Cykelhållare 4 cyklar, (dragkrok) erfarenheter? Thule, Buzz??

Bulldog76

Medlem
Hej. Jag lär snart behöva en hållare för 4 cyklar till bilen då hela familjen ska cykla.
Har idag en Thule HangOn för 2 cyklar.
funderar över om man ska köpa Hang on för 4 cyklar om det är tillräckligt stabilt mm.
http://www.outnorth.se/thule/hangon-4-bike-with-tilt?nosto=productpage-nosto-1

Eller om man ska köpa en Thule Velocompact 927 med extra adapter. http://www.outnorth.se/thule/velocompact-927

Gissar att man behöver köpa en extra ljusramp till HangOn och attden kommer att behvöa hängas lite hursomhelst med band osv.
Cyklarna som ska på är MTB så där kanske också HangOn falerar att den är sämre att hänga 4 MTB på i varierande storlekar.

Velcompact blir ju ganska dyrt...
Sen har jag googlat lite och hittat en Buzz Quattro som är betydligt billigare än Thule Velocompact.
Nån som har erfarenheter av det märket?
http://www.cykelgear.se/tillbehor/t...z9E3D6sTudBmhXQWffn-jhvDoDOuwCPeAvRoCGSfw_wcB

Jula har en med plattform för fyra cyklar också. Men det verkar inte finnas några som helst recensioner på den.

Jag har HangOn för 4 cyklar.

+ Den funkar bra när den är på plats - cyklarna hänger stabilt etc.
+ Lätt att montera fast på kroken
+ Har kört tre MTB och det fungerar bra - 4 kräver nog en del tålamod
+ Gedigna spännen etc

- Ganska grova spännen och skydd etc vilket gör det meckigt att tråckla på cyklar med "udda" geometrier (allt utom gubbcyklar)
- Tiltfunktionen är svår på min, när jag ska ha upp cyklarna igen är det svårt att få till låsningen - funkade mycket bättre på modellen för tre cyklar
- Den tar plats, för att fälla ihop den krävs att flera skruvar lossas/ tas ut vilket gör att den inte är så lättillgänglig när den behövs.

ok, tack.
Bra pris. Men ibland får man känslan att man får vad man betalar för? Vet inte om Julas grejor är bra, men kanske samma kvalité som Buzzrack.
Det var ett trevligt pris på den just nu.

Hangon verkar lite mindre smidig att sätta på och ta av.
Jag har den för 2 cyklar och det är inte helt enkelt med MTB då man får hänga dem lite annorlunda.

Senast ändrad:
Fick hem min euroclassic g6 idag. Iofs för tre cyklar men ändå. Provmonterad och verkar bra så långt. Bästa, när jag köpte, pris var på Bikester...

Efter att ha kollat på diverse filmer på Youtube så väljer jag nog en Velocompact. Thules saker är mer robusta och kvalitativa än mycket annat. Har ägt lite enklare cykelhållare i olika märken, men min hang on från Thule för 2 cyklar är bra. m,an får mecka lite när man ska ha på MTB, så jag vill nog helst inte pyssla med det när man ska hänga 4.

Buzz, vägde över 25 kg. Euroclassic väljer jag bort för att Velocompact är billigare. Julas ser ok ut, men om man inte blir nöjd med den är det pengar i sjön.
Velocompact verkade riktigt enkel att montera på dragkroken, och cyklarna med.

fick min velocompact 927 i förra veckan och den har redan provats på några turer, vilken kanon grej! har ett äldre thule ställ med liknande konstruktion sedan innan men skillnaden är natt och dag. Kan utan problem köra rally med hojarna där bak. Av och på lastning går på halva tiden, enda nackdelen är att det tar ganska stor plats av bilen och det väger en hel del.

Jag säger: -KÖP!

Min hang on för fyra cyklar funkar men det är klart meckigt att få dit alla fyra. Jag brukar ta min fs haibike längst in för den har svårast geometri. På de två mittersta brukar jag skruva av en trampa var för att det ska bli lättare. Men det funkar.

Det är lite frestande att köpa Julastället och de hur det är. Till det priset är förlusten ändå begränsad. Kanske går att fråga i butiken om det finns någon möjlighet att hänga det på en krok och dra lite i det.

Har en kompis som köpt Jula-hållaren ovanför, och hittills säger han att han är nöjd med köpet, efter några månader. Och med tidigare erfarenhet av Thule. Han har dock bara använt det för 3 cyklar som mest.

Jula hållaren ser ut att i bruksanvisningen max ta 28 tums hjul? Thule går att köra med fortare enligt bruksanvisningarna.
Jag får köra till Jula och kolla, men jag tvivalar på att de har en monterad variant för visning. Julas är något större i omfång, en inte mycket enligt specarna. ( Om de nu stämmer)

köpa hållare till taket verkar bli lika dyrt som att skaffa hållare till draget. Sen är jag kort i rocken och min fru också, så att lyfta upp på taket känns inte så smidig med tanke på vår längd.

