Cykeldatorångest (Julklapp)

JosefK

Ny medlem
Min bror har önskat sig en cykeldator, som jag tänkte införskaffa till honom idag.
Han har dock ett krav, styrstamsmontering! Han har tittat på ett par VDO datorer, men jag är osäker på om dessa går att placera på tappen på ett smidigt sätt?

Vad säger den samlade kunskapen på forumet. Andra tips (för max. 500)?

Sigma Targa (mtb modell med fet sladd), monteras på styret om dom inte ändrat på det eller bytt modellprogram. Targan kostar kanske 2-300 kr, har jag för mig.

Kolla in på cyclecomponents 210kr för targa där, dock massa porto och skit som tillkommer. Passa på att köpa något annat så svider det inte så mycket. Annars går det nog lika bra/bättre att köpa den lokalt (mycket bättre om du vill kunna ge honom den på julafton(?).

Cyclecomponents har ett stort utbud iaf - så kolla där för att bilda dig en uppfattning om vad du vill ha.

Tänk på att en eventuell vinkel på styrstamen gör att cykeldatorn kan bli något svåravläst om den sitter där. Har annars goda erfarenheter av just Targa.

rikard: Mavics dator kostar mellan 1000 och 2000 kr beroende på vart du köper och vilken modell. Annars verkar den MYCKET trevlig (så trevligt något kan verka utan att man sett det i verkligenheten).

Alla Sigmas modeller går att montera på styrstammen, fästet flyttas enkelt 90 grader med hjälp av ett par små skruvar undertill.

Sigma BC 1600, med en kadensmätare kanske, är ett roligare och mycket mer komplett alternativ än Targan. Den borde rymmas i ditt prisintervall.

bobonovic: Håller med (har en BC 1600 själv, fast på mtb:n är den monterad med Targa fäste). Sladden på BC1600 är för klen för mtb (samma sladd som på VDO).

Jag har mer exakt och det funkar ypperligt:
* Gammal BC1600 (gamla fästet)
* På racern: Kadens + lång sladd för att mäta hastighet på bakhjulet när kör trainer
* På mtb:n: Targa fäste då min bc1600 fick sladden avskuren av något i skogen

I skogen behöver man inte massa finesser, faktum är att jag på mtb:n bara använder klockan (ibland kollar man hur långt/länge man kört när man kommer hem) på Sigma, det är när man kör lvg som de övriga finnesserna kommer till använding.

Så skall det bara köras i skogen hade jag skaffat en Targa eller annan dator med fetare sladd. Targa är dock billig, enkel och ganska beprövad samt monteras smidigt på styrtappen.

För de 2-300 kronorna som blir över (om du tvunget måste spendera 500kr på brorsans julklapp) köper du tex ett multiverktyg, ett par Ritchey WCS handtag, ett par fräcka cykelstrumpor, ett par skoöverdrag, någon slitdel såsom kedja eller något annat roligt!

Targa e den bästa för MTB jag har kört av min kabel till min VDO 2 gånger nu har jag den bakmonterd så att jag för hoppnings vis ska slippa de.

Tillbaka
Topp