Cykelförvaring utomhus i garagetält / liknande?

glitch

Aktiv medlem
Hej hej happy hemskt mycket hej,

varje sommar när det flyttas ut på landet på semestern hamnar vi i den knepiga situationen att min fru anser att våra vänner förtjänar att sov med tak över huvudet vilket resulterar i att cyklarna åker ut från gäststugan för att spridas runt på tomten ?

Finnes - stor bergstomt, saknas garage /
förråd att ställa cyklarna i.
Någon gång kanske det blir garagebygge men det är nog några år bort.

Tills dess vore det smutt med en rimlig förvaringslösning primärt för cyklar men det gör ju inget om lite trädgårdsprylar kan smyga med.

Eftersom vi redan har all byggt upp vår bygglovsfria yta ska det helst vara något som inte kräver bygglov / en större bygginsats.

Hur man än googlar hamnar jag ofta på Dancovers hemsida och deras olika förvaringstältslösningar.

När jag gått förbi fastigheter som har dylika för bilar / båtar tycker jag ändå det ser rätt stadigt ut.
Någon på happy som kör med en sån lösning?
Jag fattar att det inte är en höjdare ut stöldperspektivet men den risken är rätt låg.
Däremot undrar jag hur stadiga de är (det kan blåsa nåt jävligt härute) respektive hur klarar de sig på vintern? Behöver man plocka ner det hela då eller klarar de snö? (Då hamnar vi i förvaringsproblemet igen)
Kanske räcker att ta in pressen bara och låta ställningarna stå kvar ute?

Andra bra tips för att lösa förvaringsutmaningen mottas också tacksamt :)

Bild nedan i illustrativt syfte:
st18018_03-sz-800x600.jpg

Det jag hade oroat mig för är markfukt. Fukt stiger upp ur jorden och stängs inne i plasttältet. Funkar ju med båtar men en cykel är rätt känslig. Hade dock räckt med en presenning på marken som möter väggarna (utan att leda in vatten) och sedan ett enkelt trädäck ovanpå tänker jag?

IMG_2255.jpeg
Edit: eller ett sådant här :D perfekt för italienska stål-racern!

Har sett många som ha såna där lite stadigare tält för att ha husbilar, husvagnar, båtar i. Verkar ju fungera men man ska nog köpa en bättre variant.

Sen lär det ju vara lite av en gråzon bygglovsmässigt om det är permanent uppställt.

Finns ju varianter där markpressenning ingår:

Där vi är tror jag inte det är någon som skulle få för sig att börja jiddra om bygglov osv. vi är rätt ensamma längs vår väg men visst står det uppe året om kan det alltid finnas nån som vill diskutera?

Säg upp bekantskapen med alla vänner - problemet löst och cyklarna kan flytta in i gäststugan igen!

Kruxet är att jag själv börjar irritera mig en smula på att behöva tränga in dem där, speciellt nu när sonen kommit på att han vill sova där med pappa istället för i stugan med lillsyrran ?

Det är inte helt optimalt att behöva navigera runt en klase cyklar när man ska gubbkissa på natten ?

Inhys gästerna i ett glampingtält istället?

Svärföräldrarna har en sån där grå historia, ute på sommarstugan, som står och hyser byggmaterial och åkgräsklippare plus allsköns bråte. Vind- och snötålighet är inga problem bara det är bra förankrat.

Tänk på att om det är strandnära (upp till 300 m om det är utökat strandskydd) kan det krävas strandskyddsdispens även för sånt som inte kräver bygglov.

Utan att kissa på din parad, men ett fast tält kräver också bygglov.

Absolut, men som skrivet ovan så är sannolikheten för att grannar ska klaga minimal respektive begreppet "fast" är också relativt.
Hade inte tänkt skruva fast det i plintar liksom utan det skulle i så fall förankras så att det också går att ta ner lätt.
Vintertid skulle jag nog inte våga det stå fullt monterat i alla fall givet snömängderna som kan komma respektive stormarna höst och vår när det ibland är lång tid mellan att vi är ute.

vi har en surputte i närheten där vi har stugan som anmäler allt o alla där jag och ett antal grannar vart anmälda för förrådstält av nämda gubbe MEN man får ha husvagn/kåpsläp på tomten... så två grannar har byggt om och förstärkt husvagnar med dubbeldörr baktill o utrensat innanmäte jag själv har större kåpsläp o några andra har hästfinkor som förråd numera

Jag tror att det är rätt få av tälten som står här och där som har bygglov.