Jag köpte ett Jula ställ igår efter som jag är en snål jäkel. Mitt ställ kommer ligga i garaget 50 veckor om året så jag har lite svårt att motivera 3 ggr så mycket pengar för bättre funktion och form. Sen måste det ju självklart sitta ordentligt på bilen. Ska foto lite när jag packar upp och monterar. Kanske kan börja bidra med lite till forat ;-)

Hehe, ja tack, gärna synpunkter på montering och av cyklar mm.
såg som sagt i bruksanvisningen att den bara tar max 28" hjul, då funkar inte en MTB med 29? eller? återkom gärna snart.. :)

Intressant också att få reda på hur pinnarna som man fäster cyklarna med funkar, om de går att ta av eller man måste tänka till när man monterar cyklarna. Typ att man kan måste ta cyklarna i en viss ordning för att man ska kunna nå runt med alla "fästpinnar"

Vi lär använda vår under det varmare halvåret ganska ofta skulle jag tro, iväg till cykelträningar åtminstone, även när vi ska köra i skogen då barnen ännu inte kommer att orka att utgå hemifrån utan man måste helst köra en bit med cyklarna så de slipper transportsträckan.

skulle vara intressant att läsa också om hur den är att montera om man är ensam, Thules ska gå alldels utmärkt då man inte måste hålla emot när den ska stabiliseras och låsas fast på draget.

Har ett Thule Euro Classic G6 som funkar utmärkt till 3 mtb oavsett 27,5 eller 29 tum och skulle tro att det funkar fint med en fjärde om man har adaptern. Inte litet och billigt direkt men enkelt att montera och smidigt att komma åt bagaget med cyklar på stället.

Bulldog76 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hehe, ja tack, gärna synpunkter på montering och
> av cyklar mm.
> såg som sagt i bruksanvisningen att den bara tar
> max 28" hjul, då funkar inte en MTB med 29?
> eller? återkom gärna snart.. :)

29or har 28" hjul. Det är bara för att däcken (ibland) är feta som de marknadsförs som 29or.

Den där adaptern för en fjärde cykel som Thule har, vilka ställ passar den för? Har ett Euroway G2 för tre cyklar men skulle ibland behöva få med en cykel till, är det någon som vet om det finns en adapter som passar?

Nu har jag monterat och snabbtesta mitt ställ. Hinner tyvärr inte med någon ingående utvärdering ikväll, får återkomma med det.
I grova drag var stället som förväntat, en motsvarighet till Lidels mekställ.

Instruktionen var skit, sådant som skulle vara förmonterat var det inte och antalet skruv, mutter och brickor per moment stämde inte ett dugg. Dock var allt med och gick jämt upp.

Jag kunde enkelt montera på bilen själv efter lite inställning. Stället sitter även stabilt på min krok, åter igen efter en del finlir. Ingen vridning.

Hållarna till cyklarna går att lossa från bågen men det är meckigt och inte att rekommendera.

Det gick att lasta en Trek Fuel 29:a i 19,5.

Kontakten är 13-polig så jag behöver fixa en adapter för att koppla till mitt traditionella uttag.

Har inte testa att lasta 4 cyklar men tror det blir väldigt trångt.

Jag är nöjd i förhållande till pris, men skulle nog inte valt det om jag räknade med att köra ofta, korta sträckor med fullt lass.

Senast ändrad:
Tack för infon. Bestämde mig redan innan ditt inlägg att köra på Thules Velocompact på grund av smidighet mm. Var och tittade på en på Julafton och tyckte att jag skulle köpt den om jag bara skulle använda den sällan, men inte annars.

Angående extra adapter, så finns det nog bara till Europas g6 och Velocompact 927 enligt Thules hemsida,. Men det kan ju vara så att de bara specar senaste produkterna.

Då har jag fått hem min Velocompact och adapter för 4e cykeln.
Uppackning ur kartongen var i princip det enda man behövde göra. Sätta fast en plastbit sen var konstruktionen klar. Allt var förmonterat.

Provmonterade den på dragkroken. man bara lyfter upp den på kroken med låshandtaget uppfällt, sedan hänger den där, och man kan enkelt med en hand justera den i våg och spänna fast den. Klart!

I med sladden, fälla upp bågen och montera cyklar.

4e adaptern var lite mer jobb med, men det var bara själva ihopmonteringen som tog tid. när den är monterade verkar den enkel att ta av och på. Monterade cyklar på den, vilket tog lite tid första gången, (hade cyklarna låsta också så man hade svårt att flytta pedaler som var i vägen.) beroende på gemoetrin, kanske man måste demontera en pedal på någon av cyklarna. Efter man monterat på och av några gånger så tro jag man får snits på det. Den är väldigt ergonomisk i alla fall och tar ganska mycket mindre utrymme i anspråk än Jula cykelhållaren sm jag fick se i butiken.
Då denna ska användas ofta under sommarhalvåret i alla fall föredrar jag smidigheten framför lägre pris.

Tillbaka
Topp