Cykelhållare + MTB!

• Trådstartare Trådstartare amr
  • Start datum Start datum

amr

Ny medlem
Cykelhållare + MTB!
Tjabba!

Jag var iväg och köpte en MTB ( Medrida tfs-500) i helgen och spontan köpte en billig cykelhållare på biltema för att köra hem den. Cykelhållaren hade gummifästen som man skulle trycka ner cykeln i men när jag drog på hållaren på bilen märkte jag direkt att cykeln inte skulle få plats. Fästena gjorde så att det blev för brett för att få på cykeln på "rätt" sätt.

Någon som har haft samma problem eller är det biltemas skit som inte håller måtten?
Tänkte inhandla en Thule hållare nu i efterhand men det är inte lönt om dom har samma mått på dom?

/Marcus

Cykelhållare + MTB!
Jag kör med thules hållare för 3 cyklar och tycker den funkar kanon. Tror det kan vara svårt att få plats med 3 cyklar på den men 2 dh-cyklar går bra. Avståndet mellan fästena har jag ingen aning om det är samma som biltema men man brukar alltid få trixa med att hitta bästa lösningen att hänga cykeln. Brukar spänna fast den med spännband så den skall sitta fast.

Cykelhållare + MTB!
amr skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har haft samma problem eller är det
> biltemas skit som inte håller måtten?
> Tänkte inhandla en Thule hållare nu i efterhand
> men det är inte lönt om dom har samma mått på
> dom?

Jag har samma hållare, Biltema, stora orange plasthållare, med gummistroppar. Fungerar kanon med mina hojar, och har varit fruktansvärt tacksam att ha med att göra. Jag har dock inte hängt på mer än 2 cyklar i taget. Problemet för mig har varit ett annat. Damcyklar. Äldre varianter är oftast inget problem, men nyare modeller har varit helt omöjliga. I grund och botten handlar det om vad du har för ramgeometri, och storlek på hojen. Trist som fan att det inte passar för dig.
B!

Cykelhållare + MTB!
amr skrev:
> Tjabba!
>
> Jag var iväg och köpte en MTB ( Medrida tfs-500)
> i helgen och spontan köpte en billig
> cykelhållare på biltema för att köra hem den.
> Cykelhållaren hade gummifästen som man skulle
> trycka ner cykeln i men när jag drog på
> hållaren på bilen märkte jag direkt att cykeln
> inte skulle få plats. Fästena gjorde så att det
> blev för brett för att få på cykeln på
> "rätt" sätt.
>
> Har oxå Thule för två cyklar, funger finnt en dam och em MBT (Merida Big Nine TFS 900-D).
Man få trixa lite.

/TZ

Cykelhållare + MTB!
Har samma ställ.
Det funkade inte alls för mig heller.
Slängde bort sikte och satte på rörisolering istället och kör med spännband.

Funkar kanon.

Cykelhållare + MTB!
Jag beställde precis ett Thule 970.
Passar det inte med det så får man väl som ni säger mecka/modda ihop någon egen lösning

Tack för tipsen.

Cykelhållare + MTB!
Bara en tanke som slog mig... är det möjligen så att du försökt få på cykeln så att överröret ska vila på båda pinnarna...? Det brukar oftast inte funka, om inte stället är väldigt smalt eller cykeln väldigt lång. En pinne under diagonalröret och den andra under överröret just framför sadelröret funkar bättre. Om det är det du testat, men det ändå inte funkade så ja... då får du försöka med nåt annat sorts ställ.
stll.jpg

Cykelhållare + MTB!
Du kan ju även vända på de orangea fästena så att det blir smalare mellan stödytorna.

Även +1 på quid (fin illustration också).

/Johan, med samma ställ

Cykelhållare + MTB!
Inte riktigt samma prislapp, men fan så rätt. Ska man mer än tillfälligtvis transportera hojar är det ju den typen man ska ha.
B!

Cykelhållare + MTB!
Mr B skrev:
> Inte riktigt samma prislapp, men fan så rätt.
> Ska man mer än tillfälligtvis transportera hojar
> är det ju den typen man ska ha.
> B!

Faktiskt värt varenda krona ,billigare än takräcke lättare att lasta.

Cykelhållare + MTB!
Är det någon som vet kvalitén på stället från Skruvat.se?

Polaren har ett liknande från Thule som går att fälla så man kan öppna bagageluckan.
Det stället är grymt. Sån kvalitets kännsla rätt igenom.
Men det kostar ju mer än dubbelt så mkt......

Cykelhållare + MTB!
amr skrev:
> Någon som har haft samma problem eller är det
> biltemas skit som inte håller måtten?

Jag tror nog det är hojen som är skit. Släng den och köp en ny ;-)

Skämt åsido... Det finns massa olika sätt att få fast en hoj på ett ställ. Det varierar mellan ställ-modell, hoj-modell, hur många hojar du monterar och hur vissa hojar passar tillsammans.
Var kreativ, dumpa inbyggda hållare och kör med spännband istället till stället.

