Cykelglasögon och linser

joacef

Medlem
Cykelglasögon och linser
Jag har linser och cyklar mtb. Har ett litet problem att när det går lite fortare så börjar ögonen rinna för linsen torkar. Har idag ett par Tec glasögon men dessa skyddar inte jättebra mot vinden. Är det någon som har något bra förslag på vad jag kan använda?
Har hittat ett par på Oakley men vet ju inte hur bra dom är.

https://www.synsam.se/oakley-jawbreaker-oo9290-07

Cykelglasögon och linser
Allt beror ju egentligen på hur pass bra brillorna passar med din ansiktsform.
Och för det är det ju svårt att ge ett produktråd.

För min del så passar mina Bliz Pursuit XT utomrordentligt för mig.

Mao är det bara att testa dig fram. :)

Cykelglasögon och linser
Jag har också linser och cyklar, dock racer men det har ju ingen betydelse.
Som någon skrev tidigare så är det helt beroende på hur din ansikts form är.
Jag använder själv ett par Oakley M Frame med den största linsen.
Dem sitter klockrent och smiter runt perfekt på kinden.
Och så är där ventilation i glasen så att det inte immar på insidan när man blir svettig.

Cykelglasögon och linser
Jag skaffade ett par BBB Winner BSG39 (Photocromatiska) när jag skaffade linser. Kör mest landsväg och som någon nämner handlar det säkert mycket om hur väl glasögonen och din ansiktsform passar ihop. För mig fungerar de jättebra och ögonen torkar inte alls ut som tidigare.

Cykelglasögon och linser
Jag tycker det funkar bra med ett par väldigt enkla skyddsglasögon för 50-100:-. Blir de repiga så slänger man dem om köper nya.
Enda nackdelen är att de förstås immar lite lättare än glasögon med dyr ytbeläggning, men det är bara när man står still.

En del tycker säkert att det är fult, men jag tycker tvärtom; att de flesta fräsiga glasögon ser förjävliga ut:-)

Cykelglasögon och linser
Jag har ett gäng olika glasögon, sällan problem med linserna. Ibland kan det bli lite torrt precis när jag cyklar iväg (lvg), men det går över efter någon minut. Testa andra linser kanske?

Cykelglasögon och linser
Kommer nog att beställa ett par olika modeller från Wiggle och testa vilka som sitter bra. Jag klarar mig visserligen utmärkt utan linserna när jag cyklar men jag kommer ju inte alltid ihåg att ta ut dom.

Tack för tipsen.

Cykelglasögon och linser
Kanske lite trådstöld, men jag har problem med att mina (billiga) glasögon immar igen snabbt när man stannar till, speciellt nu när det snart blir kallt ute. Slipper man det med "finare" glasögon?

Cykelglasögon och linser
Bonf sa:
Kanske lite trådstöld, men jag har problem med att mina (billiga) glasögon immar igen snabbt när man stannar till, speciellt nu när det snart blir kallt ute. Slipper man det med "finare" glasögon?

Du kan använda anti-im-spray, vanlig såpa, eller saliv eller säkert en massa annat för samma effekt. Men ja, åtminstone i början så är nog dyrare modeller behandlade med diverse skojigheter.

Edit: Är det funktigt ute så är du förmodligen rökt ändå...

Senast ändrad:
Cykelglasögon och linser
Azog sa:
Bonf sa:

Du kan använda anti-im-spray, vanlig såpa, eller saliv eller säkert en massa annat för samma effekt. Men ja, åtminstone i början så är nog dyrare modeller behandlade med diverse skojigheter.

Edit: Är det funktigt ute så är du förmodligen rökt ändå...

Min erfarenhet är att billigare modeller (nu snackar vi typ Lidl-varianter) lider av sämre ventilation som gör att det lätt immar igen.
Jag själv tog tillfället i akt under CV och köpte ett par Oakley till 30% rabatt. Nöjd både med linsens färg och form samt bågen. Men det är fördjävla dyrt alltså.

Cykelglasögon och linser
Trådstöld nr 2; provade ett par briller för 700ish på xxl som hade "gummi-list" högst upp o de satt för jävla bra, men givetvis slog jag inte till. Just de ja prova va bliz har jag för mig men lär ju finnas fler modeller med sån konstruktion? Några goa tips på sånna från glada happyiter?
Har ett gäng billiga glajjor som funkat bra till lvg men som inte sitter vidare stabilt i skogen så lär köpa nya!

Cykelglasögon och linser
Kör både landsväg och mtb hyfsat regelbundet. hade först ett par Prestige som funkade OK. När de gick sönder köpte jag ett par Nike som satt skönare, men knappast bättre än mina Prestige när det gäller skydd mot uttorkade linser och även imma på glaset. Råkade tappa bort dom och skaffade ett par Oakleykopior av Radlock (tror jag dom heter) som funkar bäst av de som jag haft. De passar min ansiktsform bättre och att de har små venthål i övre delen av linsen så att de inte immar igen, men som någon skriver att du kanske ska testa ut nya linser. Personligen upplevde jag det som den mest avgörande förändringen. Att byta från optikerns standardlinser till andra som visserligen kostade en hel del mer men som inte torkade ut lika snabbt.

Tillbaka
Topp