[Cykeldator] Vilken hjulstorlek/omkrets?

cjmax

Aktiv medlem
Hallå,

Monterade cykeldator på racern i förra veckan (en Sigma BC 1706 HR). Enligt Sigmas tabell i manualen så skall 700x23C vara 2133mm i omkrets men när jag mätte så fick jag det till 2108mm.
Jag undrar nu om det är jag eller Sigma som är "ute å cyklar"? Vad har ni inställt på era cykeldatorer?
Man vill ju att datorn skall visa så korrekt som möjligt...

/CJ

Plumse, det fattar väl jag med... Duhh! ;-)

Huvudet på spiken Atlas, om jag har mätt korrekt är ju snarare frågan, en diff på 25mm är ju ganska mycket. Kanske har jag "lågprofildäck"... :-)

Jag ställde ventilen rakt ner mot golvet, markerade, rullade fram ett varv, markerade och mätte sedan hur långt det var. Klart att denna metod kan ge några mm fel, men knappast 25 va?

Bästa sättet är att rulla cykeln med ägaren i rätt körposition och sen mäta hur långt ett varv blev på golvet/vägen. Eller fler varv för att vara extra noga.
Då får man med kompression av däcket osv.

Senast redigerad av en moderator:
cjmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Huvudet på spiken Atlas, om jag har mätt korrekt är ju snarare frågan, en diff på 25mm är ju
> ganska mycket. Kanske har jag "lågprofildäck"...

Hur mycket luft har du pumpat i däcken dina? Testa en gång med att släppa ut all luft och se hur lång sträcka du får ihop. Sedan pumpar du däcket stenhårt och mäter igen. Hur mycket varierar lufttrycket i däcken mellan dina cykelturer?

25mm på 2133 mm är för övrigt ca 1%. Kör du tio mil kommer det diffa en kilometer. Inte mycket, utan tillräckligt okej för att ha som riktvärde i en tabell för de som inte kan, har möjlighet eller orkar att räkna eller mäta. Men jag håller om att man vill ha så exakt som möjligt, så vi "experter" skiter i tabellen och går efter det faktiska värdet antar jag.

Tabeller har jag aldrig använt.
När jag säljer en dator programmerar jag enl detta. (23+23+622)*pi Det förutsätter att bredden och profilen är lika. Vill man ha det mer exakt är det bara till att mäta.

Ta in cykeln i vardagsrummet. Låt ventilen vara nedåt vid golvet. Slå i en spik i parketten. Rulla ett varv. Slå i en spik till. Mät mellan spikarna.

//Martin

http://www.kikarforum.se

Hur kan det komma sig att man får så olika besked gällande hjulmått beroende på var man vänder sig.

Jag har ett par Zipp 404 med 700/21 på framhjulet. Enligt Sigmas mall bör måttet vara 2121, enligt Polar ca 2060 och enligt Sheldon Brown 2090. Min egen mätning anger 2117, så jag tror mest på den.
Men det är ändå märkligt att det ska variera så mycket som 6 mm beroende på källa. Sammantaget blir det ju rätt mycket distansfel när man cyklar 100 km.

700/21 är fälgstorlek och däckets bredd. Slitbanans tjocklek och däckets profil kan variera plus att fälgens bredd också påverkar däckets höjd.

Rullomkretsen mäts, som chksix skrev, praktiskt genom att rulla cykeln med cyklist och mäta sträckan på marken för ett visst antal varv. Att ta det ur en tabell kan aldrig ge annat än ett riktvärde. Att försöka räkna ut det blir bara absurt.

GöranH skrev:

> Men det är ändå märkligt att det ska variera
> så mycket som 6 mm beroende på källa.
> Sammantaget blir det ju rätt mycket distansfel
> när man cyklar 100 km.

ca 283 m skillnad per 100 km är ju inte så väldans mycket kan man tycka... ;)

Förlåt om jag drar upp en gammal tråd men jag kan inte förstå varför man inte diskuterar placeringen av magneten mer än att det diffar några mm på hjulets omkrets. Fäster man magneten på hjulet några mm upp eller ner måste ju det påverka otroligt mycket mer!

