Cykelfotboll

Mr Handley

Ny medlem
Cykelfotboll
Vi improviserade lite cykelfotboll med MTB Skolan igår och det var något av det roligaste jag provat på länge... Tyvärr har jag inga bilder för kameran var inte laddad :(

Finns det officiella regler? Någon som har länkar?

Känner att det där vill man veta mer om :)

Cykelfotboll
Kortfattat kan man säga att det handlar om lagspel i två- eller tremmanalag där det gäller att, precis som i andra bollsporter, göra mål på motståndaren.

Målen är, om jag minns rätt, mindre än handbollsmål och Ca. 170 x 250 cm. Man har ingen målvakt, men en av spelarna fungerar som det då han (eller hon) i princip står still på cykeln framför målet hela tiden.

Cykeln är en specialbyggd Fixie och tekniken är att slå bollen med den del av framhjulet som är bakom gaffeln genom att cykla fram och samtidigt som man snärtar till med styret i sidled och går upp lite på bakhjulet. Man sitter ytterst sällan på sadeln.

cykelboll.jpg

Matcherna spelas över två halvlekar om kanske 10 minuter var. Men allt står säkert här i reglerna: http://www.uci.ch/english/about/rules_2004/ch08cb.pdf

Hmmmm, det kändes kul det här. Jag vill också spela cykelboll igen. Kanske vi kunde börja köra cykelboll istället för innebandy. Någon som är intresserad?

Edit 1: ny sökväg till bilden

// Jocke

Senast redigerad av en moderator:
Cykelfotboll
Era jävlar. Så här gör ni bara för att få skriva om fotboll utan att det är OT.

Det verkar helt bisarrt kul. En cykelfotbollscykel kan inte vara dyr dessutom. Finns det någon som spelar sån här i sverige?

Cykelfotboll
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar helt bisarrt kul. En cykelfotbollscykel
> kan inte vara dyr dessutom.

I UCI-reglerna står det att cykeln måste vara gjord av guld och titan. Detta är cykelsportens svar på hästpolo. Hattparad, jordgubbar och champagne.

Cykelfotboll
Vet inte om det är någon som spelar nu för tiden, men på 80-talet hade Hässelby CK ett lag. Googlar man på "cykkelboll" så får man ca 15 träffar. De flesta är döda länkar. Jag tror att det är större utomlands.

Men det hindrar väl inte att vi sätter igång igen? Kan någon hjälpa mig att bygga en cykel?

// Jocke

Cykelfotboll
Det verkar ju faktiskt kul för att vara en bollsport! Det roligaste är väl att man spelar bollen med framhjulet. Vad säger ni fotbollsgalningar, Kaijan t.ex.? Det här är väl tio gånger bättre!!??:-)

Cykelfotboll
Johan S skrev:
> Det verkar ju faktiskt kul för att vara en
> bollsport! Det roligaste är väl att man spelar
> bollen med framhjulet.

Ja, det är en riktig tekniksport med balans och timing som två viktiga delar. De som är riktigt duktiga kan "lägga upp" bollen i luften för att kunna finta och skjuta på volley!

Ville borde ju vara en hejare på detta. "Hoppa lite på bakhjulet och pang, rakt i krysset!"

// Jocke

Cykelfotboll
Jag såg nått avsnitt av Jackass där dom spelade cykelpolo med krocketklubbor och krocketklot. Såg helt bisarrt kul ut. Givetvis urartade det hela och det slutade med att folk bankade varandra på smalbenen med krocketklubborna .... mkt underhållande. Gräsplanen vid tennisbanorna/Hellas torde vara ett utmärkt ställe för cykelpolo.

Cykelfotboll
Oj, vi som körde på 7manna fotbollsplan och var 6 pers i vardera lag... Så kul har jag aldrig haft på en fotbollsplan tidigare (förutom en gång men då var det mörkt och något helt annat...)

Ajustdeja... Nu blir ju fotboll rumsrent eftersom vi gör det på cyklar :)

Fast dom flesta grejjar inte att skjuta med framhjulet. Vi bara sparkade utan att sätta ner fötterna i marken (för det mesta).

Skall köra det med kidsen på söndag igen :)

Cykelfotboll
Det är grymt skoj. Jag och Rickard provade på en egen typ av cykelfotboll men cyklarna tidigare i sommras en kväll på en skolgård då vi inte hade så mycket å göra. Vi hittade en basketboll och en fotbollsplan med grus.
Det var grymt skoj, alla borde prova! Fast man inte gillar fotboll (se på oss tillexempel)

Cykelfotboll
NoFear_ skrev:
> nääe, enhjuling é kul...
>
> / ynglingen

Ja, det är det. Men det är inte cykelboll!

// Jocke

Cykelfotboll
Och där visade det sig att all "cykling" inte är bra :P
Visste inte att det fanns såna fjollerier. Okay på cirkus men...

Tillägg: (Tänker på de 2 bilderna ovan)

Senast redigerad av en moderator:
Cykelfotboll
Jag och en kompis höll på med det ett tag med våra mountainbikes. Det är grymt kul och man tränar upp tekniken rejält. Vi körde med en handboll på en basketplan och hade ishockeymål som mål. Vi körde med att inte fick röra bollen med kroppen. Efter ett tag klarade man till och med skjuta in bollen i krysset med hjälp av framhjulet. Vi införde och efter ett tag att man inte fick växla för då fick man för hög fart och det är inte kul att köra över bollen med framhjulet i hög fart kan jag meddela.

Här är min gamla cykelbollssida från den tiden: http://hem.passagen.se/pbeijer/bikeball/index.htm

Cykelfotboll
Det går alldeles utmärkt att köra cykelfotboll på vanliga cyklar. Ni lägger in alldeles för mycket måsten. Cykel, boll, 6 - 10 pers och en fotbollsplan. Klart.

Cykelfotboll
Mattias L skrev:
> Det går alldeles utmärkt att köra cykelfotboll på
> vanliga cyklar. Ni lägger in alldeles för mycket
> måsten. Cykel, boll, 6 - 10 pers och en
> fotbollsplan. Klart.
>
> /Mattias
>

Vilken fotbollsplan ska vi ta så tar vi och kör en fotbollsmatch i happytempo.. (ärligt talat vore det inte skojit? tycker dock lite synd om fotbollsplanen)

/Johan

Cykelfotboll
Varför nöja sig med cykelfotboll? Cykelrugby. Cykel-"aussie rules". Cykelhockey. Folk måste ju få användning för sina pressure suits och body armour....

Cykelfotboll
JLarsson skrev:
> Cykelhockey. Folk måste ju
> få användning för sina pressure suits och body
> armour....
Det är redan på tok för många som vill ha hockyskydd på sig när dom cyklar..

Tillbaka
Topp