Cykelgeometri

nesvop

Aktiv medlem
Cykelgeometri
Funderar lite kring geometri på cykel...
Har idag en cykel som jag är ganska nöjd med. Men skulle vilja ha en ny cykel med markant annorlunda geometri.
Den jag sitter på idag är en storlek 580 enligt nedan. Stack: 608,9 , Reach: 393,7. Jag är 187 lång.
Har en 90 mm styrstam just nu.
1691583688169.png

När jag själv mäter och känner lite så skulle jag på en ny cykel i stort sett kunna köra i bocken hela tiden. Det borde betyda att jag ska minska reach med säg 20 mm och stacken med säg 100 mm? Jag tänkte samtidigt förlänga styrstammen med 10-20 mm.

Vilken storlek borde jag köpa av denna ram i sådana fall?
De flesta aggressiva cyklar i min storlek (enligt storleksangivelsen hos tillverkare) har en Stack på ungefär 550-580 och en reach på 380-400.
Är det ungefär vad som skulle bli en rejält aggressiv storlek för mig? Det låter ju väldigt skumt att jag egentligen borde köpa en i storlek S i sådana fall?
Dessa ramar är iofs lite utav komfortgravel, men jag då jag känner mig ganska komfortabel i dropsen nu så borde det bli bra (kan utan problem kör 3-4 timmar i dropsen).
Den nya geometrin blir ju ändå lite mer komfort än nuvarande i dropsen?

1691584454272.png

Cykelgeometri
Kom ihåg att längd och höjd samverkar - som tumregel kan man säga att längden ökar med ungefär en tredjedel av det du minskar höjden.

För att labba med såna här funderingar rekommenderar jag varmt gratisverktyget Bikegeocalc, som både åskådliggör och jämför skillnaderna i två cyklars geometri.

Cykelgeometri
Ja, men det är framförallt bra för att snabbt jämföra två (kända/etablerade) maskiners geometri - Bikegeocalc gör även att man kan skicka in komponentval i beräkningen.

Tillbaka
Topp