CykelGPS Garmin Edge 800

CykelGPS Garmin Edge 800
Min veckogamla 800 började helt plötsligt stänga av sig själv (inte bara skärmen) efter 10-15 sekunder under semestern. Bara för att verka normal igen när jag kom hem.

CykelGPS Garmin Edge 800
Även jag har blivit en lycklig ägare av denna apparat!

Dock lyckas jag inte fatta hur jag ställer in en "fartvarning", då det bara finns puls, tid och kadensvarningar.

Jag vill att datorn varnar när mina kilometertider överskrider exempelvis 2min. Hur gör man detta?

CykelGPS Garmin Edge 800
****Min veckogamla 800 började helt plötsligt stänga av sig själv (inte bara skärmen) efter 10-15 sekunder under semestern.***

Min har börjat göra detsamma. Idag efter 5 minuter på cykeln. Tog en halvtimme innan jag såg det. Mäkta irriterande. Någon som vet varför???

CykelGPS Garmin Edge 800
Min är stadigt igång och jag är sjukt nöjd med den (speciellt då man sitter med Mapsource och Openmtb-map och plottar spår innan man ger sig ut) men det är två saker som jag stör mig på:

1) Vissa dagar tar det ett par minuter att hitta GPS
2) Den gummiflärpen som täcker USB-kontakten börjar bli svårare och svårare att trycka dig

Någon som upplever samma problem?

CykelGPS Garmin Edge 800
Min 800a har oxå stängt av sig helt oprovocerat när jag är ute och cyklar. Trodde först det var batteriet men när jag startade den igen var batteriet ca 80%.. En stund senare är den avstängd igen. Riktigt irriterande! Många som märkt av detta??

CykelGPS Garmin Edge 800
Jorå, gummiflärpen är bra pillig, men man är ju nöjd att den är på när man cyklar med tanke på hur mycket lera som hamnar på gps:en.
Kan du helt kort berätta hur du gör rutterna i mapsource?

CykelGPS Garmin Edge 800
Rat_bike skrev:
-------------------------------------------------------
> Dock lyckas jag inte fatta hur jag ställer in en
> "fartvarning",

Jag har inte heller lyckats. Hade varit smidigt när man ligger först och drar, och måste cykla långsamt pga att de bakom har bonkat.

CykelGPS Garmin Edge 800
jaras skrev:

> Kan du helt kort berätta hur du gör rutterna i
> mapsource?

Välj först vilken karta du vill plotta efter (tex "openmtbmap_sweden") och välj sedan "Route Tool". Sen är det bara att börja klicka iväg. Jag brukar ändra map details från medium till highest så man ser alla stigar och småvägar. När du klickar mellan två punkter så kommer Mapsource att lägga rutten längs en existerande väg så det finns ingen anledning att klicka för tätt så länge du inte närmar dig ett virrvarr av vägar. Sen när du klickat klart trycker du esc. och kollar under "Routes"-fliken. Där ligger din nya fina rutt. Nu är det bara att välja Transfer -> Send to device och ocka i "Routes". Skitlätt.

CykelGPS Garmin Edge 800
Nu finns det, förutom min gamla Edge 705, även en (beg) Edge 800 i familjen.

Förutom de uppenbara skillnaderna klarar Edge 800 av flera IMG-filer i samma mapp,
~/Garmin/[namn].img
Edge 800 klarar även 16GB minneskort.

/Håkan

CykelGPS Garmin Edge 800
HåkanC skrev:
> Nu finns det, förutom min gamla Edge 705, även
> en (beg) Edge 800 i familjen.
>
> Förutom de uppenbara skillnaderna klarar Edge 800
> av flera IMG-filer i samma mapp,
> ~/Garmin/.img
> Edge 800 klarar även 16GB minneskort.
>
>
> /Håkan

Ja det är jäkligt smidigt att kunna byta mellan Lantmäterikartor och Open MTB-maps beroende på var man cyklar

CykelGPS Garmin Edge 800
HåkanC skrev:
> Nu börjar Edge 800 säljas billigare.
>
> Hos Bikde-Discount kostar den idag 269,95 €
> (vilket borde bli under 2450 SEK, inkl frakt)
> http://www.bike-discount.de/shop/a38452/edge-800-s
> chwarz-weiss.html
>
>
> /Håkan

Förstår jag det rätt att det man missar med 800 vs 810 är LT, bluetooth (till mobil), väder (who cares, man har ju mobilen ändå) och lite nya val kring profiler? Eller är det fler skillnader? Kartfunktionerna och skärmkvalitet är densamma, som jag tolkat det.

CykelGPS Garmin Edge 800
Min 810 hittar sattelitmottagning sjukt snabbt. Typ på en gång, även under märkliga omständigheter ut. Det gillar jag. Samt LT samt att jag inte behöver överföra träningsloggarna via sladd.

CykelGPS Garmin Edge 800
Globalistic skrev:
> Min 810 hittar sattelitmottagning sjukt snabbt.
> Typ på en gång, även under märkliga
> omständigheter ut. Det gillar jag.

Ja, den utnyttjar väl anslutningen till mobilen och får satellitdata ögonblickligen via nätet i stället för via seeeg nerladdning från satellitsignalerna.

CykelGPS Garmin Edge 800
Via nätet? Vänligen upplys mig om hur det går till... Eller menar du att 810:an kan få hjälp av mobilens position från basstationen, dvs A-GPS?

CykelGPS Garmin Edge 800
Emporio live har edge 800 inkl puls & kadens för 300€. Är det en sida man vågar handla ifrån? Har en del tveksamma omdömen på prisjakt.

CykelGPS Garmin Edge 800
Lulle skrev:
> Emporio live har edge 800 inkl puls & kadens för
> 300€. Är det en sida man vågar handla ifrån?
> Har en del tveksamma omdömen på prisjakt.

Jag har handlat därifrån och det har gått bra. Köpte en Edge 500 samt en Forerunner 305 för ett tag sedan. Garantin via Garmin var det inga problem med när min Garmin Edge 500 gen 1 gick sönder. Fick en ny då.

CykelGPS Garmin Edge 800
geologen skrev:
> Globalistic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min 810 hittar sattelitmottagning sjukt snabbt.
> > Typ på en gång, även under märkliga
> > omständigheter ut. Det gillar jag.
>
> Ja, den utnyttjar väl anslutningen till mobilen
> och får satellitdata ögonblickligen via nätet i
> stället för via seeeg nerladdning från
> satellitsignalerna.

Nu hittar ju även 800 signal på ~10 sek men det kanske bara är min som är übersnabb eller vad jämför ni mot?

CykelGPS Garmin Edge 800
800:an är snabb om man startar på samma ställe som förra gången. Har man dock åkt bort någonstans och sedan startar den där kan man få vänta bra länge. Jag har i alla fall fått vänta över 30 sekunder ibland. Men vad gör det? Jag startar den medan jag fixar med flaskor, mat i ryggfickorna, mm...

CykelGPS Garmin Edge 800
Pastis skrev:
> Europakartan är utmärkt till LVG/Cross då även
> mindre grusvägar finns med.

Brukar man få med den (Eur-kartan) att installera på datorn också (för att plotta rundor o skicka till enheten) eller hur löser man det?

CykelGPS Garmin Edge 800
NLC skrev:
> Via nätet? Vänligen upplys mig om hur det går
> till... Eller menar du att 810:an kan få hjälp
> av mobilens position från basstationen, dvs
> A-GPS?

En GPS-enhet måste ha en "karta" över satelliternas positioner och eventuella förändringar/avvikelser för att kunna positionera sig. Saknas färsk data behöver data laddas ner från satelliterna, och det tar viss tid. Med en internetanslutning kan samma data laddas ner från speciella servrar på nån sekund. Då kommer första positionen mycket snabbare.

Det är alltså inte samma sak som att få information från vilken cell man är i, även om det kan eliminera osäkerheter och ge en bra position snabbare, med färre satelliter.

CykelGPS Garmin Edge 800
Kaffekask skrev:
> Brukar man få med den (Eur-kartan) att installera
> på datorn också (för att plotta rundor o skicka
> till enheten) eller hur löser man det?

Med Garmins nya program för (åtminstone Windows-)datorer:
Basecamp http://www.garmin.com/se/maps/trip-planning-software/basecamp
behövs inte det, det räcker med att GPSen eller minneskortet, med installerade kartor, är kopplad till datorn.

Ofta går det snabbare om man plockar ur minneskortet ur GPSen och sätter det i en kortläsare på datorn jmf med att koppla GPSen till datorn med en USB-sladd.
Åtminstone på de datorer jag har använt

/Håkan

Redigerat: Förtydligade.

Senast ändrad:
CykelGPS Garmin Edge 800
HåkanC skrev:
> Kaffekask skrev:
> -----
> > Brukar man få med den (Eur-kartan) att
> installera
> > på datorn också (för att plotta rundor o
> skicka
> > till enheten) eller hur löser man det?
>
> Med Garmins nya program för (åtminstone
> Windows-)datorer:
> Basecamp
> http://www.garmin.com/se/maps/trip-planning-softwa
> re/basecamp
> behövs inte det, det räcker med att GPSen eller
> minneskortet, med installerade kartor, är kopplad
> till datorn.
>
> Ofta går det snabbare om man plockar ur
> minneskortet ur GPSen och sätter det i en
> kortläsare på datorn jmf med att koppla GPSen
> till datorn med en USB-sladd.
> Åtminstone på de datorer jag har använt
>
>
>
> /Håkan
>
>
> Redigerat: Förtydligade.

Annars går det att göra jätte enkelt i garmin-connect och bara skicka över till enheten.

CykelGPS Garmin Edge 800
HåkanC skrev:
> Kaffekask skrev:
> -----
> > Brukar man få med den (Eur-kartan) att
> installera
> > på datorn också (för att plotta rundor o
> skicka
> > till enheten) eller hur löser man det?
>
> Med Garmins nya program för (åtminstone
> Windows-)datorer:
> Basecamp
> http://www.garmin.com/se/maps/trip-planning-softwa
> re/basecamp
> behövs inte det, det räcker med att GPSen eller
> minneskortet, med installerade kartor, är kopplad
> till datorn.
>
> Ofta går det snabbare om man plockar ur
> minneskortet ur GPSen och sätter det i en
> kortläsare på datorn jmf med att koppla GPSen
> till datorn med en USB-sladd.
> Åtminstone på de datorer jag har använt
>
>
>
> /Håkan
>
>
> Redigerat: Förtydligade.

Jepp, så är det. Med BaseCamp är det inga större problem längre med bundlade kartor. Precis som Håkan säger tar det dock lite längre tid att läsa in kartan i Basecamp via 800/810, än om man flyttar SD-kortet med kartan från 800/810 till minnesläsaren på datorn.

Jag tycker det är en höjdare att sitta på vintern och planera/fantisera nya rutter på datorn i Basecamp och sedan realisera dem på vår/sommar/hösten. :)

CykelGPS Garmin Edge 800
Hej!
Jag fick med Europa kartor till min edge 800. Men jag skulle vilja lägga in flera kartor på samma kort. Så jag köpte större minneskort för gps:en. Det jag undrar är ifall man kan flytta kartan från det lilla minneskortet till det "större" kortet??

CykelGPS Garmin Edge 800
Fick du med dem på ett minneskort?
Då är de låsta till det kortet, de går inte att uppdatera etc.
Bästa är City Select på DVD låst till din enhet istället.

CykelGPS Garmin Edge 800
Ja, fördelen med att köpa kartor på DVD/nedladdning är att man kan lägga in flera på samma SD-kort och slippa hålla på och byta SD-kort när man växlar kartor. Nackdelen är att kartorna blir låsta till en GPS-enhet.

Själv har jag ett 8 Gb SD-kort med massor med kartor inlagda då jag föredrar enkelheten och har bara en GPS. Prenumererar också på Europakartan (nüMaps Lifetime) så jag kan hämta alla framtida uppdateringar. Kostar idag cirka 800 kr för prenumerationen och det kommer cirka 4 uppdateringar per år.

CykelGPS Garmin Edge 800
Svensson: på ditt kort har du City Navigator, dvs en ruttbar vägkarta. Högst troligt så har du plats för mer kartor på det kortet. Friluftskartan eller velomap tar väldigt lite utrymme om du nöjer dig med närområdet.

CykelGPS Garmin Edge 800
Tappade min pulssensor i klinkersgolvet från ca 1 meter, den landade med plastskalet på sändaren nedåt - och därefter fungerar den inte. Trodde först batteriet hoppat ur läge så jag tog ur och satte i ett nytt för säkerhets skull, men den vägrar att para sig mot gps:en. Antagligen någonting i elektroniken som dött : ( Har aldrig annars haft något problem med Edgen. Trodde dom var stöttåligare än så. Blir en tur till XXL imorgon, hoppas dom har sensor hemma.

CykelGPS Garmin Edge 800
Oj, vilken otur! Har kört med mitt Garmin pulsband (enkla modellen) dagligen i drygt 2 1/2 år och nog har det fått sina smällar under tiden, men det enda jag behövt göra är att byta batteri en gång.

CykelGPS Garmin Edge 800
Min Garmin 800 har slutat att visa kaloriförbrukningen. De andra sju fälten på displayen visar ok värden såvitt jag kan bedöma. Någon som haft samma fel/problem?

CykelGPS Garmin Edge 800
S.Englund skrev:
> Min Garmin 800 har slutat att visa
> kaloriförbrukningen. De andra sju fälten på
> displayen visar ok värden såvitt jag kan
> bedöma. Någon som haft samma fel/problem?

Kolla igenom alla inställningar. Den kanske har tappat grundvärden nånstans?

CykelGPS Garmin Edge 800
Någon kanske ha missat att det finns en ny firmware till 800? Tyvärr har inte Garmin lyssnat på oss användare och fixat riktigt irriterande buggar, men de gör de aldrig...

Changes made from version 2.40 to 2.50:

Made improvements to bike profile and ANT+ sensor UI.
Corrected issue with all history showing 'Today'.
Fixed issue where clock was not updating after charging.
Fixed issue causing HR alerts to be shown while in desired zone.
Updated translations.

Läs mer här

Det finns även en ny Europakarta 2013.40.

CykelGPS Garmin Edge 800
Pastis skrev:
> Någon kanske ha missat att det finns en ny
> firmware till 800? Tyvärr har inte Garmin lyssnat
> på oss användare och fixat riktigt irriterande
> buggar, men de gör de aldrig...
>
> Changes made from version 2.40 to 2.50:
>
> Made improvements to bike profile and ANT+
> sensor UI.
> Corrected issue with all history showing
> 'Today'.
> Fixed issue where clock was not updating after
> charging.
> Fixed issue causing HR alerts to be shown
> while in desired zone.
> Updated translations.
>
> Läs mer här
>
> Det finns även en ny Europakarta 2013.40.

Är kartuppdateringen gratis?

Tillbaka
Topp