Cykelglasögon för oss med glasögon

Nineplanets

Aktiv medlem
Hej!
Har ni några tips på bra cykelglasögon för oss som använder vanliga glasögon? Kan tyvärr inte använda linser.

Vad har folk här för förslag på lösningar? Skulle gärna vilja använda vanliga cykelglasögon men har inte hittat någon modell där jag kan kombinera mina vanliga brillor med cykelbrillor.

Jag har kört med slipade cykelbrillor i snart 12 år, ett par Rudy Project som också är fotokromatiska. Sedan tar jag med mig vardagsbrillor i väskan för att kunna byta. Det fungerar ypperligt hittills bortsett från att jag börjar behöva lite hjälp för ålderssyntheten. Det gäller dock att hitta en sportbåge som det går att slipa glas till för de styrkor du behöver om man behöver lite mer korrigering än vad tillverkarna tycker är rimligt...

Vad behöver du glasögonen till? Långt håll eller nära? Om det är läsglasögon så finns det linser att eftermontera, sök på lens och stickers.

Långt håll.
Jag tror det blir svårt med slipade glasögon, eftersom jag har så grova synfel. Sist jag ville fixa slipade solglasögon blev det ett väldigt stort projekt. Jag hittade denna variant när jag googlade. Någon som provat denna typ av inlägg? Är det något en optiker kan ordna fram för specifika cykelglasögon?

WhatsApp Image 2026-04-22 at 07.55.19.webp

Långt håll.
Jag tror det blir svårt med slipade glasögon, eftersom jag har så grova synfel. Sist jag ville fixa slipade solglasögon blev det ett väldigt stort projekt. Jag hittade denna variant när jag googlade. Någon som provat denna typ av inlägg? Är det något en optiker kan ordna fram för specifika cykelglasögon?

Visa bilaga 826385
Om du tar med dig ditt recept och hör med en optiker så vet de vad olika glas klarar av att korrigera.

Slipade cykelglasögon är nog min bästa investering vad gäller cykelutrustning. Kanske värt att besöka en annan optiker och se vad de tror?
Är inte så bevandrad i olika synfel, själv har jag bara stigmatism och närsynthet, men tänker att tekniken gått framåt även där. Det låter ju märkligt att de kan göra glasögon till dig av en modell men inte en annan. Men reservation för att jag inte vet vad för synfel du har.

Annars hade jag kört på sånna du kan ha över dina vanliga glasögon.

Lite inspo:

Slipade cykelglasögon är nog min bästa investering vad gäller cykelutrustning. Kanske värt att besöka en annan optiker och se vad de tror?
Är inte så bevandrad i olika synfel, själv har jag bara stigmatism och närsynthet, men tänker att tekniken gått framåt även där. Det låter ju märkligt att de kan göra glasögon till dig av en modell men inte en annan. Men reservation för att jag inte vet vad för synfel du har.

Annars hade jag kört på sånna du kan ha över dina vanliga glasögon.

Lite inspo:

Roka såg ju riktigt najs ut!
Någon som har testat?

Som tur är har jag tillräckligt bra syn att jag kan köra med vanliga sportglasögon (Oakley och Julbo) men har tänkt att skaffa ett par slipade solglasögon och då vill man ju helst att dem ska funka hyfsat till både sport och vardaglig användning.

Jag har ett par sportglasögon med slipat glas och ett par med insats. Båda är progressivt slipade, tycker att det är bättre kvalitet på insatsglaset. Antar att det är svårare att få till slipningen på större yta. Ytterligare en fördel är att jag har fem olika glas att byta mellan beroende på sol och väder. Båda är Rudy project

Enligt min fru som jobbar med sånt här, så är anledningen till att det är extra svårt att slipa sportglasögon, att de oftast har bredare och mer kupade glas än i vanliga glasögonbågar. Det blir svårt att få till optiken till slut, så att man faktiskt ser bra genom glaset. Insatser däremot gör att man kan slipa ett "plattare" glas och därigenom också få bättre optik.

För min del med -3.25 så är utbudet begränsat redan där.

Har -7 så utbudet med slipat blir nog begränsat. Ska försöka hitta alternativ med insatser.

