CykelGPS Garmin Edge 800

CykelGPS Garmin Edge 800
Den stora frågan är om man vågar använda den efter att man läst säkerhetsvarningarna:

* This product, its packaging, and its components contains chemicals known to the State of California to cause cancer, birth defects, or reproductive harm.

CykelGPS Garmin Edge 800
Hur stort minneskort behöver man?

Tänkte köra med karta baserad på openstreetmap. Antar att jag inte behöver 32 gig, men klarar man sig på 2?

CykelGPS Garmin Edge 800
CykelGPS Garmin Edge 800
Kan nog vara skoj att bygga en egen karta men det blir velomap till att börja med.
Ett på 8 gig är prisvärt och bör mao räcka och bli över.

CykelGPS Garmin Edge 800
Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm kan man använda den i bilen också? Vad
> skall man annars med Europe City maps?

Cykla efter? Eller hur tänker du nu egentligen?

CykelGPS Garmin Edge 800
fredrikw skrev:
> Scott tokig skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hmmm kan man använda den i bilen också? Vad
> > skall man annars med Europe City maps?
>
> Cykla efter? Eller hur tänker du nu egentligen?

Visst men om den nu också lätt kunde användas i bilen var det lättare att argumentera för ett köp.

CykelGPS Garmin Edge 800
Scott tokig skrev:
> fredrikw skrev:
> > > Scott tokig skrev:
> > > --------------------------------------------------
> > > Hmmm kan man använda den i bilen också? Vad
> > > skall man annars med Europe City maps?
> >
> > Cykla efter? Eller hur tänker du nu
> > egentligen?
>
> Visst men om den nu också lätt kunde användas i
> bilen var det lättare att argumentera för ett
> köp.

Jo, så är det kanske, men nu ifrågasatte du ju vad man skulle med kartan till om man inte kunde använda den i bilen, vilket är en lite annan fråga än hur inköpet ska motiveras =)

CykelGPS Garmin Edge 800
Ja från min egen sida finns det inget större intresse i att cykla i städer. Vill du verkligen diskutera detaljer... eller vill du komma med ett bud på min fråga om det funkar?

CykelGPS Garmin Edge 800
Oj vad snarstucken man kan vara, jag svarade ju bara på din fråga. Sedan är City maps-kartan förstås inte bara innerstadskartor, utan en heltäckande karta över vägnätet över hela Europa. Har kört efter den både i och omkring Stockholm och på Gran Canaria på cykel.

Jag har inte använt 800:an så kan inte uttala mig om den, men föregångaren 705:an hade förvisso bil som val vid ruttning, men fungerade ganska uselt för detta. Dels hade den bara pip som återkoppling, så man var tvungen att kolla på den lilla displayen varje gång, dels var den dåligt anpassad för bilkörning då den ofta signalerade alldeles för sent. Kanske har de ändrat detta i 800:an, men samtidigt är det ju en cykeldator framför allt så jag skulle inte bli förvånad om de inte har prioriterat detta i denna senare modell heller.

CykelGPS Garmin Edge 800
Är det City Navigator-kartan ni diskuterar så innehåller den även vägarna mellan städer.

Bilnavigering funkar, men man får hålla koll på displayen eftersom den inte har röstinstruktioner. Eller (om den funkar som 705:an): göra sig beredd när den piper, och svänga när den piper två gånger. Vilket håll man skall svänga framgår dock inte av pipandet.

CykelGPS Garmin Edge 800
En fråga angående hur det fungerar att använda Edge 800 på en trainer? Kan den mäta sträckan även om cykeln står still, d.v.s, kan man ange hjulomkretsen som på andra icke GPS-datorer så den räknar varven på bakhjulet?

CykelGPS Garmin Edge 800
Om den funkar som Gramins övriga produkter, vilket jag utgår från att den gör, så går detta alldeles utmärkt om du har kadens/hastighetssensorn. Har du möjlighet att använda cykeln utomhus ett tag först så kan den kalibrera hjulomkretsen automatiskt också.

