Cykelförvaring i skåpbil

nadderf

Aktiv medlem
Cykelförvaring i skåpbil
Har sökt i forumet men inte riktigt funnit något. Massa coola idéer på pinterest.

men har någon här på happy byggt något smart i skåpbilen för cyklar.

tänker som minimum ha utdragbart golv i 2 sektioner för att enkelt kunna lasta ur och i.
Här är ett tomt skal på kommande livet som skåpbilsägare. Flickvännen har som krav att kunna ha campingkök med gasol som enkelt går att lyfta på när det ska campas.

Bilagor

• C569AFAC-453A-41CD-B8B2-D25E21E3A541.jpeg
    C569AFAC-453A-41CD-B8B2-D25E21E3A541.jpeg
    862.4 KB · Besök: 786
Cykelförvaring i skåpbil
Har sökt i forumet men inte riktigt funnit något. Massa coola idéer på pinterest.

men har någon här på happy byggt något smart i skåpbilen för cyklar.

tänker som minimum ha utdragbart golv i 2 sektioner för att enkelt kunna lasta ur och i.
Här är ett tomt skal på kommande livet som skåpbilsägare. Flickvännen har som krav att kunna ha campingkök med gasol som enkelt går att lyfta på när det ska campas.

Vad har du för märke o modell på skåpbilen?

Cykelförvaring i skåpbil
Jag byggde min bil för klättring o inte cykling, det senare var något jag började med efter bygget. Så nu har jag ett väldigt enkelt cykelställ i bilen, ingen design som hjälper dig. Funkar för dagsturer men längre än så och jag behöver cykelställ baktill.

Hittade nyligen ett par fina, men dyra, axel-hållare som jag kan tipsa om dock. Unaka

DSC_0704.JPG

Cykelförvaring i skåpbil
Jag byggde min bil för klättring o inte cykling, det senare var något jag började med efter bygget. Så nu har jag väldigt enkelt cykelställ i bilen, ingen design som hjälper dig. Funkar för dagsturer men längre än så och jag behöver cykelställ baktill.

Hittade nyligen ett par fina, men dyra, axel-hållaren som jag kan tipsa om dock. Unaka

Visa bilaga 505557
Oh den va nice! Har letat efter något som kan ta alla cyklar

edit: slut på lager och väntas i november

Cykelförvaring i skåpbil
De tar slut fort, jag nöp två stycken för nån vecka sedan när de precis kom in i lager igen.

Är tanken att ha mest garage där bak och möjlighet till kök, men ingen sovdel?

Cykelförvaring i skåpbil
Första steget taget, hittade en diyguide hur man bygger en utdragbart golv. Nu ska jag hitta fästen för gaffelmontering, eller hitta någon som jobbar med metall som vill tillverka.

kanske konverterar tråden till en byggtråd till cykelvan.

skenor slut överallt, aliexpress och amazon verkade kunna leverera skenor, så beställde hos amazon. Hoppas det stämmer

ADBC26DD-ADA9-45E1-973D-058CF5A0C0C9.jpeg

Cykelförvaring i skåpbil
Fick en idé!
Kanske är för sent dock :)

Din flickvän ville ju ha gasolkök.
En idé vore ju att ha det utdragbart det med, och förvaringen.
Ovan på detta, cykelgolven

1630177974887.png

Cykelförvaring i skåpbil
Ser bra ut! Iden med extra lådor under är bra även när man har fullt med cyklar, då får man ju med lite annan packning smidigt oxå.
Har du länk till skenorna?

Cykelförvaring i skåpbil
Ser bra ut! Iden med extra lådor under är bra även när man har fullt med cyklar, då får man ju med lite annan packning smidigt oxå.
Har du länk till skenorna?
ja så det blir att köpa fler skenor :) jobbigt med frakten. Letat närmare butik men Amazon(kina) var närmast

Cykelförvaring i skåpbil
ja så det blir att köpa fler skenor :) jobbigt med frakten. Letat närmare butik men Amazon(kina) var närmast

Rackskenor till servrar brukar ju gå få tag i gratis när det byts servrar i datahallar. De är rejäla, men kanske aningen korta?

Cykelförvaring i skåpbil
Rackskenor till servrar brukar ju gå få tag i gratis när det byts servrar i datahallar. De är rejäla, men kanske aningen korta?
Ja, de är korta och inte lika stabila som dessa. Låset när servrar är indragna sitter i servern i inte skenan. Lite knepigt byggda oxå för ändamål som detta. Har tillgång till ett par hundra på jobbet så tanken har slagit mig oxå.

