ni som cyklar mer i stökig teräng och på bergshällar använda knäskydd?

Senast redigerad av en moderator:
Cykeldator +benskydd
VDO använder buntband som är bra mycket regälare än gummisnoddarna Sigma använder. Skaffade en VDOdator efter att jag tröttnat på att Sigma gick sönder titt som tätt. Tycker VDOn fungerar kanon och dom är förhållandevis billiga och lättanvända när man lärt sig. Men då får man stå ut med en sladd upp till styret.

Dom har även minst en sladdlös men den har jag ingen erfarenhet av:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=6989

EDIT: Mer info om VDO C5 wireless finns här: http://www.cycleparts.de/en/produkte/fahrradcomputer/c05plus/funktionen/

Cykeldator +benskydd
Jag använder mina leopardfärgade knä skydd som jag hade när ja åkte bräda förut, dom funkar fint, fast ja skulle nog vilja ha ett par som skyddar smalbenen också. Har itne så fina ben längre..

Cykeldator +benskydd
Jag gick från gummi-snoddarna till buntband. Har tagit utav den minsta modellen och satt ihopa två buntband så dem blir extra långt. Så räcker det runt gaffeln och på många flera ställen. (tips: Ta en tändare eller något annat varm och bränn ihopa ändarna så dem inte går upp av sig själv)

Cykeldator +benskydd
danky_xv skrev:
-------------------------------------------------------
> Testade idag även att använda knäskydd. Jag tog
> min knäskydd som jag normalt använder då jag
> använder rollerblades. Men de var obekväma och
> hadsade av knäna hela tiden. Brukar ni som cyklar
> mer i stökig teräng och på bergshällar använda
> knäskydd?

Ibland, men det är sällan. Sådana inlinesknäskydd funkar ibland bra, ibland dåligt. Har ett par gamla UltraWheels-knäskydd som funkar ok. Annars har jag använt Chainreactioncycles billiga(240kr) Brand-X knä/smalbensskydd lite då och då, de är rätt luftiga men man får rätt till dom ibland.

/Leo

Cykeldator +benskydd
Leo. Ni som nästan bara cyklar, hur ofta har ni slagit knäna? Jag har hittils gjort det en gång på en stig som jag aldrig förr cyklat. Men på vissa bergshällar så kommer jag upp i fart och skulle det då hända nåt så går man ju knappast hem om man inte har knäskydd. Kanske man inte skall tänka på det viset men jag cyklar för det mesta själv så i värsta fall ligger man i evigheter innan man får hjälp!

Hur bra är Cat Eyes cykeldatorer?

Cykeldator +benskydd
Kavlitén på Cat Eye kan jag inte säga något om men jag har en iallafall som jag inte blir klok på. Tycker den är svåranvända på något vis, men det är väl bara ovana. Det som jag gillar på VDO:n (som jag har iallafall C2) är att den visar uppemot 4 olika "funktioner" samtidigt.

Cykeldator +benskydd
Varför jag frågar är för att min lbs har dem i lager och så Sigma. Jag behöver inget mer en de vanliga funktionerna så någon toppdator behövs ej. VDO.s dator vet jag inte i dagsläget var de finns att köpas. Vill inte bara beställa en cykeldator från utlandet. Har inte heller lust att springa runt i alla cykelaffärer och söka efter VDO, om Cateye funkar.

Cykeldator +benskydd
Jag brukar använda rejäla knäskydd för stökig terräng, tror det är DH skydd t.o.m.
Tycker att det är värt att investera ett par bra knäskydd även om dom blir lite klumpiga.
Spräckte själv knäskålen och slet av ledbandet när jag slog runt på en bmx utan skydd som liten.
Krossade också brosket i den andra knäskålen när jag vurpade med crossen, fast jag hade knäskydd.

Cykeldator +benskydd
Evalds mtb www.evaldsmtb.se har dom också. Visst kan det kännas dumt att bara beställa en sådan liten sak. Hoppas du blir nöjd i vilket fall som helst.
VDO är ganska ovanligt hos dom "vanliga" lbs:erna.

Cykeldator +benskydd
danky_xv skrev:
> Leo. Ni som nästan bara cyklar, hur ofta har ni
> slagit knäna? Jag har hittils gjort det en gång på
> en stig som jag aldrig förr cyklat. Men på vissa
> bergshällar så kommer jag upp i fart och skulle
> det då hända nåt så går man ju knappast hem om man
> inte har knäskydd. Kanske man inte skall tänka på
> det viset men jag cyklar för det mesta själv så i
> värsta fall ligger man i evigheter innan man får
> hjälp!