Om hjulet snurrar 10 gånger och magneten sitter med ett avstånd på 177mm från navet eller 185mm måste ju datorn tro att det går mycket fortare vid 177mm, eller hur? På de bruksanvisningar jag sett står det inget om vilket avstånd man ska ha från navet, bara att det inte ska vara "så långt" mellan magnet och avkännare.

//Förbryllad Splix

splix skrev:
> Förlåt om jag drar upp en gammal tråd men jag
> kan inte förstå varför man inte diskuterar
> placeringen av magneten mer än att det diffar
> några mm på hjulets omkrets. Fäster man
> magneten på hjulet några mm upp eller ner måste
> ju det påverka otroligt mycket mer!
>
> Om hjulet snurrar 10 gånger och magneten sitter
> med ett avstånd på 177mm från navet eller 185mm
> måste ju datorn tro att det går mycket fortare
> vid 177mm, eller hur? På de bruksanvisningar jag
> sett står det inget om vilket avstånd man ska ha
> från navet, bara att det inte ska vara "så
> långt" mellan magnet och avkännare.

Nej, det spelar ingen som helst roll. Det tar exakt lika lång tid för magneten att snurra ett varv om den sitter nära eller långt ifrån navet. För inte är väl längst ut på ekern snabbare än längst in?

längst ut på ekern är defacto snabbare än fästpunkten i navet, men yttersidan på däcket har färdats lika långt :)

Visst går det snabbare om magneten sitter längre ut. Men en cykeldator mäter inte magnetens hastighet utan sträcka/tid. Dvs för varje gång som magneten passerar avkännaren har det gått den sträcka som är programmerad, detta divideras med den tid som gått sedan förra magnetpassagen.

Vill du ha helt exakt cykeldator så måste du därför även räkna in den del som hjulet färdats sedan senaste magnetpassagen. Detta måste såklart göras vid varje stop.

Ett hyffsat sätt att se till att man inte vinglar när man rullar hjulet ett varv är att lägga en planka på golvet/marken och rulla hjulet mot plankan. Då är man säker på att värdet blir exakt. Nackdelen är att man måste ha plats för en drygt 2 meter lång planka hemma....

RN skrev:
> längst ut på ekern är defacto snabbare än
> fästpunkten i navet, men yttersidan på däcket
> har färdats lika långt :)

Ja faktiskt, jag förenklade lite för mycket i all hast. Vad jag menade var ju givetvis att det inte tar längre tid för magneten att ta sig runt ett helt varv.
Nu får jag skämmas.

breezer skrev:
> GöranH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Men det är ändå märkligt att det ska
> variera
> > så mycket som 6 mm beroende på källa.
> > Sammantaget blir det ju rätt mycket distansfel
> > när man cyklar 100 km.
>
>
> ca 283 m skillnad per 100 km är ju inte så
> väldans mycket kan man tycka... ;)

Det är ju ca 6cm skillnad, inte 6mm.

Sant. Jag gick på de 6 mm som GöranH skrev. Dock tycker jag ändå inte att 2,83 km per 100 km (dvs 2,83% felmarginal) är så mycket att bråka om. Dessutom så är risken rätt liten att man mäter hela 6 cm fel om man mäter upp omkretsen själv vilket man (uppenbarligen) bör göra.

Om man ska vara petig så påverkar ju dessutom en del andra saker. Ta bara en sån sak som att ett däck deformeras olika mycket under belastning beroende på lufttryck i däcket och därmed påverkar den "verkliga" omkretsen.

På kartongen till Conti GP4000s så står det omkretsen på dem (2133mm).. borde inte det stämma eller använder de samma tabeller som Sigma?

cactuz skrev:
> På kartongen till Conti GP4000s så står det
> omkretsen på dem (2133mm)

Otroligt jag köpte en begagnad racer med de däcken, när jag mätte omkretsen med 120psi i slangarna och mig på sadeln så var 2133mm det jag kom fram till :O

Tillbaka
Topp