Cykelförvaring i skåpbil
Jag köpte rejält mkt billigare skenor 800kr typ, har fungerat super i de 2år jag haft dom. Har byggt ett extra stopp för när man bromsar också.
Gaffelfästena kostar väl sammanlagt 50kr o funkar super. Ser inte vad stål skulle tillföra faktiskt men det till Foxgaffeln behöver bredare träbit som finns förberedd.

20210830_111043.jpg

20210830_111053.jpg

20210830_111103.jpg

Bilagor

• 20210830_111043.jpg
    20210830_111043.jpg
    900.6 KB · Besök: 154
Cykelförvaring i skåpbil
Cykelförvaring i skåpbil
Ja, de är korta och inte lika stabila som dessa. Låset när servrar är indragna sitter i servern i inte skenan. Lite knepigt byggda oxå för ändamål som detta. Har tillgång till ett par hundra på jobbet så tanken har slagit mig oxå.
Jag vet bara en kollega som gjorde vindsinredning med massor utdragbara saker som satt på rackskenor. Fördelen är väl primärt att de kan vara gratis....

Cykelförvaring i skåpbil
Bygget fortsätter. Istället för att bygga en nivå till, så höjde jag upp cyklarna på 4 boxar där varje box får en utdragbarlåda.

då kan man lasta högre saker i mitten under cyklarna.

Bilagor

• 73817E0D-C230-4BE0-86EE-02500FC1E97A.jpeg
    73817E0D-C230-4BE0-86EE-02500FC1E97A.jpeg
    195.7 KB · Besök: 248
  • 9E84DC7A-8001-4C41-8639-C8FF40D8CAF9.jpeg
    9E84DC7A-8001-4C41-8639-C8FF40D8CAF9.jpeg
    300.9 KB · Besök: 211
Senast ändrad:
Cykelförvaring i skåpbil
Tänkte tipsa om denna gaffelhållare, som också tar olika axelmått men kostar lite mindre. Importen (köpte 1 st) var inget problem och utan extra kostnad för mig (förpackningen vittnar att den har rest från Indien till USA innan den kom hit):

Cykelförvaring i skåpbil
Tänkte tipsa om denna gaffelhållare, som också tar olika axelmått men kostar lite mindre. Importen (köpte 1 st) var inget problem och utan extra kostnad för mig (förpackningen vittnar att den har rest från Indien till USA innan den kom hit):

Såg bra ut!

nu betalade jag 200kr styck och får då min egna design och printat av en från happy, så känns roligare :)

Cykelförvaring i skåpbil
Premiär med mtbvanen! Bygget är klart

Bakhjulet står på en aluminiumrör och säkras med ett band. Smidiga lådor för tillbehören.

Ska göra något smart för hjulen.
Visa bilaga 513564Visa bilaga 513565Visa bilaga 513566
Snyggt!
Blir det inte smidigare att vända på cykeln? Krävs väl mest arbete att få i axeln genom hållaren och man kommer åt den lättare med vänd cykel.
Borde även räcka med en djupare vagga för bakhjulet att hålla kvar cykeln. Får nog köra ganska så brutalt innan cykeln studsar ur något sådant.

Cykelförvaring i skåpbil
Snyggt!
Blir det inte smidigare att vända på cykeln? Krävs väl mest arbete att få i axeln genom hållaren och man kommer åt den lättare med vänd cykel.
Borde även räcka med en djupare vagga för bakhjulet att hålla kvar cykeln. Får nog köra ganska så brutalt innan cykeln studsar ur något sådant.
Tror också (av egen erfarenhet) att det är smidigare om du vänder cykeln. Jag skulle också sätta bakhjulet i en liten vagga eller ställ typ sånt här: https://www.cykelkraft.se/cykelstal...MIqJC8tIeJ8wIVk0iRBR1P7wf9EAQYFSABEgKHHPD_BwE för att slippa remmar. (Eller skippa helt, det går nog också bra.) Men lastar du inte så ofta så är det säkert skitsamma. Sitter ju stabilt nu ser det ut som.

Cykelförvaring i skåpbil
Snyggt!
Problemet blev att cykeln blev för lång så hjulen tar i innerväggen. Monterat så först.

Får se om jag bygger om.

Tillbaka
Topp