Cykelhållare för bil

e120guru

Ny medlem
Cykelhållare för bil
Tittar lite på cykelhållare till bilen. Ska ha för tre cyklar, har kollat lite på Thules variant för dragkroken, en sak jag funderar på dock är hur dessa funkar för barncyklar? En av de tre cyklarna är en 20" MTB till vår 6-åriga dotter vilken lär uppgraderas till 24" under nästa år eller året därefter.
De andra cyklarna är två 29ers.

Cykelhållare för bil
Fungerar fint, har Thules för tre cyklar och har kört 200 mil förra veckan med en 26", en 24" och lilltjejens 16" islabike stående där bak. (dessutom två hojjar på taket)

Det svåra är att pussla ihop dem, men har man gjort det bra en gång är det bara att sätta dem på samma sätt i framtiden.

Cykelhållare för bil
Ska du åka mkt så kan jag rekommendera att åtminstone fundera på en lösning med takmontage. Superskönt att få dom helt ur vägen när man ska in i bagage osv.

Cykelhållare för bil
MtbLars skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns rätt bra med trådar i ämnet. Sök och
> finn

Tack för det hjälpsamma inlägget... not... Om jag hade hittat svaret på min fråga nör jag sökte, tror du på fullaste allvar att jag hade postat frågan då?

Du får gärna peka mig mot en av alla dessa trådar som avhandlar hur barncyklar funkar på Thules DropOn-hållare, jag har iaf inte hittat alla dessa trådar.
Det finns ju en massa trådar om annat som har med cykelhållare att göra, kanske finns svaret på min fråga djupt ner i någon av dem - i så fall får du gärna peka på det inlägget oxå - det hade iaf varit hjälpsamt. Men som det var nu var det inlägg inte det minsta hjälpsamt.

Tack iaf till er andra som faktiskt svarade... Det var hjälpsamt.

Cykelhållare för bil
Känslig?! Frågan var ju ganska oprecis, och sökfunktionen med "cykelhållare thule" ger ju massa träffar. Där kan man hitta bra frågeställningar och svar.
Plattformsställen är bäst för långtransport i min mening. Både för barn- och stora cyklar, hang on verkar också funka, (sett jättemånga som kört med det i sommar) med bonusproblemet att inte komma åt bagaget

Cykelhållare för bil
Jag kör ett Thule FreeWay 968. Det funkar iaf fint för barncyklar av MTB-typ. Körde 4 cyklar på i somras 2 barn (20" och 24") och 2 vuxna. Stället klarar det utan problem, men bilen känns lite klen ;-)
Ett Thuleställ som sitter på dragkroken funkar nog perfekt.

Både för barncyklar och vuxencyklar så är det ju mest att få själva pusslet att fungera på stället. alla pedaler och styren som ska passa in här och var.

Bilagor

• IMG_4619.JPG
    IMG_4619.JPG
    105.4 KB · Besök: 267
Senast ändrad:
Cykelhållare för bil
MtbLars skrev:
> Känslig?! Frågan var ju ganska oprecis, och
> sökfunktionen med "cykelhållare thule" ger ju
> massa träffar. Där kan man hitta bra
> frågeställningar och svar.
> Plattformsställen är bäst för långtransport i
> min mening. Både för barn- och stora cyklar,
> hang on verkar också funka, (sett jättemånga
> som kört med det i sommar) med bonusproblemet att
> inte komma åt bagaget

Inte känslig alls... Men ditt svar hade varit bättre utlämnat helt då det inte tillförde något... En sökning på "cykelhållare thule" ger som du själv sett mängder med träffar, att hitta något specifikt inlägg som svarade på de ställda frågan var dock inte lätt (inte heller med söktermerna "Thule cykelhållare barncykel") - därför ställde jag frågan - och därför var ditt första svar tämligen värdelöst och respektlöst...

ditt svar den här gången var dock, bra... Tack för det...

