Cykelhållare för dragkrok, vilken?

D i U

Aktiv medlem
Äntligen snart dags att få min nya bil med dragkrok och tänkte köpa en bra hållare nu istället för att plocka av hjulen och lägga cykeln i bagaget.
Vilken hållare skall man ha då? En såndär stor rejäl från Thule med ljusramp och platta för 10-12tusen eller något enklare för 2-3000? Skall till största delen frakta cykeln 1-3 mil, ibland till nån bikepark typ isaberg 15 mil bort. Några enstaka gånger kanske båda barnens cyklar skall med också. Åre till nästa sommar ser inte ut att bli av så några långa frakter blir nog kanske inte av. Har kolfiberram så vill inte ha den sönderklämd heller.

En Thule för ~3000 räcker långt, man behöver inte ultra special som går att vika ihop till en liten kub.

Fast man behöver en som tar två boostcyklar utan skav och det gör inte så många modeller. Helt värdelöst att komma fram med böjd bromsskiva, flyttat bromsok eller skavd ram/underben. Det är ju inte jätteskoj att lägga 45 minuter på att tejpa och packa plast där det ligger mot heller. Med tre platser så har man ju lyxen att kunna köra en innerst och en ytterst i alla fall.

Jag köpte mitt ställ på mekonomen när de hade medlemsrea 25%, det gjorde en jäkla skillnad på priset.

Levin: Det där med att vika ihop e ju rätt smutt när man har ett litet förråd så de e för mig ett plus.

Ponx: Skav är inget skoj å böjda skivor e inget skoj, barnens cyklar e förvisso icke boost, på kort sikt är den ena bara en 24” och den andra en 27,5 rockhopper som får åka med nån gång om året bara. Jag har kikat på dom där epos som verkar ha allt man önskar förutom priset.

Brukar ett enklare ställ ändå fungera för kortare transporter eller är det bara dumsnålt med att hänga en fin stumpjumper evo i kol på ett billigt ställ?

Jag skulle aldrig hänga en cykel bak. Jag har iofs bara haft ett biltema-ställ men det var bara en massa strul, hjulstuds, lackskav och ramskav. Jag har en kombi så jag har cykeln i bilen om det bara är jag som ska hoja. Annars har jag ett gammalt tvåcyklars thuleställ som funkar för två MTB i krig och bättre med en mtb och en gravel om jag ska på semester.

Köp ett beggat ställ om du är säker på att du inte kommer att bli bästa mtb-polarna direkt nu när du får dragkrok.

Jag har också alltid lagt cykeln i bagaget på V90’n, jättebra då den ligger skyddad från väder och vind men nu blir de en ec40 å då blir de problem att få in den, iallafall om jag inte är ensam i bilen. På taket vill jag absolut inte ha den, jobbigt att få av å på takräcke och med en ganska kort fru som hjälper på med grejerna är risken stor för bucklor i taket när man råkar toucha plåten så nu blir de att hänga cykeln bak istället.

Jag har gått ifrån dragkroksställ för korta resor och kör cyklarna på taket. Fördelen är att stället alltid kan sitta där och inte är ivägen. Skönt när stället ändå används en eller ett par gånger i veckan, och bilen används nästan varje dag...

Äntligen snart dags att få min nya bil med dragkrok och tänkte köpa en bra hållare nu istället för att plocka av hjulen och lägga cykeln i bagaget.
Vilken hållare skall man ha då? En såndär stor rejäl från Thule med ljusramp och platta för 10-12tusen eller något enklare för 2-3000? Skall till största delen frakta cykeln 1-3 mil, ibland till nån bikepark typ isaberg 15 mil bort. Några enstaka gånger kanske båda barnens cyklar skall med också. Åre till nästa sommar ser inte ut att bli av så några långa frakter blir nog kanske inte av. Har kolfiberram så vill inte ha den sönderklämd heller.

Finns en låååång tråd. Svaret är väl "det beror på", men läs tråden och gör din egen bedömning utifrån sina förutsättningar.
För mig är svaret Thule Epos.
Och vill man komma billigt undan är det gamla RideOn mycket mer funktionellt än många mellanversioner. Lastar lätt 2 DH-cyklar med 150-nav med bara två bitar rörfoder som bonusskydd vid hjulaxlarna. Går fortare att lasta än många varianter med klämmor också.