Hör med Synsam, de har en speciell avdelning för sportglasögon (kanske finns hos andra optiker också, men jag har varit hos en annan stor kedja som sa "va? går det?")
Jag minns inte vad jag har i +/-, men har ganska besvärligt fel

edit: Synsam St Eriksplan har en stor avdelning, om det är Stockholm som gäller

Jag har haft slipade sportglasögon många år, och innan det hade jag insats. Insatsen gav det dåliga att det blev imma deluxe mellan insatsen och glasögat. För mig blev det helt oanvändbart, men jag vet att det finns andra på forumet som har det och är nöjda.

Långt håll.

Visa bilaga 826385
Jag har ett likadant problem och gett upp tanken på speciella cykelglasögon. Klarar man sig med enkelslipade går det kanske an, enkelslipat insats har jag haft men delar @fhloston s erfarenhet av sådana. Men att lägga 10-12 tusen på ytterligare ett par som då även ska bytas när de ordinarie glasögonen behöver förnyas är åtminstone bortom vad jag vill lägga ner.
Det gäller att hitta vanliga glasögon som även ger ett bra skydd mot vind, väder och flygfän. Det är min lösning.

Jag har ett likadant problem och gett upp tanken på speciella cykelglasögon. Klarar man sig med enkelslipade går det kanske an, enkelslipat insats har jag haft men delar @fhloston s erfarenhet av sådana. Men att lägga 10-12 tusen på ytterligare ett par som då även ska bytas när de ordinarie glasögonen behöver förnyas är åtminstone bortom vad jag vill lägga ner.
Det gäller att hitta vanliga glasögon som även ger ett bra skydd mot vind, väder och flygfän. Det är min lösning.
Kör ofta med mina vanliga fotokroma brillor trots att jag har slipade Oakleys (med oöverträffad optisk kvalitet).

Jag har testat insatser, ett tips där är att kolla hur långt från ögonen insatsen hamnar. För mig på bågen jag valde kom de för nära ögonen så ögonfransarna kladdade ned glasen.

Har även ett par slipade "sportglasögon". Blev rådd att välja en båge som gjorde det möjligt att få till en bra slipning utifrån mitt rätt omfattande synfel. I mitt fall blev det en tämligen"vanlig" båge från Rudy projekt.

Detta är nånting jag har tittat på i hela mitt cykelliv (omkring 55 år).
Jag har -5 / -6, astigmatisk och multifokal. Väldigt dyrt att köpa nya varje gång min ögon ändrar sig.
Visst fanns det en bra lösning från Rudy Project men den tillverkas inte längre.
Efter en test med insatser kör jag nu med en billig men överraskande bra fungerande lösning,….från Biltema.

Bilagor

• IMG_1454.webp
    IMG_1454.webp
    210.6 KB · Besök: 49
  • IMG_1455.webp
    IMG_1455.webp
    207.8 KB · Besök: 48
  • IMG_1456.webp
    IMG_1456.webp
    51.8 KB · Besök: 47
Jag kör såna här, funkar utmärkt med rejäl korrektion:
Brillor:
Clips:

1776878581851.webp

Jag fick precis hem ett par slipade kapvoe. Inte helt säker på optiska kvaliteten eller hur bra d funkar än. Om någon solig vecka kanske…Chansade vilt. €89.

Titta på scicon hemsida - Pogačar UAE använder Scicon. 50% rabatt på de flesta modeller- själv har Aerostorm.. 2 för 150 euro minus 10% rabatt. Lens insats runt 60e.
Fått hem på 1 dag.

Har ni några tips på bra cykelglasögon för oss som använder vanliga glasögon?
Jag köpte för några månader sedan nya vardagsglasögon på Smarteyes
de hade då, liksom nu 2 för 1, dvs köp två par men betala bara för det dyraste paret

Tyvärr säljer inte Smarteyes "sportbågar" längre, utan jag valde istället, som 2a par,
ett par bågar "pilotbågar" med fotokromartiska glas
De har fungerat riktigt bra trots att det inte är riktiga "sportbågar" och sparade mig en hel del pengar.
https://www.smarteyes.se/

Oftast löser jag det med att nöja mig med cykelkeps och köra mina vanliga brillor. Men så har jag ett par slipade solglasögon (inte sporttyp egentligen, men funkar bra ändå) och ett par sportbrillor med insats och tre olika linser. Denna lösning har fördelen att jag får tre olika färger på en och samma slipning.