Kommer bli mest korta transporter (ett par mil), och frugan ville inte ha takfäste då hon inbillar sig att hon inte kommer kunna lyfta upp cykeln om hon ska åka själv någon gång. Det föreföll som ett mindre bekymmer att eventuellt inte komma in i bagaget enkelt än att försöka övertyga frugan som har bestämt sig...

Thules hållare för dragkrok sägs ju vara tiltbara för att kunna komma åt bagaget, funkar det?

Cykelhållare för bil
Jag kör med Thule Euroway G6 med en adapter för 4 cyklar. Inga som helst problem att köra 20-24 tummare .
Tilten funkar klockrent

Bilagor

• 20150712_133846.jpg
    20150712_133846.jpg
    80 KB · Besök: 278
Senast ändrad:
Cykelhållare för bil
Putteman skrev:
> Ska du åka mkt så kan jag rekommendera att
> åtminstone fundera på en lösning med
> takmontage. Superskönt att få dom helt ur vägen
> när man ska in i bagage osv.

Det beror nog helt på vad man prioriterar.

Jag har provat tre stora am-cyklar cyklar såväl på taket som på kroken på samma bil, en gammal S80 med 170hk bensinmotorn. Utan cyklar drar den runt 0,7 på långkörnkng. Med tre cyklar på krok 0,85-0,9 beroende på hur fort det går. Med tre cyklar på taket 1-1,1 och bilen känna dessutom riktigt slö, inget för omkörningar med den motor jag har. Det går alltså några kronor extra det går att köpa cyklar för istället om de ska sitta på taket.

I mitt fall tjöt takställen på ett jobbigt sätt. På kroken bli det en aning extra brus men inget som sticker ut.

På kroken blir cyklarna dock lite skitigare än på kroken och så blir ekipaget förstås runt sex meter långt. Gäller att komma ihåg att ställa ner halvljuset också eftersom det blir lite baktungt.

Kroken känns mest normalt att köra med ändå tycker jag. Dessutom kommer jag ner i parkeringshuset.

Att lasta tre cyklar bak är lite pill men går rätt fort. Jag har Julas krokställ med bågen i mitten och klämmor som inte går att ta loss. Att lasta cyklarna på varsin sida av taket är enkelt men den i mitten är riktigt knölig, jag är 184 och S80n är ingen jättehög bil.

Så det finns för och nackdelar med båda egentligen. Men jag ser flest fördelar på kroken.

Cykelhållare för bil
e120guru skrev:
> Tack... Ja våran A3 Sportback med 1.4-litersmotor
> kanske inte blir jätteglad på luftmotståndet
> från 3 cyklar på taket...

Det låter nog som att en dragkrokslösning är bäst för dig. Jag har känslan av att kör du diesel så har det extra luftmotståndet mindre betydelse, åtminstone i normala hastigheter.

Vi åker Passat kombi med vanlig 140 hk diesel, och har fyra cyklar på taket. Uppskattningsvis så drar den max 1 dl mer per mil jämfört med inga cyklar alls. Känns knappt inte någon skillnad på hur stark bilen upplevs heller. Men visslar och viner en del gör det däremot.

/Putteman

Cykelhållare för bil
Förvisso blir det väl lite skillnad med MTB på taket än LVG och Tempohoj.
Men jag märker då inga 40% i ökad bränsleförbrukning när jag har cyklarna på taket. Och då kör jag en gammal VAZ från -82. 1,6l/4-vxl med angivet 78Hk vilka säkert är några, eller ganska många, färre nu för tiden. Jag märker faktiskt ingen direkt skillnad alls egentligen. Ligger på 0,7-0,8 vid landsvägskörning, under motorvägsfart, och det gör jag även med cyklarna.