CykelGPS Garmin Edge 800
Jag kör med min Edge 800 på trainern. Har även kadens/hastighetssensorn(GSC-10) och tycker det fungerar OK. Dessvärre han jag inte använda 800:an utomhus utan får förlita mig på uppmätt hjulomkrets.

(Blir ett pass ikväll med inspelad skiathlon på TV:n framför ögonen)

CykelGPS Garmin Edge 800
Någon som lyckats prova Edge 800 i lera/snö/regn än och har lite åsikter att sprida angående skärmtorkning kontra touchscreen och om det är jobbigt att låsa/låsa upp skärmen för att nå funktioner p.g.a detta?

EDIT: skärmtokning var ett nytt ord..

Senast redigerad av en moderator:
CykelGPS Garmin Edge 800
bigmollo skrev:
> Kid1000 skrev:
> -----
> > 10.000 krs frågan, var köper man den?
> > Svenska priser känns lite uppblåsta.
>
>
> Gruppköp på Alviks cykel?

Nå?

CykelGPS Garmin Edge 800
STIZZE skrev:
> Någon som lyckats prova Edge 800 i lera/snö/regn
> än och har lite åsikter att sprida angående
> skärmtokning kontra touchscreen och om det är
> jobbigt att låsa/låsa upp skärmen för att nå
> funktioner p.g.a detta?

+1

Skulle vara intressant med lite erfarenhet från riktig cykling och inte bara filmer på landsvägsrävar med bylsiga handskar som om detta skulle vara det största problemet =)

CykelGPS Garmin Edge 800
Nu har även jag hittat denna tråd :)

Undrar om det fungerar att använda pulsbandet jag har till min Garmin Forerunner 305 ihop med EDGE 800. Någon som vet? Och om jag fattat rätt i tråden så går det utmärk att ladda ner och in i EDGE 800 kartor från Open Street Map? Även Friluftskartan fungera väl (antar jag)

/G

CykelGPS Garmin Edge 800
fredrikw skrev:
> Skulle vara intressant med lite erfarenhet från
> riktig cykling och inte bara filmer på
> landsvägsrävar med bylsiga handskar som om detta
> skulle vara det största problemet =)

+1
Är det någon som har någon praktisk erfarenhet från att ha använt denna i skogen och/eller i olika temperaturer och väderlek? För- och nackdelar?

CykelGPS Garmin Edge 800
csh skrev:
> fredrikw skrev:
> > Skulle vara intressant med lite erfarenhet från
> > riktig cykling och inte bara filmer på
> > landsvägsrävar med bylsiga handskar som om detta
> > skulle vara det största problemet =)
>
> +1
> Är det någon som har någon praktisk erfarenhet
> från att ha använt denna i skogen och/eller i
> olika temperaturer och väderlek? För- och
> nackdelar?

Aha, du ska haka på GPS-tåget du med =)

CykelGPS Garmin Edge 800
HåkanC skrev:
> Olby skrev:
> -----
> > Hur stort minneskort behöver man?
> >
> > Tänkte köra med karta baserad på
> openstreetmap.
>
>
> Vilken variant av Openstreetmap-karta?
> Och hur stort område?
> Velomap för Sverige är ~150MB
> ftp://ftp5.gwdg.de/pub/misc/openstreetmap/download
> .openstreetmap.de/aio/velomap/gps_ready/velomap_sw
> eden.img.zip
> Josefssons kartor är tom ngt mindre
> http://josefsson.org/osm/garmin/

Tack för dom länkarna. Jag håller på att ladda ner Josefsson nu. Velomap-filen blir bara 86kB på min Mac, så antingen går de int eladda ner på mac, eller så är dom trasiga just nu:(

Edit: Det verkar vara sweden-filen det är fel på. Albanien och Spanien kommer ner som dom ska. Typiskt. Ska jag behöva åka till Albanien för att hitta.

