Cykeldator för att ta emot data från baklykteradar?

Xscat

Medlem
Hej alla, jag har köpt en Trek Carback Radar baklykta. Alltså behöver jag en cykeldator på styret där jag kan se datan som kommer från den. Den får inte vara för himla stor för jag har begränsad plats på styret. Det jag skulle vilja ha förutom varningarna från radarn är karta (helst i färg) så jag slipper plocka fram min papperskarta stup i kvarten, distans jag avverkat, kanske hastighet. Allt annat lull-lull får jag på min klocka och finns det inte där så behöver jag det inte. :sneaky: Jag vill inte ha min telefon på styret (den är jättelik i sitt fodral och det är alldeles för bökigt att plocka ur och i den).
På Treks sida finns en lista på ca 400 olika cykeldatorer/smartklockor som passar ihop med radarn och jag är inte särskilt sugen på att gå igenom den en och en. Jag behöver inte en värstingvariant och det behöver inte vara Garmin. Men hyfsad kvalitet så jag slipper byta den om ett par år.
Tacksam för förslag på vettiga och helst billiga cykeldatorer.
Susann

Möjligt. Men ingen färgskärm och jag behöver inte sånt som att ta emot SMS och email. Bara karta, varningar från radarn, distans o ev. hastighet. Resten behöver jag inte. :-)
Jodå, v2 har färgskärm. Och varför välja bort bra funktioner? Tror knappast att du hittar någon modern dator utan.

Jodå, v2 har färgskärm. Och varför välja bort bra funktioner? Tror knappast att du hittar någon modern dator utan.
Prisjakt visade den med svartvit skärm, därför trodde jag att det var det. Det var inte så jag menade, jag väljer inte bort funktioner, jag får ju ta de som finns i den cykeldator jag väljer. Men jag behöver inte mer än karta, distans och ev. hastighet. Andra funktioner utöver dem förstår jag att det finns, men de är inte några dealbreakers för mig.

Senast ändrad:
Garmin Edge Explore är riktigt billig nu hos t.ex. Bike-Discount, 120 euro. Det är en bra dator med stor skärm och bra navigering. Lite större modell, men jag tror inte att bredden den tar upp är mycket mer än andra. Och om du har lvg-cykel vill man har den framför styret.

Tack, det var ju ett vettigt pris och den verkar tydlig! Nej tyvärr är det inte en landsvägscykel, jag har fått sälja av mina pga tilltagande artros, så det är "bara" en hybrid. Men en favorit ändå och väldigt bra att cykla på. Jag får klippa ut en liten pappbit i måttet som den har, och kolla på styret så den får rum. Kollade också, och den är kompatibel med baklyseradarn, så det är lugnt.

Tack, det var ju ett vettigt pris och den verkar tydlig! Nej tyvärr är det inte en landsvägscykel, jag har fått sälja av mina pga tilltagande artros, så det är "bara" en hybrid. Men en favorit ändå och väldigt bra att cykla på. Jag får klippa ut en liten pappbit i måttet som den har, och kolla på styret så den får rum. Kollade också, och den är kompatibel med baklyseradarn, så det är lugnt.
Glömde: är den webshopen pålitlig? Har aldrig handlat där.

Tack ni som svarat, den i Tyskland var ju ett vettigt pris och jag är trött på att leta så jag tar och beställer den.

Du kan ända montera den framför styret, då ser man skärmen bättre. Min fru har hennes Edge Explore 2 med den här hållaren som är billigare än de flesta andra:

Aha, där lärde man sig något nytt. Baklykteradar. Verkar ju helt nödvändigt. Vad ska dom hitta på härnext ??

Aha, där lärde man sig något nytt. Baklykteradar. Verkar ju helt nödvändigt. Vad ska dom hitta på härnext ??
Jag tror att du menar "härnäst".

Skaffade radar för ett par månader sedan. Känns redan oumbärlig, framförallt på lågtrafikerade vägar i dagsljus. I mörker ser man oftast upphinnande fordon, om det inte är gatubelysning, och på högtrafikerade vägar är man mer beredd.

Radar och batteridrivna växlar och hydrauloljeprylar och liknande går såklart bor när man cyklar. Självklart !!

Tillbaka
Topp