Cykeldator endast för navigering för gubbe med dålig syn

nilskarlsson

Aktiv medlem
Jag har en Garmin Fenix 7 och pulsband för att regga alla turer etc. Tycker däremot det är hopplöst att navigera med klockan pga liten skärm och dåliga ögon. Vad ska jag köpa för cykeldator som hjälper mig att följa gpx-rutter jag får från vänner eller skapar i Garmin Connect? Kör landväg och gravel men tänkte även använda den på min pendingscykel eftersom jag cyklar mycket i jobbet.

Kolla här
Den vanliga brasklappen: Inte min annons, jag känner inte säljaren

<REDIGERAT>
tänkte även använda den på min pendingscykel eftersom jag cyklar mycket i jobbet.
Återstår att hitta tre fästen till cyklarna.
Skall du ha fästet på en pendlarcykel kan ett sådant här fäste vara bra att ha:
Hide my Bell/CloseTheGap med både ringklocka och GoPro-föste för kamera/lampa?
hidemybell-regular_2_sl_fc26327f-3559-4d2d-a7b6-ad5df88d6187.jpg

Senast ändrad:
Begagnad blir den ju löjligt prisvärd. Har själv en som förvisso också ska säljas men enbart för den inte går styra med dom ny Force-reglage. Köpte en Karoo alltså :-)

Jag rekommenderar.

Mkt nöjd sitter som berget och våra telefoner har stora skärmar. En teknisk pryl mindre med på rundorna. Jag slipper fibbla med att lägga över rundor i en dedikerad cykelgps. Fodralet man köper till sin telefon är väldigt gediget och skyddar telefonen i vardagen förutom på cykelturerna. Priset är mkt lägre om man redan har mobiltelefon. Nackdelen är telefonens batteri inget problem för mig jag då jag max kör 4h. Jag använder en gpsapp Topogps som jag tror är endast iosbaserad. Om man inte liter på sin telefons vattentäthet finns det en ”regnponcho” att köpa till.

Jag köpte en garmin edge 1040 men måste köra den med nästan max skärmbelysning för att kunna se utan glasögon. Skippade 1050 på grund av den kortare batteritiden (och priset) men känner nu att jag nog borde ha provat en sån.

Vi har en garmin edge explore 2 också och det är väl ingen jätteskillnad mot 1040. Hade jag begränsad budget så skulle jag kolla på en explore 2.

Tänkte också att skärmen på en Explorer nog inte är så stark som en 1050. Speciellt för någon med dålig syn. I sommarsolen kan det nog bli lite svårnavigerat ändå. Men det kanske inte gör något om du får stanna till lite och skapa lite skugga med handen för att se.

Jag har en 1040 och är ”””ung””” med ”20/20 vision”, och jag kan fortfarande köra fel ibland för att jag missar något på skärmen.

Skulle rekommendera att gå in i inställningarna och välja den mest simpla kartan också. Så det blir tydligare var du ska köra osv. Garmin har massa olika lager av hur komplex kartan kan vara. Jag gillar den enklaste varianten för då ser jag i princip bara de största vägarna och kan snabbt förstå vart/när jag ska svänga och inte.

Jämför dessa bilder så ser du vad jag menar:
IMG_1620.webp

IMG_1618.webp

En del beror på in/ut-zoomning såklart. Men kunde inte hitta bra exempel på när för mycket detaljer förstör även i inzoomat läge. Beror såklart också på om du kör i skogen eller på landsväg, eller om du känner till området och vad alla vägar heter. Det underlättar.

Hurdå dålig syn? Närsynt, översynt, snedsynt eller blindstyre som mr. Magoo?
Wahoos skärmar syns bra även i sol men är inte "billiga". Finns dock ofta beg på K&S.

Tack alla för tips och råd. Jag är närsynt sedan barnsben men har sedan flera år svårt att se på nära håll. Känner att just navigeringen begränsar mitt cyklande. Det får bli en Garmin i julklapp.

Tänkte också att skärmen på en Explorer nog inte är så stark som en 1050. Speciellt för någon med dålig syn. I sommarsolen kan det nog bli lite svårnavigerat ändå. Men det kanske inte gör något om du får stanna till lite och skapa lite skugga med handen för att se.

Jag har en 1040 och är ”””ung””” med ”20/20 vision”, och jag kan fortfarande köra fel ibland för att jag missar något på skärmen.

Skulle rekommendera att gå in i inställningarna och välja den mest simpla kartan också. Så det blir tydligare var du ska köra osv. Garmin har massa olika lager av hur komplex kartan kan vara. Jag gillar den enklaste varianten för då ser jag i princip bara de största vägarna och kan snabbt förstå vart/när jag ska svänga och inte.

Jämför dessa bilder så ser du vad jag menar:
Visa bilaga 807100
Visa bilaga 807101

En del beror på in/ut-zoomning såklart. Men kunde inte hitta bra exempel på när för mycket detaljer förstör även i inzoomat läge. Beror såklart också på om du kör i skogen eller på landsväg, eller om du känner till området och vad alla vägar heter. Det underlättar.
Det blev ju en märkbar skillnad. Ska se om jag kan göra något liknande i klockan också. Jag behöver inte maximal information utan just det som krävs för att hitta rätt. Tack!

Tillbaka
Topp