Cykeldator

Freke

Ny medlem
Cykeldator
Jag planerar att skaffa mig en ny cykeldator eftersom sladden på min gamla Trelock FC 400 gått av precis vid sensorn, och det (vad jag vet) inte går att köpa nytt fäste till den.
Synd, för själva datorn fungerar ju fortfarande och jag tyckte om den.

Jag har funderat på en vdo c15+, som just nu är lite prissänkt (kostar 335:-)för att det är förra årets modell.
Är det någon som har en sådan dator som vet om den är bra?
Funkar det med trådlöst?
Vissa säger att det är bra, andra att det är segt och krånglar.

VDO Cytec C15+

7741005_551.jpg

Artnr: 774.1005
Beskrivning:
Trådlös cykeldator med femton funktioner. Aktuell hastighet,
distans, total distans 1, total distans 2, total distans (1+2),
triptid, total tid, klocka, medelhastighet, jämförelse mellan
aktuell hastighet och medelhastighet, maxhastighet, manuell stoppklocka,
extra manuell distansmätare med snabbreset, och freezefunktion
som stoppar datorn med en knapptryckning vid t.ex. mållinjen.
Dessutom möjligt att programmera två hjuldimensioner.
Normalt butikspris. 485kr
Pris: 335,00 kr 390,00 kr

Cykeldator
Hade en sån tidigare, funkade så där med överföringen. Har nu den nyare C4DS som fungerar klanderfritt.

Kan ju ha varit ett måndagsex men...

Cykeldator
Jag har en VDO c3 på min MTB och en c4 på racern, skulle varit c3 på båda men ibland hör folk fel när man ska förklara vad man vill ha över telefon. jag har aldrig provat sladdlöst, tycker inte sladdarna är speciellt mycket ivägen. Annars är dom datorerna kanonbra, tydliga fina displayer och lättnavigerade menyer.

cykeldatorn.jpg

Cykeldator
Trådkapar, funkar sladdlösa datorer eller ska man satsa på en traditionell. Jag har mina ögon på sigma´s BC1606L då jag kan få tag i den till bra pris. Någon som har några erfarenheter om den datorn?

Cykeldator
Jag är en olycklig ägare av just en VDO Cytec C15+. Jag stör mig något fruktansvärt på den! När man börjar komma upp i lite hastigheter typ 33 -> så börjar överförningen krångla. Ibland börjar han visa slump mässiga siffror typ 7 km/h och ibland väljer han att inte visa någonting. Idag när jag var ute på en träningsrunda så jämförde jag med min kompis dator och då hade jag tappat totalt 1 mil!! Känns inte direkt acceptabelt. Visst det är nog ett bra köp om du inte tänker cykla över 30km/h men annars skulle jag aldrig i livet rekommendera en C15+. Jag håller på att lefta efter en ny dator men kan inte bestämma mig om jag skall ha en polar klocka med puls å kadens å allt extra lull lull eller om man ska nöja sig med en "vanlig". Det ger sig nog om några dagar...

Kan tillägga att jag provat att byta batterierna i datorn och sändaren men det hjälpte inte ett smack! Spelar kanske inte så stor roll.. men för att övertyga dig ännu mer till att inte köpa en sådan så kan jag nämna att jag haft den både på en mtb och en racer å det blir samma sak.. =D

Cykeldator
Kablar funkar alltid, sensorn är mindre och kräver inget batteri. Jag kör med en VDO MC1.0 och den är riktigt skoj, går att fynda i tyskland för ca 650kr om man gillar höjdmätarfunktioner/lutningsprocent/temperatur info. :-)

/Leo

Cykeldator
drub skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är en olycklig ägare av just en VDO Cytec
> C15+. Jag stör mig något fruktansvärt på den! När
> man börjar komma upp i lite hastigheter typ 33 ->
> så börjar överförningen krångla. Ibland börjar han
> visa slump mässiga siffror typ 7 km/h och ibland
> väljer han att inte visa någonting.