Släp är annars ett rätt bra sätt att runda reglerna på, strandnära bastu t.ex.

Uppställda husvagnar och husbilar kräver också bygglov. Möjligheten till flytt tar inte bort bygglovsplikten.

Uppställda husvagnar och husbilar kräver också bygglov. Möjligheten till flytt tar inte bort bygglovsplikten.
Boverket har denna uppfattningen:

”Det krävs inte bygglov för att i omedelbar närhet av ett en- och tvåbostadshus ställa upp högst två fritidsbåtar, husvagnar och/eller husbilar.”

De säger även
6. en anläggning som avses i 1 § 2, om det är fråga om högst två enheter i form av fritidsbåt, husvagn eller husbil som
a) placeras i omedelbar närhet av ett en- eller tvåbostadshus,
b) är av säsongskaraktär,
c) inte placeras närmare gränsen än 4,5 meter, och
d) inte placeras i anslutning till en sådan byggnad eller inom ett sådant bebyggelseområde som avses i 8 kap. 13 § plan- och bygglagen (2010:900).

Just (b) är väl den springande punkten.

Jag tänkte i samma banor som TS när jag flyttade i vintras. Tyvärr var det rätt blåsigt så två veckor senare hade det blåst bort två gånger och jag gav upp.

Så om du bor på en blåsig plats så rekommenderar jag att förankra överdrivet noggrant.

Med det sagt så kanske det är mindre risk för storm på sommar än vinter, men det beror ju på plats.

släp var ju elegant, men äh, ställ dit en container och panela in den lite snyggt. bygglov lär du få.

lagringstält tenderar bli stående , och är fulare än synden.

Bråkar någon kan man väl bara flytta Vagnen?

Annars säger jag - fixa bra förvaring i gästhuset. Går in många cyklar om man hänger dem i hjulet mot väggen :)

Det går inte att bygga något litet skärmtak bakom gäststugan och hänga cyklarna där under? Sen kan det ju bli lite väggar och så där.. om det nu ändå är liten risk för att någon gnäller.

Bråkar någon kan man väl bara flytta Vagnen?

Annars säger jag - fixa bra förvaring i gästhuset. Går in många cyklar om man hänger dem i hjulet mot väggen :)

Alltså, kanske mer rättvist att säga "gästboden" :) perfekt för en övernattning eller två för två vuxna och mindre barn, men vi snackar kanske 12 kvm med litet förrum och det större rumme rymmer två sängar, nattduksbord och golvlampa/ element.

Finns liksom ingen höjd att jobba med heller tyvärr. Trycker jag in fyra bockstyren i "hallen" så är det precisionsarbete att ta sig till sängarna ?

Container och dylikt kräver betydligt mycket mer dels kapital, logistik och även arbete för att fixa i ordning en ställplats så det går bort.

Att ⛺ inte är snyggt är jag dock med på, en av mina större reservationer....

Det går inte att bygga något litet skärmtak bakom gäststugan och hänga cyklarna där under? Sen kan det ju bli lite väggar och så där.. om det nu ändå är liten risk för att någon gnäller.

Har redan byggt ut med en liten redskapsbod, sen är det berg bakom liksom så rätt begränsat utrymme tyvärr.

Har funderat på kanske göra nån utbyggnad från vedarrangemanget men de står också lite hur som på olika bergsknallar nu för att diskret smälta in i omgivningen.

Sen är ju virke svindyrt numera också så det drar också snabbt iväg kostnadsmässigt och jag är halvsugen på bygga faktiskt. Köper mig gärna lite fritid :)

Har redan byggt ut med en liten redskapsbod, sen är det berg bakom liksom så rätt begränsat utrymme tyvärr.

Har funderat på kanske göra nån utbyggnad från vedarrangemanget men de står också lite hur som på olika bergsknallar nu för att diskret smälta in i omgivningen.

Sen är ju virke svindyrt numera också så det drar också snabbt iväg kostnadsmässigt och jag är halvsugen på bygga faktiskt. Köper mig gärna lite fritid :)
Berg bakom är väl perfekt, lite dynamit en ståldörr så har du säkrast förvaring av alla?

Dessa verkar ju dyra som tusan nya, bara att slå till!

IMG_1681.png

Marketplace bjuder på alternativ nu! ?
IMG_1682.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp