Cykelhållare för bil

Cykelhållare för bil
Takräcke är aldrig snyggt. Särskilt inte om det körs runt med ett gäng cykelhållare permanent monterade där. Min erfarenhet är f ö att skiten ovanpå räcket är det som låter, inte räcket i sig. Men som vanligt finns det väl olika åsikter :-)

Cykelhållare för bil
IMG_1927.JPG

Byggde ett eget cykelställ idag. Lär nog fungera skulle jag tro.

Cykelhållare för bil
weldion sa:
Snyggt! Ja det ser funktionellt ut. Jag misstänker att du hade fått det lite stadigare om du placerat gaffeln rakt ovanpå takräcket och breddat fästet till samma bredd som axeln där men den praktiska skillnaden är förmodligen försumbar.

Cykelhållare för bil
Rattnalle sa:
weldion sa:
Snyggt! Ja det ser funktionellt ut. Jag misstänker att du hade fått det lite stadigare om du placerat gaffeln rakt ovanpå takräcket och breddat fästet till samma bredd som axeln där men den praktiska skillnaden är förmodligen försumbar.

Det största flexet ligger i railsen, lasthållarfötterna och lasthållarrören innan flexet i fyrkantsröret visar sig. Så nu är det bara ut och provköra.

Cykelhållare för bil
Ska frakta cykel genom landet om en par veckor, huvudalternativet i nuläget är ett klassiskt "sax-cykelställ", surra fast och packa in/skydda ordentligt. Kolfiberram. Känner mig nervös, har överlag väldigt dålig koll och ingen erfarenhet alls. Söker råd och varningar. Nästa alternativ skulle vara att köpa en väska och hoppas på att det löser sig på ett SJ-tåg.

Cykelhållare för bil
Hänger man en kolfiberram så måste den vara stilla eller nåt bra i mellan, det är ganska känsligt mot att det ligger och gnider.
När man spänner fast kan man tänka på att det inte är ett kanonrör från en rysk stridsvagn som någon Ukrainska sålt på Ebay och inte spänna så hårt man kan. Det ska bara hållas på plats.

Men inne i bilen är alltid det bästa. Av med hjulen och växelsida upp.

Tillbaka
Topp