Bilagor

• 11412361_10206125129360332_9137325849060310489_n.jpg
    11412361_10206125129360332_9137325849060310489_n.jpg
    143.5 KB · Besök: 126
Cykelhållare för bil
Vilken skönhet, snyggt utan fångarna. Fanns cykelställ som originaltillbehör till 2106? :D

Jag har mina på taket på korta turer för det är praktiskt / smidigt. Ska jag långt hänger jag dem där bak.
Brusar gör det bara om man inte fått justerat till det helt rakt och rätt fram/bak.
Det jag inte gillar är att framhjulet gärna vobblar ibland. Ska nog komplettera med en där man monterar i gaffeln.

Cykelhållare för bil
Vi körde ett par hundra mil på semestern med ett Thuleställ på dragkroken. Det är ett ställ för tre cyklar, exakt hur enkelt det är att montera tre am/endurohojar med olika ramar på den kan du fråga FredrikZ och Beofred. Två hojar är inga som helst problem. Bilen, en Toyota Corolla Verso med en 2,2 liters diesel, drog runt 0,67 med cyklarna på kroken och den drar runt 0,6-0,65 utan cyklar. Aningen högre förbrukning således, kan även bero på tung gasfot på E4/E45/E14.

Annars funkar stället bra tycker jag. Tiltfunktionen gör det enkelt att få in och ut hunden ur buren där bak, cyklarna svajar visserligen men de sitter kvar. Dock är nog inte stället tänkt för moderna mountainbikes med lite längre hjulbas.

Se till att köpa den nya re dyrare varianten dock. Där man kan ta loss armarna och flytta runt dem. Den med fasta armar är betydligt bängligare.

Senast ändrad:
Cykelhållare för bil
Jag kör thules velocompact 927 och det funkar bra att få med min 29" och grabbens 16" samtidigt. Stället funkar bra att tippa så man enkelt kommer in i skuffen om man behöver. Har även thules ställ för takräcket men jag tycker det är betydligt smidigare att lassa på cyklarna bakom bilen än uppe på taket.

Cykelhållare för bil
Thule 972 är den jag har kollat på som de har för inga pengar alls (699kr) på XXL... Lyckades hitta på Thules hemsida att de säger att 20" och uppåt ska funka... Men gissar att det är lite mindre stabilt än ett ställ där cykeln står på... Men är ju lite skillnad i pris på de hållarna...

Känns dock spontant som att en 20" barncykel är liten för att gå på de två hängarna..?

Cykelhållare för bil
e120guru skrev:
> Thule 972 är den jag har kollat på som de har
> för inga pengar alls (699kr) på XXL... Lyckades
> hitta på Thules hemsida att de säger att 20" och
> uppåt ska funka... Men gissar att det är lite
> mindre stabilt än ett ställ där cykeln står
> på... Men är ju lite skillnad i pris på de
> hållarna...
>
> Känns dock spontant som att en 20" barncykel är
> liten för att gå på de två hängarna..?

Jag har en sådan för 2 cykjlar, men har tyvärr inte testat 20 tum vad jag kan minnas. Jag har hängt på 24 tum. MTB med sina tjocka ramar fungerar dåligt om man inte byter ut fästena eller modifierar dem. Man behvöer både lite tid och tålamod för att sätta fast mer än en cykel på ett sådant ställ.
Valet vad som är lämpligast är väl egentligen hur ofta den är tänkt att användas. Ska man använda det då och då så kan det vara värt att betala mindre men få mecka mer med den. (finns en variant med 4 cyklar också). Har man inte bråttom så kan man vänta på Mekonomens klubbkvällar som brukar komma 4-5 ggr per år (om man är medlem får man mail) då får man 25 % rabatt på hela sortimentet och kan skaffa sig en Velocompact. Jag är supernöjd med den. Speciellt då jag på bara en månad har använt den många gånger. Hade varit vansinnig och galen om jag hade behövt använda och strula med Hang on varianten så ofta.

Cykelhållare för bil
Utan att läsa alla svar så kan jag rekommendera thule freeride för en 20", har en sån till sonens specialized hotrock 20".. själv så kör jag thule outride för min racer.
Du får väl försöka zooma bilderna om du vill se hur den sitter. Enligt mig så sitter hans som berget!
Du skulle utan problem få dit en eller två cyklar till om du placerat nån bakåt..