Har fullt med ärr på knäna och smalbenen, så visst händer det lite då och då att man drar i knäna. En gång i månaden händer det nog i snitt, de gångerna man inte har skydden på. :-P Allvarligaste smällen mot knät var förra året i Kinnekulle, vurpade i en stenig nerförsbacke. Då svullnade ena knät upp på insidan(mjukdel som tur var) så det såg ut som jag hade dubbla knäskålar.

Fortfarande så är det sällan jag kör med skydden på i skogen, men är det extremt halt efter regn så använder jag knäskydd ibland.

/Leo

Cykeldator +benskydd
Hej, många av dom vanligaste cykeldatorer som funnits ute i butikerna de senaste åren är i grunden väldigt lika. Har handlat minst 10 st från Clas Ohlsons (lägst(?) prissatta) och bytt mellan olika cyklar i familjen. Alla givare och styrfästen är kompatibla med varandra, oavsett om det är 3, 7 el. 8 funktioner i datorn. Kolla om det är nåt för dig? Annars har vissa (bra) lbs:s lösa monteringssatser till åtminstone Sigmas c-datorer men med C O:s priser är det lika bra att köpa en komplett

Ride on

Cykeldator +benskydd
Jag kan rekommendera Cateye. Jag har använt en Cateye Enduro i 4-5 år, sommar som vinter ur och skur. Så kvallitetsmässigt har jag svårt och se att det finns något bättre. Tyvärr blev cykeln stulen i höstas och allt jag hr kvar är själva datorn. Så när jag köpte ny cykel tänkte jag köpa ny kabel och magnet, men det skulle kosta runt 250:- och en ny Cateye Enduro 8 för 340:- har jag för mig, så jag köpte en ny. Så om någon är intresserad av en fullt fungerande cykeldator utan magnet och kabel, så är det bara höra av sej.

Cykeldator +benskydd
Jag just börjat använda benskydd för att kunna våga mer när man skall passera svåra hinder. Man har tröttnar på att gå av cykeln när man ser ett hinder som inte tror att man skall klara.
Har köpt ett par Brand-XX från CC. De är stora och ger en total cyberkänsla. Jag inte kört dem mer än 2-3 timmar och än så länge är jag positiv.
Om jag kommer med på HappyLongride nu söndag skall testa dem under en långtur. Fallar det väl ut kommer det bli benskydd vid varje cykeltur tills man har slutat att slå i benen.

Cykeldator +benskydd
Jaja. Min lbs hade lite trubbel med beställningen och han fick inte fram någon cateye åt mig denna vecka. Så jag köpte någon billig (skit) dator istället på varuhuset.
En Union-10 http://shop.harim.co.il/product_info.php?cPath=47_113&products_id=667
Får se hur pass länge den faktiskt håller. Får bli en Cateye som nästa istället.

Det är konstigt detta med cykeldatorer. Har man ingen så sknar man inte någon heller men har man haft en så vill man inte vara utan en alltför länge. Elle rkanske det är bara jag som känner så?

Cykeldator +benskydd
danky_xv skrev:
> Det är konstigt detta med cykeldatorer. Har man
> ingen så sknar man inte någon heller men har man
> haft en så vill man inte vara utan en alltför
> länge. Elle rkanske det är bara jag som känner så?

Har förut alltid kört med en cykeldator, men de senaste tre åren har jag kört utan och det är hur kul som helst att slippa den. :-) Förr kollade man på sträcka, snittfart, toppfart, effektiv cykeltid osv. men jag saknar faktiskt inte det alls, även om jag cyklar mer nu än då. Man koncentrerar sig mer på cyklingen utan dator, samt har tid att titta mer på naturen och även prata med sina cykelkompisar. ;-)

/Leo

Cykeldator +benskydd
Kan också rekommendera Cateye, har en Enduro 2 (Samma som Mity 3 men grövre kabel). Tyvärr pajade jag fästet på styret medelst grovt knävåld när jag fastnade med framhjulet i en spång över ett dike på Fornstigen... Så jag måste beställa ett nytt, New Forest Cycle Experience verkar ha dem för £9.95, någon som köpt något från dem?

Cykeldator +benskydd
Ja just, benskydd var det också. Jag köpte nyligen ett par sådana. Dainese Knee Guard Revolution blev det till slut efter irrande i ett antal butiker, i och runt stan. De känns riktigt bra, d v s man tänker inte på att de sitter på efter en stunds cyklande, hasar inte ned och jag hade inga skavsår efter Happy BBQ-cyklingen förra lördagen, då jag använde dem första gången.

Tillbaka
Topp