Senast ändrad:
Cykelhållare + MTB!
Själv har jag förmånen att ha både dragkrogshållare och takhållare. På dragkroken har jag en "Thule HangOn 3B 972" som är fällbar och som fungerar bra för både min Canyon racer och Canyon 29er. Den använder jag som standardhållare för kortare bilturer i granskapen. Åker jag bil långt eller på mycket skitiga grusvägar blir det "Thule OutRide 561" på taket.

Cykelhållare + MTB!
GORM skrev:
> Är det någon som vet kvalitén på stället
> från Skruvat.se?
Jag tror att det är Witter som gör Biltemas "fina" hållare, och jag vet inte om jag haft några problem med kvalitén på min. Modellen finns inte på deras sida, men jag vill ha det till att den fanns där förr. De använder fortfarande samma plastklämmor, och gummi-straps.
B!

Cykelhållare + MTB!
Hmm..

Med lite eftertanke kan jag ha varit lite väl snabb på att döma biltemas hållare. tror bara jag testa hänga på cykeln som Quids första bild och när det inte fungerade blev jag förbannad..
Lite onödigt att brusa upp sig för små saker men.. jag var så jävla sugen på att komma hem med cykeln i ett stycke, susa ut i skogen och klättra över allt som kom i min väg!!!

Nu får jag iaf min Thule hållare imorgon och jag lovar att testa på fler än ett sätt innan jag kommer och kallar det för skit i en ny tråd!

Cykelhållare + MTB!
kapar/hoppar in lite på tråden,

behöver en hållare för att kunna ta hand om min DH-släde plus en cykel till.
funkar det då med ett vanligt ställ där man hänger på cyklarna typ Thule Xpress / Thule HangOn eller ska man gå på ett ställ där man ställer cyklarna såsom Thule RideOn

hade först siktat in mig på ett Thule RideOn men om man kan komma undan med ett billigare alternativ så skadar det knappast ;-)

tack på förhand
/C

Cykelhållare + MTB!
Jag kör en DH-hoj plus en vanlig på Biltemas billigaste ställ. Lurar det med en bit träregel på ena pinnen (som mellanlägg mellan pinne och underrör) för att framhjulet ska komma upp lite och inte slå i backen. Man får kanske inte utöva avancerad körning och stället slits och behöver bytas efter ett tag, jag har mina ställ i 2-3 år (inne på tredje stället) men använder det inte varje dag direkt, inte till DH-släden iaf.

Cykelhållare + MTB!
Thomas skrev:
> Jag kör en DH-hoj plus en vanlig på Biltemas
> billigaste ställ. Lurar det med en bit träregel
> på ena pinnen (som mellanlägg mellan pinne och
> underrör) för att framhjulet ska komma upp lite
> och inte slå i backen. Man får kanske inte
> utöva avancerad körning och stället slits och
> behöver bytas efter ett tag, jag har mina ställ
> i 2-3 år (inne på tredje stället) men använder
> det inte varje dag direkt, inte till DH-släden
> iaf.

låter intressant, körde dock med fultemas ställ en gång och det både vred och lutade sig av fartviden så det blev lite lackskador på bilen, men deras dyrare ställ verkar klämma åt kulan bättre.

/C

Cykelhållare + MTB!
bumpar i hopp om att får lite mer input på min fråga

carl.josefsson skrev:
> kapar/hoppar in lite på tråden,
>
> behöver en hållare för att kunna ta hand om min
> DH-släde plus en cykel till.
> funkar det då med ett vanligt ställ där man
> hänger på cyklarna typ Thule Xpress / Thule
> HangOn eller ska man gå på ett ställ där man
> ställer cyklarna såsom Thule RideOn
>
> hade först siktat in mig på ett Thule RideOn men
> om man kan komma undan med ett billigare
> alternativ så skadar det knappast ;-)
>
> tack på förhand
> /C

Cykelhållare + MTB!
Jag köpte för ett tag sedan thule euroway och rekomenderar starkt att man köper den om man är rädd om cykeln, speciellt om man ska transportera flera cyklar. Man slipper vara orolig för skav mellan cyklarna och man får ett visst stöldskydd samt enkel åtkomst av bagaget med cykel monterad.

Cykelhållare + MTB!
ubeda skrev:
> Nån som testat Meridas takhållare?
> Säljs av bl.a. xxl för 999:- ->
> http://www.xxl.se/cykel/cykeltillbehor/cykelhaalla
> re/cykelhaallare-takmontering-for-2-cyklar-1083197
>
> (Nedsatt från 4099:-... Tro det den som vill.)

Tittade på den i butiken för en dryg vecka sedan. Tycker den känns plastigare än mitt Thule-ställ. Hur den är i förhållande till Biltema-varianten kan jag inte uttala mig om.
Allebike säljer f.ö. hållaren för 1950 med samma rek-pris.

Tillbaka
Topp