Det roliga med just mina sportbrillor är att jag köpte de på rea på Rose för typ 300-400, men så skulle de flesta optiker ta mycket betalt för att slipa in glas i bågarna. Flera optiker ville inte göra det alls på bågar köpta någon annanstans, om jag minns rätt. Hade dock med dem och ett recept på min slipning under en resa till Sydostasien. Första optikern som jag frågade om de kunde fixa in glas i bågen gjorde det för typ 200, och hade det klart dagen efter 😄

Försökte skaffa insatser, köpte ett par Bliz med insatsbåge, men optikern fick inte till någon bra slipning med min astigmatism, blev väldigt konstigt när man titta åt sidan eller rörde sig. Felet var nog att glasen inte sitter rakt utanför ögonen utan var vinklade.
Specsavers gav mig istället ett vanligt par inkl båge 😀 så fortsätter med keps eller Suncovers..

Har funderat lite på om en Oakley aro7 hjälm med visir tillsats skulle vara något istället men inte sett någon butik som har den att prova

Gick den billiga vägen och köpte ett par Kapvoe X76 med inlägg:

Återkommer när jag fått dem och prövat ut dem.

Jag kör med typ sådana här på ett par avlagda glasögon. Funkar bra.

IMG_9938.webp

Springer mycket trail och då krävs även sådana här:
IMG_9939.webp

Men svetten sliter hårt på skalmarna och eftersom de även används till att grilla, renovera etc. Slits glasen. Plastfilmen har börjat släppa ordentligt. Dessutom är det störigt med skalmen när man springer trail. Så tanken är att testa linser.

Jag kör med typ sådana här på ett par avlagda glasögon. Funkar bra.

Visa bilaga 827205

Springer mycket trail och då krävs även sådana här:
Visa bilaga 827206

Men svetten sliter hårt på skalmarna och eftersom de även används till att grilla, renovera etc. Slits glasen. Plastfilmen har börjat släppa ordentligt. Dessutom är det störigt med skalmen när man springer trail. Så tanken är att testa linser.
Intressant, kanske ska pröva.

Många har under åren frågat varför man inte testat linser. Just för cykling och kunna väljasolglasögon fritt är det lite lockande. Men annars är jag så van glasögonbärare att jag inte orkar greja med linser. Dessutom kan linser, vad jag förstått, förvärra situationen om man får in skräp och annat (vissa industrier tillåter inte linser på golvet, bara glasögon). Min lösning har istället varit att ha flera glasögon.
- huvudglasögon för jobb/vardag
- gamla huvudglasen för grovjobb
- sportsbrillor m 3 linser och insats som nämnt
- slipade solbrillor

Att ha recept på sin slipning gör det billigare att flera par brillor. Min huvudglasögon gick sönder förra sommaren. Nya från favoptics kostade väl 700-800 tror jag.

Men jag har kört på samma slipning i typ 8 år. Känner det börjar bli dags för en synundersökning. Då blir det lite kostbart att byta ut om man ska byta allt 😔

Men jag har kört på samma slipning i typ 8 år. Känner det börjar bli dags för en synundersökning. Då blir det lite kostbart att byta ut om man ska byta allt 😔
Du kan ju spara en del genom att göra som jag skrev i #20 att jag har gjort
dvs utnyttja Smarteyes dubbla erbjudande om gratis synundersökning och 2 för 1 på glasögon

Tyvärr säljer inte Smarteyes "sportbågar" längre, utan jag valde istället, som 2a par,
ett par bågar "pilotbågar" med fotokromatiska glas
De har fungerat riktigt bra trots att det inte är riktiga "sportbågar" och sparade mig en hel del pengar.

Intressant, kanske ska pröva.

Många har under åren frågat varför man inte testat linser. Just för cykling och kunna väljasolglasögon fritt är det lite lockande. Men annars är jag så van glasögonbärare att jag inte orkar greja med linser. Dessutom kan linser, vad jag förstått, förvärra situationen om man får in skräp och annat (vissa industrier tillåter inte linser på golvet, bara glasögon). Min lösning har istället varit att ha flera glasögon.
- huvudglasögon för jobb/vardag
- gamla huvudglasen för grovjobb
- sportsbrillor m 3 linser och insats som nämnt
- slipade solbrillor

Att ha recept på sin slipning gör det billigare att flera par brillor. Min huvudglasögon gick sönder förra sommaren. Nya från favoptics kostade väl 700-800 tror jag.

