Cykeldator på Fattie?

Ljungvik

Medlem
Cykeldator på Fattie?
Har lurat lite på att kanske ha en med gps när man är ute å röjer i skogarna. Men jag undrar om det fysiskt pga. avstånd gaffel eker mm. är möjligt och/ eller värt det när man ändå har en mobil.
Om så är fallet, vad är era erfarenheter?

Cykeldator på Fattie?
Ljungvik sa:
Den struntar dock inte i trädkronor som hindrar satellitsignaler..

Då jävlar ska det vara tätt mellan trädkronorna för jag har inte haft några problem med det. Däremot så har jag stött på vissa "blind spotts" men det har oftast varit ute i det fria.

Cykeldator på Fattie?
Paco sa:
Ljungvik sa:

Då jävlar ska det vara tätt mellan trädkronorna för jag har inte haft några problem med det. Däremot så har jag stött på vissa "blind spotts" men det har oftast varit ute i det fria.
Har tappat en del när jag höll på med GC i tät skog.
Använder du mobil eller cykeldator?

Cykeldator på Fattie?
Har använt garmins produkter (Forerunner 405 och Edge 510) till både orientering och cykling i minst 8 år utan att tappa kontakt med satelliterna pga tät skog. Enda gångerna är när man cyklar in i längre tunnlar.

Tror man fortfarande att det skulle bli ett problem så tror jag att har gamin har en accelerometerbaserad hastighetsmätare som fästes på navet och sen kommunicerar direkt med enheten via ant+.

Cykeldator på Fattie?
Ljungvik sa:
Paco sa:
Ljungvik sa:

En Garmin Edge 510.

Cykeldator på Fattie?
Paco sa:
Ljungvik sa:
Paco sa:
Ljungvik sa:

En Garmin Edge 510.
Tack Paco!
Det blir en i Edge-serien med HR. Hade ingen aning om att de vart så avancerade nu.
Har väl blivit för gammal nu för å hänga med.

Cykeldator på Fattie?
GPS+Glonass gör stor skillnad i mottagning. Med Edge 500 som bara hade GPS hade jag 50-100m noggrannhet och med 510 och 520 så är noggrannheten 15-30m i skogen.

Cykeldator på Fattie?
Tappa kontakten är ytterst sällsynt.

Men det blir kanske inte så jäkla exakt.
Springer tex. väldigt ofta varv på vår terränglöpbana. Även om stigen alltid är densamma så skiljer det ganska mycket på gpx filerna mellan varven. Men det är inget som stör mig.
Problemet på cykel kan ju vara om man är väldigt intresserad av momentan hastighet, den blir sådär med gps.

Men en edge eller nyare garmin klocka med fartsensorn man sätter i hjulet är väldigt trevligt :)
Den prioriterar då fart och distans från den mätaren och använder gps för detta bara i nödfall om kontakten tappas med givaren.

Cykeldator på Fattie?
Jag kör med träningsapp i telefonen. Har inget behov av hastighet etc i en display. Vill jag träna så programmerar jag ett pass i appen innan jag sticker ut och får instruktioner från appen.

Frågan är vilken funktionalitet som är viktig för dig?

Cykeldator på Fattie?
Mr Handley sa:
Jag kör med träningsapp i telefonen. Har inget behov av hastighet etc i en display. Vill jag träna så programmerar jag ett pass i appen innan jag sticker ut och får instruktioner från appen.

Frågan är vilken funktionalitet som är viktig för dig?
Vill ha HR då jag har band. Hastiget är väl inte viktigt men gärna kartfunktion där man kan lägga in rutter. Gpx. filer tror jag det heter.
Vad är det för app du använder?

Cykeldator på Fattie?
Hoppar mellan massa olika, som endomondo, sports tracker, runkeeper, strava... Har använt endomondo mest på senare tid. Sällan jag lägger in rutter för att följa, vet inte hur det funkar :) Strava har väl stöd för det?

Pulsband har jag också. Just nu en zephyrsensor som pratar blåtand med telefonen. Håller nu tummarna för att den höll för att åka tvättmaskin :( Annars får jag klara mig utan puls et tag

Tillbaka
Topp