Cykelhållare för dragkroken, tips coh råd.

Frank B

Ny medlem
Hej,
Då jag tänkte mig iväg på en längre semester i Norge och ha med några cyklar infinner sig några frågor.
Jag har tittat på cykelhållare för dragkroken och skulle vilja ha plats för 3 cyklar.
Thule har ju en del modeller och jag vill nog ha en som är fällbar så det går att öppna luckan på bilen.
Vilka modeller rekommenderas eller rekommenderas inte?
Hur funkar dessa hållare? Är dom stabila och funkar det att köra flera hundra mil med en sådan?
Grabben har även en liten Trialcykel ( 20 Tum ) som vi eventuellt vill ha med, går även en sådan bra att montera på stället?
Hur låser man fast sina cyklar på bilen, vågar man lämna tre cyklar över natten på en bilhållare?

Ställ med klämmor och trialscyklar går sådär ihop är min erfarenhet. Särskilt i kombination med andra cyklar. Innerst kanske, men det beror verkligen på hur just den cykeln ser ut. Jag skulle nog rekommendera att försöka få testa före köp.

RideOn med bågar och spännband är bäst för ”onormala” cyklar och vad jag hade när det fraktades just trialscyklar. Men, den är ju inte fällbar i praktiken...

Jag hade möjligen vågat lämna cyklar på stället över natten om jag bodde så att jag hörde ev stök och om allt var fastlåst med en rejäl klass 3-kätting, men knappt ens då. Det tar någon minut att klippa en sådan med rätt verktyg.

Håller med om RideOn f.ö, det är extremt flexibelt när det kommer till olika typer av ramar. Nackdelen, iaf med mitt som är säkert 10 år gammalt, är att det inte riktigt lirar med moderna breda axlar så man behöver ha lite rörisolering tillhands för att skydda där det kan skava. Kan vara bättre på nya ställ, ingen aning.

Senast ändrad:
Lämna inte cyklar på bilen över natten!
Jag provade det en gång, lugnt lantigt ställe, gick jättedåligt.
Inomhus punkt slut.

Lånar tråden lite. Har idag ett proride 598 för taket. Känns sådär och klämma åt runt ramen. Är man för nojig? Funderar på thule upride som sitter utan kontakt med ramen men då är det ju bara 500spänn till Thules Euro Way G2. Någon som vill berätta hur ni gjort.

Det blev en Thule Velocompact för tre cyklar, kampanj på Mekonomen just nu. Har testat på bilen, blev väldigt bra och stabil. Krävs några mellanlägg mellan cyklarna i form av lite skumplast för att hindra oönskat skav då det är lite trängre med mountainbike. Detta och några spännremmar för att låsa trampor mm blev mycket bra.

Frågan kring att parkera ute kvarstår dock i något fall där man inte kan ta in cykeln. Finns det inte någon form av larm som man kan sätta på cyklarna på ett lätt sätt?

Tillbaka
Topp