Cykelförsäkring hyrcykel Spanien

Ulan

Medlem
Jag ska ner till Torrevieja och cykla en vecka i April.
Min fråga är hur man gör med försäkring om något skulle hända med hyrcykeln.
Företaget jag ska hyra av har ingen försäkring att teckna. Och efter lite efterforskningar så täcker inte mitt försäkringsbolag eller VISA detta.
Hur gör ni andra?
Köra och hoppas på det bästa? :)

Full drulle hos Trygg-hansa täcker väl vurpor etc? När det gäller stöld så är det knepigt, se till att inte lämna hojen någonstans olåst någonsin. Armlängds avstånd, är ni flera så lås ihop/vakta vid matstopp mm.

nieves sa:
Full drulle hos Trygg-hansa täcker väl vurpor etc? När det gäller stöld så är det knepigt, se till att inte lämna hojen någonstans olåst någonsin. Armlängds avstånd, är ni flera så lås ihop/vakta vid matstopp mm.

Även utomlands o på hyrda grejer?

Jensen sa:
nieves sa:

Inte för att vara sån, men det verkar lämpligt att läsa villkoren i aktuell försäkring. Eller ringa sitt försäkringsbolag.
Det finns garanterat flera olika villkor beroende på bolag, tilläggsförsäkringar etc.

carlf sa:
Jensen sa:
nieves sa:

Inte för att vara sån, men det verkar lämpligt att läsa villkoren i aktuell försäkring. Eller ringa sitt försäkringsbolag.
Det finns garanterat flera olika villkor beroende på bolag, tilläggsförsäkringar etc.

Nej, hemförsäkring i TH täcker inte.

Beror väl lite på vilken ekonomisk sits man sitter i om olyckan skulle vara framme. Om man anser sig vara mer försiktig än genomsnittet och inte har något problem att klara att ersätta hela cykeln om den skulle bli stulen eller totalkraschas kan man fundera på om det kanske är så att det inte är värt att bry sig i någon försäkring. Försäkringsbolaget ser ju garanterat till att de i snitt tjänar pengar på produkten. Sen beror det på hur riskaversiv man är.

Jag har aldrig tecknat någon försäkring men skulle aldrig lämna cykeln på mer än en armlängds avstånd och när man inte cyklar är den inlåst på rummet.

Att ha en "vaksam" grundinställning är absolut bra. Sen beror det ju lite på hur och var man cyklar. Det finns lägen då jag låser fast cykeln med ett litet vajerlås som bara hindrar ren klåfingrighetsstöld och inget annat då jag behövt gå in och handla något ätbart. Om man är flera och ska fika är en bra strategi att försöka ha cyklarna bredvid sig när man fikar och om man behöver gå in och handla/beställa så gör amn det i omgångar där minst en person hela tiden vakar över cyklarna.

Tillbaka
Topp