Samma hände mej, hastigheten fladdrade som faan: Jag upptäckte att det var svårt att montera sändaren så att signalen når fram. Det viktiga verkar vara att inte överskrida maxavståndet 60cm, men då hamnar ju sändaren precis under v-bromsfästet ! Och det känns ju inte kanon, det ser ju ut som den då hamnar lite i "radioskugga"

Min är en äldre modell, jag har hört att nyare är bättre. Men tydligt är att VDO+trådlöst inte är speciellt bra.

Nu har jag beställt en ny Cateye med extra kraftig sladd, hoppas den funkar stabilare.

Cykeldator
Har provat VDO sladdlöst men har nu tröttnat! Hela tiden trubbel med överföringen funkar ibland för att sedan helt lägga av. Bytt batterier, sensor m.m.Har istället köpt en SIGMA BC 1106 med sladd som funkar perfekt!!
/Anders

Cykeldator
Tack för tipsen!

Det låter som om jag borde avstå från c15+, och det tänker jag göra också.
Jag har också tittat lite på datorn som leo har, och tycker den verkar mycket interessant, men det verkar se lite rörigt ut på skärmen.?
Den kostar också över 800:- här i Varberg.
Vad är det för ställe som man kunde få den för 650 på?

Sladd är nog det bästa trotsallt, men inte kul när det går sönder som på min gamla trelock, (där
jag inte kan köpa nytt fäste eftersom de ändrat modell på fästena så att det inte längre passar min gamla variant.)
Om man köper en såpass dyr dator är det kanske bäst att köpa till ett extra fäste direkt, så man har ett för säkerhets skull, det kostar ju väldigt lite jämfört med en hel dator.

Någon som känner till någon annan dator med höjdmärarfunktioner, så man har något att jämföra med?

VDO MC1.0
7742030_566.jpg

Beskrivning:
Cykeldator med 13 cykelfunktioner och
13 höjdmätarfunktioner.
¤ Cykel:
¤ Hastighet, medelhastighet, maxhastighet, jämförelse
av aktuell hastighet och medelhastighet,
¤ distans, triptid, total distans 1, total distans 2, total distans
(1+2), två programmerbara hjulstorlekar.
¤ stoppur, klocka, navigator,
¤ Höjd: aktuell höjd, temperatur,
¤ aktuell lutning i %, totala höjdmeter per trip, maxhöjd på trip,
medellutning på trip, maxlutning på trip, summa av totala höjdmeter,
maximal höjd nådd, justerbar hemmahöjd,
enkel kalibrering, justerbar verklig höjd.
Pris: 825,00 kr

Cykeldator
Jag har en sådan. jag tycker sigmas oringsmontering är smäck. Den funkar men det är stor risk på en XC att någon av sensorerna får en puff så att de stannar. Om du måste leda cykeln vid någon x svår passage stannar den. Och sedan går det inte att gömma bike2 så man måste bläddra förbi den varje gång på klockmenyn. Det trådlösa har efter att jag justerat in sändarna tillräckligt nära, funkat så bra som SIGMA lovat, inga felsignaler, inga signaler från andra cyklar eller annat än så länge. Under 1 mänad och 50 mil har sändarna funkat 100 %. Ett annat plus är att den har lyse på displayen kort visserligen men i alla fall.
Lite misstäksam är jag också mot det att när man trycker på en av knapparna kan den vrida ur sig.

betyg stark 3:a eller VG

På racern har jag cateye astrale, den är 100 proffsig gjord av cyklister för cyklister. Rejäla knappar som tål att tryckas på. Man kan byta plats på displayen och få kadensen stor och som huvudmeny. Den har kanonmontage med buntband och hastighetsgivaren på samma sladd som kadensen fast på bakhjulet. Men nu är jag inte road av sladdar på MTB:n

Betyg 5:a MVG eller 5 kattögon

Tillbaka
Topp