Cykelhållare Outride 561

Zibban

Ny medlem
Cykelhållare Outride 561
Det nämns ofta att det är den hållaren man ska ha till karbonramar. Men hur är det att spänna fast en karbonram som har en framgaffel som är gjord av helkarbon, dvs där även dropouts är gjord av karbon. Det känns som det kan bli stora påfrestningar där? Visst det borde inte vara några problem då det lär bli lite påfrestningar när man cyklar också...

Hur ser ni på detta? Finns det andra alternativ?

Cykelhållare Outride 561
Detta har ju diskuterats ett otal gånger här på forumet och den happy korrekta uppfattningen är såvitt jag förstår att krafterna som gaffeln utsätts för vid cykling vida överstiger de som uppstår på biltaket. Det finns en utbredd missupprattning att det är farligt att använda en cykelhållare som bygger på borttagning av framhjulet. Teorin är att vid en eventuell voltning av bilen skulle framgaffeln kunna slå igenom biltaket och skada folk inne i bilen... Du hajar själv hur befängt det är eller hur? Jag har kört många mil med mina cyklar på taket i en Outride 561 både MTBs och olika racers med kolfibergafflar utan några som helst problem. Jag försöker dock att inte köra mycket över 110 km/h med cykeln på taket och tar det även lungt i rondeller osv för att inte i onödan utsätta räcke och cykel för krafter. När jag voltat bilen själv ska jag en gång för alla avfärda myten om hur farligt det är med cykel på taket.

Cykelhållare Outride 561
Vad skulle problemet vara med en ProRide och en kolram? Man får väl ta något slags trasa om ramen om man nu är så känslig. Eller se till så cykeln är ren innan man ställer den i hållaren.

Cykelhållare Outride 561
Zibban skrev:
-------------------------------------------------------
> Det nämns ofta att det är den hållaren man ska
> ha till karbonramar. Men hur är det att spänna
> fast en karbonram som har en framgaffel som är
> gjord av helkarbon, dvs där även dropouts är
> gjord av karbon. Det känns som det kan bli stora
> påfrestningar där? Visst det borde inte vara
> några problem då det lär bli lite
> påfrestningar när man cyklar också...
>
> Hur ser ni på detta? Finns det andra alternativ?

Jag har fortfarande alla cyklar kvar (Även med carbon drop outs) som åkt genom Tyskland på taket med farthållaren inställd på 160, fungerar gör dom fortfarande också..

Senast ändrad:
Cykelhållare Outride 561
Tack för era svar, då vet jag vad jag ska ha. Jag återkommer om jag råkar volta med bilen och berättar hur det gick (om jag kan vill säga, kanske är jag spetsad).

Tillbaka
Topp