Patrik

CykelGPS Garmin Edge 800
Jag funderar på att köpa en Garmin Edge 800 men när man läser igenom trådarna för 705 och 800 så känns det som att man mer eller mindre måste vara expert på konverteringar och nedladdningar för att kunna använda den, tyvärr är jag inte det det!!!!
Jag är intresserad av att kunna lägga in lite rutter och ha koll på var i skogen man är samt spara intressanta rundor, hur avancerat är detta? Vilka kartor behöver man? Och var köper man den till bra pris?

CykelGPS Garmin Edge 800
ordens skrev:
> Jag funderar på att köpa en Garmin Edge 800 men
> när man läser igenom trådarna för 705 och 800
> så känns det som att man mer eller mindre måste
> vara expert på konverteringar och nedladdningar
> för att kunna använda den, tyvärr är jag inte
> det det!!!!
> Jag är intresserad av att kunna lägga in lite
> rutter och ha koll på var i skogen man är samt
> spara intressanta rundor, hur avancerat är detta?
> Vilka kartor behöver man? Och var köper man den
> till bra pris?

Om du köper en riktig karta så behöver du bara föra över dom från din dator en gång och detta är enkelt.

Spara, granska, editera rutter med Garmins frilufskarta är enkelt. Den kostar endel pengar.

http://www.outdoorexperten.se/p-14330-garmin-friluftskartan-pro-v2-svealand.aspx

http://www.garmin.se/node/6944

CykelGPS Garmin Edge 800
Hej,

Vill tipsa om att EmporioLive.com har sänkt priset på Edge 800 m.fl igen idag:

T.ex. €380 för kompletta versionen med city nav europa, kadens och pulsmätare! Dessutom ger koden garmin555 -€10 rabatt som i princip äter upp frakten.

Har inte handlat från EmporioLive så jag kan varken rekommendera eller avråda från dem ;-)

Dom hade samma låga pris några dagar i januari och jag smekte då köpknappen med en Edge 800 i varukorgen, men sen bestämde jag mig för att lägga dom tusenlapparna hos Canyon istället. Hade i alla fall prisbevakningen kvar på Prisjakt... och nu blev frestelsen stor igen.

CykelGPS Garmin Edge 800
labradoren skrev:
> Hade i alla fall prisbevakningen kvar på
> Prisjakt... och nu blev frestelsen stor igen.

+1 Fall för frestelsen och rapportera hur det gick!

Deras recensioner på pricerunner är ju väldigt positiva, och på olika språk. Dom kan man nog lita på, låter långsökt att dom ska va fejkade. http://www.pricerunner.se/ri/31497/EmporioLive

EDIT: Det verkar faktiskt som om många är missnöjda med butiken, läs här: http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=9602

CykelGPS Garmin Edge 800
Jag plöjde igenom alla betygen och var väl beredd att chansa på ett köp där.

Hugade spekulanter bör observera att deras växelkurs till SEK är minst sagt optimistisk, dvs de priser i svenska kronor som står på hemsidan är för låga. De tar betalt i Euro så kolla själv på tex Forex innan köp.

När man skulle checka ut i kassan fanns även valet att teckna fraktförsäkring för €5 utan förklaring om varför/innehåll. Är osäker på om den verkligen behövs om man läser deras villkor. Kanske någon som handlat där vet?

CykelGPS Garmin Edge 800
Ny programvara finns, uppgraderade just nu på https://my.garmin.com/mygarmin

Finns det någon "changelog" någonstans där man kan se vad som skiljer versionerna åt?