Om man bara behöver frakta en cykel så inser man att tillverkarna inte har det man vill ha, så man köper ett kulfäste, en stålbalk och svetsar dit ett rör i navdimensioner för att fästa gaffeln. Klart.

453792152_1162489458376780_7518571346198967802_n.jpg

Om man bara behöver frakta en cykel så inser man att tillverkarna inte har det man vill ha, så man köper ett kulfäste, en stålbalk och svetsar dit ett rör i navdimensioner för att fästa gaffeln. Klart.

Visa bilaga 724709
Nåja, om man vill göra det enkelt för sig kostar en sån här 299 på BT.
Den funkar faktiskt, dock behövs ett spännband eller två för stabilitetens skull.
1725787003253.jpeg

En Thule för ~3000 räcker långt, man behöver inte ultra special som går att vika ihop till en liten kub.
Jag köpte ett begagnat easyfold och han jag köpte av sa att han och två kompisbilar varit till bikepark. Han och ena kompisen med easyfold och den tredje med velocompact. De med easyfold vek ihop sina och stoppade i bagaget under dagen medan han med velocompact inte hade plats i skuffen utan lät stället sitta på, låst på kulan. Han med velocompact hade inget ställ när det var dags att åka hem.
Jag lägger därefter mitt gamla easyfold i bagaget när jag är ute. Det är enkelt och smidigt att fälla ihop och ta av och på.

Cry once vad gäller inköp av ställ skulle jag säga. Hade jag köpt idag hade jag köpt ett Epos. Men hittills har jag inte haft några större problem att lirka fast armarna på mitt easyfold, så i nuläget ser jag ingen anledning att byta.

Innan körde jag på taket och då blev det att stället satt på och susade i fartvinden mest hela sommaren. Rätt skönt att slippa och det tar mig <1 min att hänga på thulestället bak.

Visst, och cykeln hänger och dinglar, gärna med däcket precis bakom avgasröret (om man nu inte har elbil). De brukar vara extremt rackliga och eländiga.
Jag är så smart att jag ser till att vända cykeln rätt ?
Lasta inte mer än 2 cyklar bara.
Haft ett sånt i många år och transporterat cyklar ända till Stockhilm utan missöden, tro't om du vill.
Dock inte i 200 knyck.

Rätt håll är värre med två blås...och i 200 knyck.
Jag tror diesel är kallare. Jag har bara smällt däck 1g och då med bensin turbo.

Jag köpte ett begagnat easyfold och han jag köpte av sa att han och två kompisbilar varit till bikepark. Han och ena kompisen med easyfold och den tredje med velocompact. De med easyfold vek ihop sina och stoppade i bagaget under dagen medan han med velocompact inte hade plats i skuffen utan lät stället sitta på, låst på kulan. Han med velocompact hade inget ställ när det var dags att åka hem.
Jag lägger därefter mitt gamla easyfold i bagaget när jag är ute. Det är enkelt och smidigt att fälla ihop och ta av och på.

Cry once vad gäller inköp av ställ skulle jag säga. Hade jag köpt idag hade jag köpt ett Epos. Men hittills har jag inte haft några större problem att lirka fast armarna på mitt easyfold, så i nuläget ser jag ingen anledning att byta.

Innan körde jag på taket och då blev det att stället satt på och susade i fartvinden mest hela sommaren. Rätt skönt att slippa och det tar mig <1 min att hänga på thulestället bak.
Det var tråkigt att höra.

Visst, och cykeln hänger och dinglar, gärna med däcket precis bakom avgasröret (om man nu inte har elbil). De brukar vara extremt rackliga och eländiga.

Med lite lång slaglängd hamnar framhjulet nästan i marken dessutom. Nä, det är inget vidare ens med elbil :-)

Jag köpte ett plattformsställ för en cykel, med bygel, det tar 30 sekunder att ställa upp en cykel på det. Man behöver inte ens ta av framhjulet. Perfekt när man ska själv nånstans. Och det funkar med alla cyklar och kostade typ 1000-1500 kr.