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    56.4 KB · Besök: 150
  • image.jpg
    image.jpg
    46.6 KB · Besök: 154
Senast ändrad:
Cykelhållare för bil
eketjall skrev:
> Förvisso blir det väl lite skillnad med MTB på
> taket än LVG och Tempohoj.

Det gör nog viss skillnad när paketet som placeras på taket ser ut såhär istället för två smäckra landsvägscyklar utan framhjul.

Sen är det möjligt att en del av min ökade bränsleförbrukning kan tillskrivas att jag aldrig kört bilen fullt så tungt lastad helt utan cyklar utanpå. Oklart hur mycket dock.

En kombi bör också påverkas mindre än en sedan gör eftersom cyklarna till större del hänger inne bakom bilen. Svärföräldrarnas V70 med nya D4-motorn hade dragit 0,54 med två cyklar bak, två personer i och ganska mycket packning på deras 80 mil upp till Vemdalen.

Bilagor

• WP_20150705_10_46_40_Pro.jpg
    WP_20150705_10_46_40_Pro.jpg
    120 KB · Besök: 263
Senast ändrad:
Cykelhållare för bil
När det gäller hållare på dragkrok med hängare så är det ju bara att göra en ögla på en lastrem om ramen inte passar. Samma remmar används ju för att hålla fast tunga grejer i vinddraget på taket, så det funkar ju utmärkt för en liten cykel eller två.

Cykelhållare för bil
Hasse#7 skrev:
> När det gäller hållare på dragkrok med
> hängare så är det ju bara att göra en ögla
> på en lastrem om ramen inte passar. Samma remmar
> används ju för att hålla fast tunga grejer i
> vinddraget på taket, så det funkar ju utmärkt
> för en liten cykel eller två.

Ja, det är ju helt klart en idé...

Cykelhållare för bil
Är det någon som testat VeloCompact 927 med barn/juniorcyklar? Måste gå upp till 4 cyklar och med mitt hängställ som jag har idag så är det hopplöst när cyklarna är olika stora.

Cykelhållare för bil
Bulldog76 skrev:
> Här är en tråd som utvärderar
> dragkrokshållare.
> Själv har jag Thule Velocompact för 3 cyklar.
> Med ett extra fäste för 4.
> Har haft den en månad och klrt ett 15 tal rundor
> med diverse antal olika cyklar.
> Barncyklar fungerar bra. Har en 20 tums längst
> bak. Har även haft 24 tum. Kör ofta med 4
> cyklar bakpå.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2712573/27243
> 30

Bra länkning till en tråd som förhoppningsvis i förlängningen kan bli en utvärdering av flera ställ!
(lägger in mitt omdöme om Thule Euroclassic där)

Det finns fler bra trådar i ämnet, bl.a. där Thule själva svarat på frågor:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2185582/2197100#msg-2197100

eller för all del
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2111540/2188478#msg-2188478

Cykelhållare för bil
Luthman Photography skrev:
> Vi körde ett par hundra mil på semestern med ett
> Thuleställ på dragkroken. Det är ett ställ
> för tre cyklar, exakt hur enkelt det är att
> montera tre am/endurohojar med olika ramar på den
> kan du fråga FredrikZ och Beofred. Två hojar är
> inga som helst problem.

Jag ville riva bort mitt eget skinn! Jag suckade mest och tittade på iof.

Cykelhållare för bil
Problemet med hur i allsin dar man skall sätta hållarna för att komma åt den yttersta av tre cyklar om man kör med "komplexa ramar" (läs DH) har jag oxå stött på....

Upptäckte dock lite hjälp nu på Thules hemsida.
Dels: http://www.thule.com/sv-se/se/produ...ier-accessories/thule-ramadapter-982-_-982000

dels: http://www.thule.com/sv-se/se/produ...e-euroclassic-g5g6-bike-adapter-9281-_-928100

där det vore ytterst önskvärt om man kunde få köpa den lilla hållaren mellan två ramar löst, och inte hela kittet.

