Cykelglasögon som ej sitter i pannan..

lindengbg

Aktiv medlem
Tjenare!

Behövde ett par nya cykelglasögon, blev ett par Exel Feather Pro (Verkar även säljas under namnet Rossignol Feather Pro).

Fick hem dem igår och gillar utseendet, men, tycker den sitter lite för långt upp på näsroten. Har ej upplevt detta problem med andra glasögon innan. Osäker om det är något jag vänjer mig vid eller om jag skall passa på att returnera medans jag har möjlighet..

Känslan är att det får bli en retur.. Vad har ni för alternativ på liknande glasögon som ej hamnar uppe i pannan/ger illusionen om att man har ögonen sjukt högt upp.?

Reagerade inte på det när jag läste nedan test men kollar jag bilden nu så sitter de ej kloss ann mot näsan på "damen i fråga" heller:
Test av glasögonen: https://www.dinside.no/fritid/stor-test-av-sportsbriller/69368459

Bilagor

• exel-liten.png
    exel-liten.png
    12.3 KB · Besök: 182
  • 69391776.jpg
    69391776.jpg
    39.2 KB · Besök: 265
På mina glasögon (helt annat märke) går det att justera vinkeln på delarna som ligger ann mot näsan. Detta påverkar även hur högt glasögonen sitter. Finns det någon motsvarande justeringsmöjlighet på glasögonen du har?

Med Oakley Jawbreaker följer det med olika stora gummi för näsan så det går att anpassa lite efter eget tycke och smak.

Sånt där är rätt personligt. Jag har lite bred näsrot och då blir det ofta att glasögon sitter högt. Jag kollar efter bredd-måttet vid näsbryggan om jag inte kan prova IRL. På min Jawbreaker har jag tagit bort gummibiten som nämns ovan, för att få ner dem.

Enda sättet är väl att bege sig någonstans där de har ett stort skåp med brillor och prova.

För egen del sitter Holbrook väldigt bra men de är ju inte regelrätta sportglasögon så det smiter in lite vind bakom ibland. Inte provat något annat som sitter lika bra än.

En tumregel när man letar bågar oavsett till vilket syfte är att har dom ingen justerbarhet i vare sig material eller nässtöd/skalm ska man hålla sig borta. Det bevisar bara att företaget ifråga inte har en aning om syftet med glasögon eller mänsklig anatomi

// Patrik

Tillbaka
Topp