Exakt ett sånt här köpte jag, kostade 1250 kr inkl frakt då: https://www.amazon.se/EUFAB-11559-Cykelhållare-förmonterad-släpvagnskoppling/dp/B079ZJTCQ6 - sen tog jag bort armen och belysningsgrejerna och satte rörisolering och ett kort spännband på bygeln. Har kört både min långa 29" Canyon Neuron i storlek XL och 24" barncyklar på det, båda funkar lika bra.

Hade tänkt bygga något likt det du byggde men bara klämman för kroken kostade typ en tusenlapp så det var inte mycket dyrare.

Senast ändrad:
Med lite lång slaglängd hamnar framhjulet nästan i marken dessutom. Nä, det är inget vidare ens med elbil :-)

Jag köpte ett plattformsställ för en cykel, med bygel, det tar 30 sekunder att ställa upp en cykel på det. Man behöver inte ens ta av framhjulet. Perfekt när man ska själv nånstans. Och det funkar med alla cyklar och kostade typ 1000-1500 kr.

Exakt ett sånt här köpte jag, kostade 1250 kr inkl frakt då: https://www.amazon.se/EUFAB-11559-Cykelhållare-förmonterad-släpvagnskoppling/dp/B079ZJTCQ6 - sen tog jag bort armen och belysningsgrejerna och satte rörisolering och ett kort spännband på bygeln. Har kört både min långa 29" Canyon Neuron i storlek XL och 24" barncyklar på det, båda funkar lika bra.

Hade tänkt bygga något likt det du byggde men bara klämman för kroken kostade typ en tusenlapp så det var inte mycket dyrare.
Jag letade efter nåt sånt där utan att hitta. Det finns jättefina ställ på marknaden i USA, där man fäller upp byglar kring respektive hjul. Men inte i Sverige. Mailade till och med Thule och undrade varför, och de svamlade nåt om "olika marknader". Då ruttnade jag och byggde själv.
Krokfästet kostade under femhundra spänn vill jag minnas, och jag har sett det för så lite som trehundra. Det finaste med hembygget är att det tar väldigt liten plats. Går mkt snabbt och smidigt att stoppa in i bilen om man ska vara borta en stund.

Jag letade efter nåt sånt där utan att hitta. Det finns jättefina ställ på marknaden i USA, där man fäller upp byglar kring respektive hjul. Men inte i Sverige. Mailade till och med Thule och undrade varför, och de svamlade nåt om "olika marknader".

Ja, det verkar vara mycket som bara är för en marknad med Thuie. Köpte hem kajakställ som bara såldes i USA när vi paddlade mera, exakt samma sak där.

Då ruttnade jag och byggde själv.
Krokfästet kostade under femhundra spänn vill jag minnas, och jag har sett det för så lite som trehundra. Det finaste med hembygget är att det tar väldigt liten plats. Går mkt snabbt och smidigt att stoppa in i bilen om man ska vara borta en stund.

Sant, avsaknaden av bygel på ditt gör det ju väldigt kompakt.Smidigt om det ska ligga i bilen för jämnan.

Hade tänkt bygga ett likt ditt fast med ett Thule Upride som bas. Då blir det antagligen dyrare men funkar med cyklar oavsett navstandard. Men så hittade jag det jag köpte istället. Har ändå för många projekt så det var en enkel väg ut.

Själv föredrar jag thule outride på taket, men tak gick ju bort, de du ställer cyklar på kan bli gigantiskt att förvara, då är ju de du hänger cyklarna på smidiga, men BT modeller med flera är ju rena pesten, viktigaste är att den går att tilta, för man kan ge sig fan på att man behöver in i bakluckan när man äntligen trocklat på cyklarna.

Enda vettiga jag hittat är Thule HangOn tilt, 3 el. 4.
Jag resonerar så att ska 2 cyklar på, så HangOn 3, med 3st så den för 4, blir för tight med dagens mtb annars.

Har förövrigt en HangOn 4, oanvänd till salu, då det räcker med min HO3
Skicka PM om intresse finns.