Har många vänner som cyklar, fjällvandrar, ultralöper etc med linser så verkar gå bra. Men kan relatera. Trivs i glasögon. Men det är störigt att inte ha perifer-syn i nederkant när man löper tycker jag. Men jag ska göra synundersökning på måndag. Ska prata med dem om linser.

800kr låter lockande. Tyvärr brukar jag ha för knepiga fel för de billiga glasen.

Har kört specsavers en gång men tyckte det var alldeles för dålig kvalitet på bågarna. Gick sönder direkt. Men kanske bättre nu Håkan?

Nuvarande set up:
- vardagsglasögon (2022-23)
- träningsglasögon (förra paret - ca 2018). Med clip ons och gummikrok bakom örat. Tyvärr har någon plastfilm släppt så de är riktigt dåliga nu.
- pendelglasögon (2014 kanske?) bättre skick men smalare och bredare bågar (alltså djupare så att säga) så clip ons passar inte. Fel styrka men går bra om man inte ska läsa länge.
- svets och vinkelslipglasögon. Ligger på en hylla i cykelförrådet. Alltid tillgängliga. 2010?

Clip-ons funkar för mig om de ligger i skugga av keps, hjälm eller biltak. Annars blir det för mycket speglingar av de egna ögonen. Oavsett coatning och helt IMHE.

Clip-ons funkar för mig om de ligger i skugga av keps, hjälm eller biltak. Annars blir det för mycket speglingar av de egna ögonen. Oavsett coatning och helt IMHE.
Kan bara hålla med. Funkar men drygt med ljus snett uppifrån/bakifrån.

Om jag är den Håkan du frågar så har jag ingen aning, jag har aldrig ens varit inne i en Specsaversbutik.
Det är Smarteyes jag har skrivit om i tråden

för tredje gången nu
Du har såklart helt rätt. Fel av mig. För mig är de svåra att hålla isär men är kanske väldigt olika i praktiken :)

Har alltid (utom ett famöst besök på specsavers) gått till en helt fristående så kedjorna är lite av en blind fläck. Drar nog alla över en kam.

Går i tankarna att skaffa slipade sportglasögon. Enligt optikern på Synsam var det inte optimalt att slipa glas av den typ som sitter på exempelvis Oakley Jawbreaker som jag vanligtvis använder mig av utan rekommenderade att isåfall välja sportglasögon med separata, mer räta linser. Har någon här erfarenhet av slipade Jawbreakers? Cyklar i nuläget med mina vanliga glasögon men ett problem jag upplever är att glasögonen tenderar att hamna utanför synfältet så att säga när man sitter på landsvägscykeln. Hur funkar detta med slipade sportglasögon, täcker de tillräckligt av linsen för att man ska kunna nyttja dem även i en aerodynamisk tävlingsposition?

Går i tankarna att skaffa slipade sportglasögon. Enligt optikern på Synsam var det inte optimalt att slipa glas av den typ som sitter på exempelvis Oakley Jawbreaker som jag vanligtvis använder mig av utan rekommenderade att isåfall välja sportglasögon med separata, mer räta linser. Har någon här erfarenhet av slipade Jawbreakers? Cyklar i nuläget med mina vanliga glasögon men ett problem jag upplever är att glasögonen tenderar att hamna utanför synfältet så att säga när man sitter på landsvägscykeln. Hur funkar detta med slipade sportglasögon, täcker de tillräckligt av linsen för att man ska kunna nyttja dem även i en aerodynamisk tävlingsposition?

Jag har Flak 2.0, de är också ganska krökta, men jag gissar att det beror på vad man har för synfel. Mina glas blir ganska tjocka på sidorna.
Med Flak 2.0 så funkar det för det mesta att titta i överkanten, men jag behöver peta upp glasögonen ibland. Det är dock ett problem jag har med alla glasögon och min smala näsa. Flak är egentligen inte optimalt för mig efter som de inte går att justera efter näsryggen. Jag tror att jag går tillbaka till rudy project nästa gång.