EDIT: HITTA DET SJÄLV: http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=5237

Change History
Changes made from version 2.10 to 2.20:

* Added setting to turn on 1 second recording in Settings > System > Data Recording.
* Fixed an issue that could cause large jumps in position and distance.
* Added Last Lap Power data field.
* Fixed an issue that was causing ANT sensors to not pair as expected.
* Added a setting to enable a prompt to recalculate during navigation.
* Courses are now usable with GPS turned Off and a connected ANT+ Speed sensor.
* The Virtual Partner can now be manually synchronized by pressing and holding on the Virtual Partner graphic.
* Fixed a speed zone field display issue.
* Improved course navigation.
* Fixed issues viewing an activity in progress from the history menu.
* Fixed issue with some Mac users not being able to connect to device without resetting the timer.
* Fixed some display issues when using a weight scale.
* Fixed an issue that could cause distance to not accumulating after switching bike profiles while the timer is running.
* Fixed a few issues while editing workouts and a display issue while doing a workout in night mode.
* Fixed a display issue while doing a workout in night mode.
* Improved elevation calibration when manually setting device elevation.

Changes made from version 2.00 to 2.10:

* Improved Auto Pause behavior.
* Corrected issues that could cause incorrect speeds to be recorded.
* Improved auto wheel calibration especially for PowerTap power meters.
* Added a torque reading to the calibration page for Powertap power meters.
* Removed DeleteFiles folder.
* Allow the device to operate in normal mode with external power.
* Corrected issues that could corrupt activity files which would not allow them to be uploaded to Garmin Connect or Garmin Training Center.
* Improved keyboard layout, input, and design.
* Made improvements to the elevation profile.
* Added an activity reset reminder.
* Improved how the device responds when the screen has been locked.
* Added a factory default reset in MENU -> Settings -> System -> Initial Setup.
* Added the ability to view details for an activity that has not been reset.
* Data fields should now report correct time and distance while navigating.
* Corrected issues caused by removing an SD card while navigating.
* Corrected Auto Scroll issues.
* Corrected issues drawing the current activity on raster maps.
* Made improvements to the Virtual Partner.
* Added memory full warning message.
* Corrected issue that could prevent activities from being able to be deleted.
* Route recalculation can now be turned off in MENU -> Settings -> System -> Routing -> Recalculate.
* Added a day/night color mode setting in MENU -> Settings -> System -> Display -> Color Mode.
* Sensor settings will now be correctly maintained when merging FIT setting and sport files.
* Corrected issues with weight scale data recording and communication.
* Corrected issue that could cause lap calories to be reset after a power cycle.
* Corrected issue that could cause workouts, courses, and locations to not be displayed in their respective lists.
* Corrected issue that could cause data field changes on the map or elevation training pages to not be saved.
* Lap markers in a course will now be recorded correctly while following the course.

CykelGPS Garmin Edge 800
Petade in denna via https://my.garmin.com/mygarmin. GPSen funkar som vanligt det lilla jag testat efteråt.
Kan vara bra att veta att om GPSen är avstängd när man ansluter den kommer den inte att starta om som det står i "uppdateringsguiden". Man drar ur USBn och sen får man starta GPSen som vanligt för att fullfölja uppdateringen. Är GPSen igång när man ansluter den till datorn kanske det blir en automatisk omstart.

Litet lustigt för jag fick den där...

* Fixed an issue that could cause large jumps in position and distance.

...förra veckan. Ena sekunden var jag i Dalkarlsbacken och nästa var jag i Santiago. Blev skaplig snitthastighet på den rundan iaf. Detta var på cykeln utan sensor.

Sen har jag en liten fråga. Vilken nytta gör .tcx-filen jmf med .fit-filen? Jag har tagit .tcx-en från gpsies och lagt in i mappen courses. När jag sedan startar om GPSen har en .fit-fil med samma namn skapats. Eftersom den tar ca 1/10-del utrymme har jag raderat den ursprungliga .tcx-en. Navigationen funkar och kontroller mm finns fortfarande med, är det något som försvinner som jag inte märkt av?

/R

Tillbaka
Topp