Fan låter som ett såntdär dyrt ställ är vettigast :/. Kanske är cykeln något mer skyddad för sprut från bakhjulen på bilen också om den står på en platta där bak?

Att försöka hänga MTB:er är ju pest. Ju mer slag desto mer pest.

Men alla är vi olika som tur är :)
Kan hålla med, men är ibland ett bra alternativ, tex. av utymmesskäl som TS nämnt.

Har ett Jula ställ för 4, helt jävla hopplöst att få dit 4 cyklar under 30min, Thule har ju finare modeller där man kan ta loss armarna, vilket ger en fördel.

Men fs hojar är oavsett om nan hänger eller ställer ett gissel att få ihop.

Ett önskemål är att kunna reglera vidden på armarna man hänger cyklarna på.

Men fs hojar är oavsett om nan hänger eller ställer ett gissel att få ihop.

Ett önskemål är att kunna reglera vidden på armarna man hänger cyklarna på.
Det är just detta som Epos löser, med en arm per cykel utan att dra igenom/tunt/över. En cykel sätts upp på en minut. Cykel två är exakt lika lätt att sätta dit som cykel ett.
Sen om man är beredd att betala kraftigt överpris för det beror ju på. Å andra sidan väntade ju TS på en ny bil, och då har han antagligen betalat ungefär lika mycket för att få välja den färg han vill ha på bilen...

Jag införskaffade XLC stället nedan och det är gott om plats mellan hojarna med en Mondraker Foxy R ihop med en DH hoj. Prismässigt ligger det lägre än de flesta Thule. Sen är det inbyggt mekställ på det.

Nåja, om man vill göra det enkelt för sig kostar en sån här 299 på BT.
Den funkar faktiskt, dock behövs ett spännband eller två för stabilitetens skull.
Visa bilaga 724710
De röda jävla plastgrejerna känns extremt kassa. Annars tycker jag det funkar ganska bra med två cyklar och ett spännband runt alltihop och själva draget. Har kört kanske 200 mil med detta i sommar, när jag har lastat MTB sätter jag det sneda röret (down tube?) ovanpå hållaren, då tar inte min MTB i asfalten. Maxhastighet för mig kanske 120 med detta. Men ja jag fattar att folk på happy inte kan köra omkring med ett sånt pajasställ.

De röda jävla plastgrejerna känns extremt kassa. Annars tycker jag det funkar ganska bra med två cyklar och ett spännband runt alltihop och själva draget. Har kört kanske 200 mil med detta i sommar, när jag har lastat MTB sätter jag det sneda röret (down tube?) ovanpå hållaren, då tar inte min MTB i asfalten. Maxhastighet för mig kanske 120 med detta. Men ja jag fattar att folk på happy inte kan köra omkring med ett sånt pajasställ.
Jo, man får anpassa plasthållarna på olika sätt, evt vända på dom också. Det beror ju på ramrörens tjocklek och längd. Men för priset är det verkligen ett OK ställ och ja, mycket bättre finns antagligen. Hur man nu definierar ordet ”bättre” ?

Det är just detta som Epos löser, med en arm per cykel utan att dra igenom/tunt/över. En cykel sätts upp på en minut. Cykel två är exakt lika lätt att sätta dit som cykel ett.
Sen om man är beredd att betala kraftigt överpris för det beror ju på. Å andra sidan väntade ju TS på en ny bil, och då har han antagligen betalat ungefär lika mycket för att få välja den färg han vill ha på bilen...

Nja, jag tog färgen som ”ingick”, är en förmånsbil så ska ändå bara ha den två år :)
Är epos klämmor avsedda för kolramar eller kan jag lika gärna spara några kronor på en easyfold istället?

Nja, jag tog färgen som ”ingick”, är en förmånsbil så ska ändå bara ha den två år :)
Är epos klämmor avsedda för kolramar eller kan jag lika gärna spara några kronor på en easyfold istället?
Funkar på kolramar, är öglor som håller runt snarare än klämmor. Själv fäster jag i hjulet på kolcykeln.
Edit: Easyfold kan jag egentligen inte svara på, har inte koll på den.

