Cykeldator

Marzocchi

Ny medlem
Cykeldator
Det rycker i cykeldatorköpartarmen.

Jag har för tillfället en SigmaSport BC800 (trådlös överföring) som fungerar och har fungerat alldeles ypperligt. Har haft den ett tag nu, och är naturligtvis sugen på att köpa en ny, tuffare dator.

Frågan är bara vilken.

Jag har kollat igenom forumet och snappat upp lite kommentarer om SigmaSport:s och VDO:s produkter (mest BC1600 och HC 12.6/MC 1.0)

BC1600
+ Givaren sitter med O-ring som går av
- Smäckiga knappar (det var bättre förr)

VDO
+ Robust och bra
+ Bra knappar
- Liten display, jämfört med storleken på datorn

Jag nästan kräver trådlös överföring, och ser pulsmätning och höjdmätning som en helkul grej, som jag egentligen inte behöver, men inte gråter om jag har.

Vilken ska jag välja? Jag tycker BC1600 ser fin ut. Bra pris och hyggliga funktioner. Dessutom trådlös, och möjlighet att fästa på styrstammen (någon som vet hur fet styrstammen får vara för att möjliggöra montering?). Intrycket på forumet verkar vara att denna datorn har dålig kvalitet.

VDO-värstingarna, en med pulsmätning och en med höjdmätning (och temp) är ju heltrevligt. Inga funktioner som jag till 100% behöver, men kul/användbart om man väl har det. Tyvärr är bara "höjdmätardatorn" (VDO MC 1.0) trådlös.

Cykeldator
Jag skaffade ett Sigma Targa styrtappsfäste för min 1600 efter att jag fått sladden kapad i skogen. På den så får man ha styrtapp av modell lillfingertjocklek. Hellöjligt! Vem har en så tunn tapp om man inte har en hoj från 80-talet, typ. Funkar dock hyggligt ändå, men inte med medföljande gummiband.

Knapparna på förra Sigma modellerna för undermåliga (glappkontakt - spöktryckningar och dålig känsla), vet inte hur nuvarande versioner är.

Har du fet flånbok skulle jag kolla in Mavics WinTech! Clean:are installation får man leta efter. (Har dock inte sett den i verkligheten.) Kanonbra "menyer" också. Dock har den fått ett svalt mottagande på mtbr om jag inte minns fel.

Ps. Min stam är en Ritchey WCS

Cykeldator
Den här bilden har jag postat förut.

Ser inte den ut att kunna fylla suget i cykeldatorköpartarmen för ett bra tag?

(klicka på bilden)

Tyvärr vet jag inte om den går att köpa ännu, eller vad den kostar.

/Håkan

Cykeldator
Glömde alldels att skriva att jag har en bc1200 från sigma med trådlös överföring funkar skit bra.

Cykeldator
Jag får lita på ditt omdöme då Hasse. Jag är faktiskt mest sugen på Sigma BC1600 eller 1200.

Jag kom underfund med att styrstammontering är omöjlig om man har Sigmas trådlösa fäste.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp