CykelGPS Garmin Edge 800

CykelGPS Garmin Edge 800
I så fall funkar inte reseten, såvida man inte ska trycka jättelänge.
Kanske är något fel på den. Hade max kadens 160 sist jag var ute, är några såna toppar på varje runda. Men det kanske är normalt?

CykelGPS Garmin Edge 800
me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> I så fall funkar inte reseten, såvida man inte
> ska trycka jättelänge.
> Kanske är något fel på den. Hade max kadens 160
> sist jag var ute, är några såna toppar på
> varje runda. Men det kanske är normalt?

Efter ett halvår gav min gsc10 upp. Kadensen strulade, men värre var att hastighetssensorn slutade fungera så att gps blev blockerad och 500:an tyckte jag stannat. Nytt batteri hjälpte inte. Resetta hjälpte inte. Ett vanligt problem fick jag erfara efter lite googlande. Jag orkade inte åberopa garanti utan klippte bort och kör utan (kadensen får jag ändå genom effektmätaren). Men du kanske kan få ny på garantin?

CykelGPS Garmin Edge 800
Fortsätter väl i denna tråden, det med reset löste sig btw, hade inte vågat trycka tillräckligt hårt tidigare.

Nu till dagens problem.
Sist jag var ute hade jag laddat in en "bana" och tänkte testa navigatorn. Valde banan, valde dock inte "navigera till start" (stod vid starten), startade tiduret och körde iväg. Höll på att bli tokig, efter c.a 5 km började den beräkna om rutt och skulle tvunget styra mig tillbaka. Till sist stannade jag och avbröt navigeringen. Startade igen men denna gång valde jag bort "räkna om rutt", då funkade det helt plötsligt.

Nån som varit med om liknande och vet vad jag gjorde för fel? Jag cyklade exakt efter banan hela tiden, enda "felet" är kanske att jag cyklade på någon cykelväg istället för vanlig väg (dock parallellt med vägen). Men den borde väl ge med sig iom att jag var på rätt väg efter det.

Dessutom, när man är på navigerarsidan och vill "bläddra" till 1a-sidan måste man förbi en sida där alla "guidepunkter" (eller vad det heter) listas, kan man ställa in så den inte visas?

CykelGPS Garmin Edge 800
Ett helt säkert alternativ är att göra om rutten till spår i Basecamp och sen föra över den.
Fungerar faktiskt än bättre i skogen också.

CykelGPS Garmin Edge 800
kave skrev:
> Ett helt säkert alternativ är att göra om
> rutten till spår i Basecamp och sen föra över
> den.
> Fungerar faktiskt än bättre i skogen också.

Tack, det var just så jag gjorde ute på rundan för att lösa det. Min fråga är lite mer varför det blev fel, jag startade från början av rundan, höll mig till rundan, och efter c.a 5 km började den räkna om rutten och ville styra mig tillbaka, lite mysko, kanske tyckte att det blåste för mycket.

CykelGPS Garmin Edge 800
Hej,
är det någon mer än jag som har problem med pulsen på sin 800? Min puls skenar (vilket den i och för sig gör ibland när jag sitter på hojen...) och kan visa upp mot 250. Sist jag testade kan min pump bara arbeta upp till 183.

CykelGPS Garmin Edge 800
Det är nog inte Edge:n som är problemet utan pulsbandet.
- Nära en högpänningsledning?
- Vissa funktionströjor kan ge underliga värden när man har dom på sig.
- Byt batteri i pulsbandet.

CykelGPS Garmin Edge 800
Jag har haft problem med just sån avvikande puls några gånger. Typiskt är att pulskurvan ändras till ett högt eller lågt värde, och sen är ganska "platt" längre stunder. Kurvan ser liksom kantig ut, med massa små trappsteg och platåer. Vanligast är det när det är kallt och torrt (som i början på pass innan man börjat svettas). Och när pulsbandet är gammalt, men då kan det gå att skrapa rent kontaktytorna med en nagelfil eller liknande, och få funktion ett tag till.

Första gångerna det hände blev jag nervös, men när det blev likadant även när en kompis testade, så visste jag ju att det var fel på pulsbandet och inte hjärtat.

CykelGPS Garmin Edge 800
geologen skrev:
> Jag har haft problem med just sån avvikande puls
> några gånger. Typiskt är att pulskurvan ändras
> till ett högt eller lågt värde, och sen är
> ganska "platt" längre stunder. Kurvan ser liksom
> kantig ut, med massa små trappsteg och platåer.
> Vanligast är det när det är kallt och torrt
> (som i början på pass innan man börjat
> svettas). Och när pulsbandet är gammalt, men då
> kan det gå att skrapa rent kontaktytorna med en
> nagelfil eller liknande, och få funktion ett tag
> till.
>
> Första gångerna det hände blev jag nervös, men
> när det blev likadant även när en kompis
> testade, så visste jag ju att det var fel på
> pulsbandet och inte hjärtat.

Polars band med garmins dosa var en bra lösning för mig. Funkar riktigt bra :)
Dock kom ju även en ny version av garmins band strax efter som inte ska ha de problemen.

Har även ett hrm-run, men det har jag inte prövat med edgen.

CykelGPS Garmin Edge 800
Alla har de problemen, men de uppstår när banden är gamla och slitna, inte när de är nya. Polars band kostar ca 200 kr, så man kan se det som slitdel precis som kedja, kassett, drev, vajrar och sånt.

CykelGPS Garmin Edge 800
geologen skrev:
> Alla har de problemen, men de uppstår när banden
> är gamla och slitna, inte när de är nya. Polars
> band kostar ca 200 kr, så man kan se det som
> slitdel precis som kedja, kassett, drev, vajrar
> och sånt.

Mitt band var varken gammalt eller slitet. Just garmins mjuka band hade stora problem.

CykelGPS Garmin Edge 800
Nej, Garmins mjuka fungerade finfint det första året eller så, sen började problemen komma. Jag har nu avverkat två Garmin-band (mjuka) och två Polar-band (mjuka). Alla uppförde sig likadant och höll ungefär lika länge innan de började bråka.

CykelGPS Garmin Edge 800
geologen skrev:
> Nej, Garmins mjuka fungerade finfint det första
> året eller så, sen började problemen komma. Jag
> har nu avverkat två Garmin-band (mjuka) och två
> Polar-band (mjuka). Alla uppförde sig likadant
> och höll ungefär lika länge innan de började
> bråka.

Vadå nej? Mitt var inte gammalt eller slitet. Förstår du inte vad jag skriver?

Nya generationen garmin, det som är grått och svart ska vara bättre sägs det dock.

Senast ändrad:
CykelGPS Garmin Edge 800
geologen skrev:
> Ja, ditt hade uppenbarligen problem, men bara
> därför kan man inte säga att alla har det. Mina
> hade det inte.

Google it!

CykelGPS Garmin Edge 800
Min 800 har börjat sabba vissa träningsfiler. De ser bra ut i GPS:ens sammanfattning men är tomma när man kikar på dom i historiken och går inte att importera till Garmin Connect.

CykelGPS Garmin Edge 800
Skulle precis till och synka min 800 så passade på att testa. Jag har en "vanlig" USB-sladd (vet inte hur den benämns) som både synkar och laddar, om den är kopplad till datorn. Då kan man inte använda den. Kopplar jag den till enbart ström så laddas den samtidigt som jag kan använda den. Det är för övrigt Garmins originalsladd.

När jag precis skaffat den googlade jag en del och fick för mig att man var tvungen att ha en "specialsladd" för att kunna ladda samtidigt som man använder den. Men det verkar inte så enligt mina empiriska undersökningar.

Om ingen annan kommer in och svarar ordentligt kanske du kan se hur originalsladden är specad på Garmins hemsida? En sån funkar att ladda/använda iaf.

CykelGPS Garmin Edge 800
me.I.am skrev:
> Skulle precis till och synka min 800 så passade
> på att testa. Jag har en "vanlig" USB-sladd (vet
> inte hur den benämns) som både synkar och
> laddar, om den är kopplad till datorn. Då kan
> man inte använda den. Kopplar jag den till enbart
> ström så laddas den samtidigt som jag kan
> använda den. Det är för övrigt Garmins
> originalsladd.
>
> När jag precis skaffat den googlade jag en del
> och fick för mig att man var tvungen att ha en
> "specialsladd" för att kunna ladda samtidigt som
> man använder den. Men det verkar inte så enligt
> mina empiriska undersökningar.
>
> Om ingen annan kommer in och svarar ordentligt
> kanske du kan se hur originalsladden är specad
> på Garmins hemsida? En sån funkar att
> ladda/använda iaf.

Tack, håller på o googlar lite samtidigt, verkar som att sladdmisären är löst nuförtiden. Läste bara lite snabbt i 1000k-tråden i helgen att nån hade trubbel med sin laddning, men det kanske var enhetsspecifikt och inte garminspecifikt.

CykelGPS Garmin Edge 800
En liten brasklapp dock:
Det kanske även kan bero på laddenheten? Pin/pinnen för synkning ska förmodligen vara "stumma" i en bra laddare. Har ett liitet svagt minne av att vissa batterienheter inte är "stumma" där och att 800:an luras att tro att den ska synka, och därmed inte kan användas. Men, inte alls säker...

CykelGPS Garmin Edge 800
Jag har inga problem att ladda ner rutter jag skapar i Strava till den 800 jag kör via macen. Problemet är dock att turn guidance inte funkar då. Detta gör det dock om jag laddar rutter från andra siter. Det funkar väl att glo på spåret men är inte optimalt när man är slut i huvudet. Vad gör jag fel?
- funkar inte Strava för ruttdesign?
- bör jag ladda ner TCX istf GPX som jag testat hittills?
- annat jag bör göra för att få detta att lira?

Tacksam för tips

Senast ändrad:
CykelGPS Garmin Edge 800
Fjärdebrunn skrev:
> Jag har inga problem att ladda ner rutter jag
> skapar i Strava till den 800 jag kör via macen.
> Problemet är dock att turn guidance inte funkar
> då. Detta gör det dock om jag laddar rutter
> från andra siter. Det funkar väl att glo på
> spåret men är inte optimalt när man är slut i
> huvudet. Vad gör jag fel?
> - funkar inte Strava för ruttdesign?
> - bör jag ladda ner TCX istf GPX som jag testat
> hittills?
> - annat jag bör göra för att få detta att
> lira?
>
> Tacksam för tips

Bra fråga, trodde inte turn by turn funkade als på 800'an när man går rutt (testade med en jag fixade för semestern några år tillbaks).
Enda va nån varning för off routw.

CykelGPS Garmin Edge 800
Irons skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har inga problem att ladda ner rutter jag
> > skapar i Strava till den 800 jag kör via
> macen.
> > Problemet är dock att turn guidance inte
> funkar
> > då. Detta gör det dock om jag laddar rutter
> > från andra siter. Det funkar väl att glo på
> > spåret men är inte optimalt när man är slut
> i
> > huvudet. Vad gör jag fel?
> > - funkar inte Strava för ruttdesign?
> > - bör jag ladda ner TCX istf GPX som jag
> testat
> > hittills?
> > - annat jag bör göra för att få detta att
> > lira?
> >
> > Tacksam för tips
>
> Bra fråga, trodde inte turn by turn funkade als
> på 800'an när man går rutt (testade med en jag
> fixade för semestern några år tillbaks).
> Enda va nån varning för off routw.

Jo det funkar bra men dock inte från Strava av någon anledning.

CykelGPS Garmin Edge 800
Är det dags för mig att köpa nytt? Det verkar vara något testprogam som min Edge börjar spontanköra.

Bilagor

• 072.JPG
    072.JPG
    62 KB · Besök: 66
CykelGPS Garmin Edge 800
lundatok skrev:
> Är det dags för mig att köpa nytt? Det verkar
> vara något testprogam som min Edge börjar
> spontanköra.

Dax för en 520?

CykelGPS Garmin Edge 800
Har något uppdaterats i Garmin 800? (ett svagt minne av att det var någon knapp med "uppdatera") i Garmin express).
När jag kollade på rundan igår såg jag att tracken var väldigt exakt, man kan se vilken sida av vägen (vanlig landsväg med minimal vägren) jag cyklade på. På ett ställe kan man t.o.m. se hur jag cyklade över till vänster sida sida av vägen inför att jag skulle ta av.

Så har det inte varit tidigare tror jag, vissa rundor var det inte ens säkert att GPStracken följde vägen på kartan, nu var det inte en enda miss och som sagt väldigt exakt.

CykelGPS Garmin Edge 800
Lap/reset-knappen fungerade inte efter gårdagens runda. Väldigt irriterande. Jag har inte råd att köpa nån ny. Ska se om jag kan skruva isär och kanske laga om nåt är fysiskt trasigt. Är det ett elfel blir det värre.

CykelGPS Garmin Edge 800
geologen sa:
Lap/reset-knappen fungerade inte efter gårdagens runda. Väldigt irriterande. Jag har inte råd att köpa nån ny. Ska se om jag kan skruva isär och kanske laga om nåt är fysiskt trasigt.
Om du inte redan har skruvat isär den tycker jag att du i stället bör börja med att kontakta Garmin Sveriges Servicecenter,
de har utbytespriser på GPSer, exakt belopp kommer jag inte ihåg, men jag TROR att det var c:a 1kSEK.

/Håkan

CykelGPS Garmin Edge 800
Startade den inför dagens runda och helt plötsligt funkar knappen igen.

Garmin bryr sig knappast om en fyra år gammal kloss, och det finns garanterat inga Edge 800 för dem att skicka ut till mig om så vore.

CykelGPS Garmin Edge 800
geologen sa:
Startade den inför dagens runda och helt plötsligt funkar knappen igen.

Garmin bryr sig knappast om en fyra år gammal kloss, och det finns garanterat inga Edge 800 för dem att skicka ut till mig om så vore.

Det är jävligt gratis att fråga. Kompisen fick en ny edge för inte så länge sen pga nått strul. Definitivt utanför garantitiden.

CykelGPS Garmin Edge 800
Ja utbytesgrejen har inget med garanti att göra. Kompisen fick just i veckan en ny 520 för runt tusenlappen. Han råkade trampa sönder sin egna..

Tillbaka
Topp