Senast ändrad:
Epos har inte klämmor utan remmar istället, mycket bättre och ingen risk att det lossnar som det kan göra om man drar åt för löst med en klämma.
Det har dessutom mer plats mellan cyklarna (25cm både på 2 och 3 cyklar) vs ett easyfold (22 på två cyklar och 22/19cm på 3 cyklar)

Hade aldrig köpt en Easyfold nu när Epos finns.

Till slut beställde jag en hållare, en buzzrack eazzy 3 för 3900kr, hoppas den kommer funka bra trots den är ca 10000kr billigare än epos.

Blev du nöjd med din buzzrack? Funderar på att köpa en av deras modeller
Ja den funkar kanon! Lätt att få av och på men hade vart bättre med någon slags snabbkoppling till dragkulan som fixerar och drar åt så hållaren sitter exakt samma varenda gång så man slapp att med en spak dra åt klammern med en mutter men för 3800kr som den kostade på kampanj är den riktigt prisvärd. Kört både en och tre cyklar på hållaren och de funkar perfekt.

Det går också att låsa hållaren på draget och de följer med lås att låsa fast cyklarna på stället också men är bara en väldigt enkel tunn plastklädd vajer.

Tänkte skaffa ett större cykelställ som rymmer cyklar för 2 vuxna o 2 barn.

För att summera kunskaperna här;
-Thule är klart bäst men snordyra!
-Jula mm lågbudgetalternativ är ett satans rappel..
-I mellansegmentet finns Buzzrack o säkert fler märken. Helt ok!

Men vilken modell från Buzzrack ska man välja?

Plats i garaget är inget bekymmer så har inget behov av nåt som går att vika ihop.
Det ska gå att fälla o öppna bakluckan med cyklar på.

Det ska rymma en trailhoj i xl med rätt lång hjulbas. Läste här att Buzzracks tidigare modeller gick att modda lite så begränsningen i hjulbas inte var ett problem, gäller det fortfarande?

Mer info i denna tråd också:

Jag hade med facit i hand köpt Eazzy 4 eller Buzzwing 4.

Det känns som att tillverkarna inte riktigt hänger med på hur breda dagens cyklar är. Enklaste lösningen är ju att köpa ett ställ för tre cyklar och bara använda ytterplatserna men det känns lite knäppt.

Har ett VeloCompact 3 nu och hade ett RideOn för två cyklar förut. RideOn är ju egentligen smartare med byglarna man spänner cykeln i istället för de där satans armarna som ska krånglas genom de redan monterade cyklarna och dessutom hamna på ett ställe där det går att klämma dem.

Men RideOn var ännu smalare än VeloCompact, nu kan jag faktiskt i nödfall få med tre cyklar med lite svordomar och skavskydd mellan cyklarna.

Hde ett VeloCompact tidigare, för tre cyklar för att kunna få plats med två. Nu kör jag med ett Epos-ställ, ja det är dyrt, men det tänker man ju bara på när man köper det, efter inköpet är det bara otroligt positivt med den stora flexibilitet i fastsättning av cyklarna, inga som helst problem att få plats med två boost-cyklar på ett ställ för två cyklar. Inga speciallösningar behövs, det bara funkar.

Initialkostnaden är hög, men för egen del är det värt att ha ett ställ som är helt fritt från drama eller stök, bara sätta upp cyklarna och köra iväg.

Hde ett VeloCompact tidigare, för tre cyklar för att kunna få plats med två. Nu kör jag med ett Epos-ställ, ja det är dyrt, men det tänker man ju bara på när man köper det, efter inköpet är det bara otroligt positivt med den stora flexibilitet i fastsättning av cyklarna, inga som helst problem att få plats med två boost-cyklar på ett ställ för två cyklar. Inga speciallösningar behövs, det bara funkar.

Initialkostnaden är hög, men för egen del är det värt att ha ett ställ som är helt fritt från drama eller stök, bara sätta upp cyklarna och köra iväg.
Håller med. Har inte ångrat köpet. Men nog är det svårt att kalla det prisvärt.

Tillbaka
Topp