Nuvarande set up:
- vardagsglasögon (2022-23)
- träningsglasögon (förra paret - ca 2018). Med clip ons och gummikrok bakom örat. Tyvärr har någon plastfilm släppt så de är riktigt dåliga nu.
- pendelglasögon (2014 kanske?) bättre skick men smalare och bredare bågar (alltså djupare så att säga) så clip ons passar inte. Fel styrka men går bra om man inte ska läsa länge.
- svets och vinkelslipglasögon. Ligger på en hylla i cykelförrådet. Alltid tillgängliga. 2010?
Samma slipning i alla? Jag har märkt att jag reagerar dåligt på att blanda slipning - om jag går med min gamla slipning får jag ögontrötthet och huvudvärk. Därav att jag nu överväger byta "allt".

Slår mig nu att jag faktiskt också har kvar mina gamla lumparbrillor. De har bra täckning och sitter stadigt på huvudet (skalmarna gör 180 grader runt öronen). Kanske man ska slänga in nya glas i dom och ha som grov- och idrottsbrillor 😄

Samma slipning i alla? Jag har märkt att jag reagerar dåligt på att blanda slipning - om jag går med min gamla slipning får jag ögontrötthet och huvudvärk. Därav att jag nu överväger byta "allt".

Slår mig nu att jag faktiskt också har kvar mina gamla lumparbrillor. De har bra täckning och sitter stadigt på huvudet (skalmarna gör 180 grader runt öronen). Kanske man ska slänga in nya glas i dom och ha som grov- och idrottsbrillor 😄
Nej det gör en trött i huvudet. Funkar vid cykling men all typ av läsning etc blir jättesegt!

Jag har Flak 2.0, de är också ganska krökta, men jag gissar att det beror på vad man har för synfel. Mina glas blir ganska tjocka på sidorna.
Med Flak 2.0 så funkar det för det mesta att titta i överkanten, men jag behöver peta upp glasögonen ibland. Det är dock ett problem jag har med alla glasögon och min smala näsa. Flak är egentligen inte optimalt för mig efter som de inte går att justera efter näsryggen. Jag tror att jag går tillbaka till rudy project nästa gång.

Lite komplettering kring vad som går och inte...
Som jag skrev har jag ganska tjocka kanter på mina slipade Flak. Om jag minns rätt var jag dessutom tvungen att gå upp på dyraste glasen för att det skulle funka överhuvud taget.
Med det sagt så gissar jag lite att om man behöver starka glas, så blir det svårt att få till slipning, speciellt på krökta glas. I mitt fall funkar det bra, men det ser ju kanske inte jätte elegant ut.

Lite komplettering kring vad som går och inte...
Som jag skrev har jag ganska tjocka kanter på mina slipade Flak. Om jag minns rätt var jag dessutom tvungen att gå upp på dyraste glasen för att det skulle funka överhuvud taget.
Med det sagt så gissar jag lite att om man behöver starka glas, så blir det svårt att få till slipning, speciellt på krökta glas. I mitt fall funkar det bra, men det ser ju kanske inte jätte elegant ut.
Jag har ganska grav närsynthet, -9 i styrka på vänstra ögat. Jag kör med slipade glas i Oakley solglasögon som inte är lika välvda som "riktiga" cykelglasögon. Kanske inte lika elegant heller, men funkar. Sen är glasen jag har tyvärr inte progressiva så numera har jag lite svårt att fokusera på cykeldatorn. Men man kan inte få allt...

Gick den billiga vägen och köpte ett par Kapvoe X76 med inlägg:

Återkommer när jag fått dem och prövat ut dem.
Verkar ju kunna vara något! Nu måste jag bara försöka hitta mitt "recept" från Synsam...

Jag köpte mina slipade cykelglasögon inför förra säsongen och det är nog bland de bästa investeringarna jag gjort. Jag ville inte ha clip-on eller implant utan att slipningen skulle vara i själva glaset. Valet föll tillslut på ett par Oakley Flak 2.0 XL med två olika glasuppsättningar, en som är fotokromatisk och en för ljusare förhållanden. Valde att köpa via RX Sport i England då de hade större utbud av glas än vad Oakley själva hade även om det var Oakley som tillverkar glasen. Jag är oerhört nöjd med dem och det är skönt att kunna byta glas utifrån väder och tidpunkt på dygnet. Försökte först köpa från min vanliga optiker (synoptik) men de kunde inte erbjuda slipade cykelglasögon då de var för "böjda". Värt att veta är att det måste vara "separata" glas för att slipningen ska kunna vara i själva glasen som jag förstod det.

Tillbaka
Topp