Cykelhållare för bil
Ska det vara så svårt med tre cyklar alltså? Det är ju hyfsat enkelt till och med på Julas ställ eftersom bågen klämmorna sitter i är i mitten av de fyra platserna.

Efter att ha kört några hundra mil med Julastället nu på semestern är omdömet fortarande att det fungerar. Men rostskyddet är jag lite tveksam till efter att det runnit rostvatten ur handtaget den spänns fast med efter ett par dygn utomhus. Klämman på kroken går inte längre att justera, skadad gänga förmodligen. Men den sitter fortfarande stilla på bilen så vitt jag kan se. Det är nog en liten aning skevt också.

Så sammanfattningsvis är konstruktionen OK men kvaliten lite sådär. Jag tycker fortfarande att det var prisvärt. Återstår att se hur länge det håller.

Cykelhållare för bil
Traja80 skrev:
> Vad finns det för fler tillverkare av
> cykelhållare än Thule (vet att det finns
> Biltema, Jula mm men räknar inte dessa)???

Dom flesta biltillverkare har egna hållare. Men dessa är oftast tillverkade av thule..
Jag köpte nya till bilen från VW, och tog då deras "egna" eftersom dom va några hundringar billigare.. Men när kartongerna kom så var det thule med VW klistermärken på..

Cykelhållare för bil
Hej

Jag har en Passat VW 2011, vad rekommenderar ni för cykelhållare. Jag har inte dragkrok...

undrar om Thules cykelhållare för tak passar direkt på railsen eller måste man köpa till något?

Cykelhållare för bil
Nik242 sa:
e120guru sa:
Takhållarna fäster du i takräckena, som du i sin tur fäster i railsen.

Ok, tack, då måste jag köpa takräcken..! Eller köra med lösningen för bakluckor...
Rekommenderas att du antingen installerar drag (rätt billigt om du kan tänka dig ett fast) eller att du blocket-fyndar ett vanligt takräcke samt en Thule Proride eller dylikt. Efter typ Vätternrundan kryllar det av sådana, använda en gång :)
Totalkostnad något lägre för taklast men andrahandsvärdet på drag på en Passat är nog hyfsat.

Cykelhållare för bil
Har en Passat 2016, men deras takräcken för railsen. Skulle sätta på mitt Thule Freeride-ställ men det verkar som att räckena är för stora så bågen inte når runt? Någon som vet ifall det finns större bågar att köpa, eller har andra idéer?

Cykelhållare för bil
Botis sa:
Har en Passat 2016, men deras takräcken för railsen. Skulle sätta på mitt Thule Freeride-ställ men det verkar som att räckena är för stora så bågen inte når runt? Någon som vet ifall det finns större bågar att köpa, eller har andra idéer?
Bågarna är väl bara för fyrkantsprofiler. Har du inte T-spår på dina räcken?

Cykelhållare för bil
Rattnalle sa:
Botis sa:
Bågarna är väl bara för fyrkantsprofiler. Har du inte T-spår på dina räcken?

Visst är det så! Tack för att upplyste en omodern :) De var lite gömda under en gummilist så jag hade aldrig reflekterat över dem.

Cykelhållare för bil
Jag är också omodern I bemärkelsen att jag tycker fyrkant är jäkligt smidigt :-)

Särskilt modellerna där profilen sticker ut längre än fästet så att det finns en utstickande pinne att surra i.

Cykelhållare för bil
Rattnalle sa:
Jag är också omodern I bemärkelsen att jag tycker fyrkant är jäkligt smidigt :-)

Särskilt modellerna där profilen sticker ut längre än fästet så att det finns en utstickande pinne att surra i.

Håller med! Och fyrkantsrören finns i olika längd. Eller gjorde det i alla fall senast jag köpte vilket börjar bli lite länge sedan nu.

Tillbaka
Topp