Cykelhållare på biltaket & kolfiberram

Nienkerk

Medlem
51AB9AD2-E43E-4FB9-9BF7-4F08E3DCABC5.jpeg

Hej! Jag har en cykelhållare från Thule som heter Thule Freeride och jag skulle vilja ha min Colnago C59 Italia med till Motala om några veckor (bor i Sthlm). Det känns dock inte som att det är en bra idé. Vad tycker/tror ni om att ha en så fin ram fastklämd med den hållaren på taket?

Finns det kanske något trick som får ramen att köra sig fint på taket eller rekommenderad ni bagageutrymmet? (Då blir det riktigt trångt men får väl lov att gå).

Inga problem med sån. Cykeln står jättefint. Om du är orolig för lacken kan du lägga lite skumplast eller tygtrasor i klämman. Skruva inte ihop klämman för hårt bara.

Nya Thule UpRide ser grym ut, klämmer åt runt framhjulet.

Bilagor

• YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0ODkzMjE7czoxOiJ3IjtpOjYxNztzOjE6ImgiO2k6MzgwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToic...jpeg
    YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE0ODkzMjE7czoxOiJ3IjtpOjYxNztzOjE6ImgiO2k6MzgwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToic...jpeg
    37.1 KB · Besök: 163
Strålande!
Då ska jag testa mig fram lite. Tror det får bli lite dämpning emellan ramen och hållaren. Ska testa i god tid. Är det värt att titta på finare hållare?

Nej, det finns knappast nån bättre takhållare än den på bilden. Den håller cykeln säkert och stabilt, utan risk för att cykeln flyger av som det lätt kan hända från de där man tar av framhjulet för att montera.

Lätt flyga av.. kan du utveckla..
geologen sa:
Nej, det finns knappast nån bättre takhållare än den på bilden. Den håller cykeln säkert och stabilt, utan risk för att cykeln flyger av som det lätt kan hända från de där man tar av framhjulet för att montera.

julgus sa:
geologen sa:
Ja, det är jag också nyfiken på hur "cykeln lätt kan flyga av" en gaffelmonterad hållare. Jag har kört sådana i över 10 år utan problem och tycker cykeln sitter betydligt stadigare än i den typ TS visar ovan som jag hade först...

ooms sa:
julgus sa:
geologen sa:
Ja, det är jag också nyfiken på hur "cykeln lätt kan flyga av" en gaffelmonterad hållare. Jag har kört sådana i över 10 år utan problem och tycker cykeln sitter betydligt stadigare än i den typ TS visar ovan som jag hade först...

Den flyger väl av lika ofta som man tappar framhjulet typ?

Jag är också nyfiken på hur "buggen" ser ut som får cyklar med gaffellmontering att flyga av. För övrigt undrar jag lite vad som händer om man får punktering på cykeln på den modellen som klämmer framdäck. Aldrig provat den.

En cykelram i kolfiber är konstruerad för att cykla på , inte att klämma runt ramröret .
Jag skulle inte montera mina cyklar i en sån hållare utan har uteslutande framgaffeldödshållare .
Cyklarna sitter då mycket stadigt och flyger nästan aldrig av .

M

Har monterat kolfibercyklar med klämma om ramen utan problem, man ska bara spänna "lagom" hårt. Skulle man krocka i nån högre fart skulle jag inte tro att cykeln tar mer skada i en sådan hållare jämfört med andra modeller.

T.ex cannondale avråder bestämt från hållare som klämmer runt ramen.

Där rekommenderas en hållare som fästes i framgaffeln

Trots att cyklarna flyger av

Har en äldre modell av Thulehållare som klämmer om diagonalröret och har inte klämt sönder några kolfiberramar än.

Sätt handen i klämman och dra åt och se hur hårt du måste dra innan du behöver bli orolig för att paja något. Du behöver ju inte dra klämman hårdare än att den sitter stadigt runt ramen. Kan du rucka på ramen i klämman, dra lite till. Har man lite sunt förnuft så skulle jag säga att det är riskfritt med kolfiberram i klämma. Man klämmer ju även på ett dragkroksmonterat ställ.

Droppa två meter ner i en stenkista går bra med kolfiberhojar, men att sätta dem i ett takställ med klämma går inte. [rolleyes]

Hehe tack!

Ramarna är ju i regel vridstyva för slag på framgaffel och bakgaffel men klämdkador är ju inte bra på stålramar heller men de är ju som oftast runda (med undantag för TSX och MAX).

Mycketvillhamer sa:
Sätt handen i klämman och dra åt och se hur hårt du måste dra innan du behöver bli orolig för att paja något. Du behöver ju inte dra klämman hårdare än att den sitter stadigt runt ramen. Kan du rucka på ramen i klämman, dra lite till. Har man lite sunt förnuft så skulle jag säga att det är riskfritt med kolfiberram i klämma. Man klämmer ju även på ett dragkroksmonterat ställ.

Droppa två meter ner i en stenkista går bra med kolfiberhojar, men att sätta dem i ett takställ med klämma går inte. [rolleyes]
Droppa gärna TS Colnago C59 två meter ner i en stenkista så får vi se hur bra den mår...

ooms sa:
Mycketvillhamer sa:

Droppa gärna TS Colnago C59 två meter ner i en stenkista så får vi se hur bra den mår...

Jaja, men cyklarna är ju inte gjorda av pappersservetter. Klart att tillverkarna skriver att man inte ska klämma fast ramen, men de måste ju precis som vi när vi rör oss i trafiken, utgå från att alla andra är idioter. Klart som tusan att det GÅR att dra sönder en kolfiberram i en klämma, därmed inte sagt att kolfibercykeln kommer gå sönder per default i en klämma.

ooms sa:
Mycketvillhamer sa:

Sök på youtube efter "Road bike party". Frågor på det?

Vad rekommenderas nu 8 år senare?
Jag skulle behöva något till racer och gravel med thru-axle men som helst också funkar till mtb. Alla 3 i kolfiber.
Mtbn tror jag inte är några som helst problem att klämma ramen i underröret men graveln och ffa. racern (lättviktare) är jag betydligt mer rädd om.
Jag tror att jag är mest inne på Thule Proride 598 tillsammans med deras ramskydd. Upride hade väl annars varit bäst men dem kostar ju också betydligt mer.
Jag har redan en Fastride-hållare idag men utan adaptrar för thru-axle. Ska nog skaffa adaptrarna, men dem kostar ändå 700 kr. Kanske nästan bättre att lägga dem pengarna på ett nytt?
Behöver ha 2 st ställ som funkar hur som helst.

Jag gillar verkligen våra 598:or men kombinationen att både jag och min fru är lite kortväxta och har en ganska hög bil gör de lite svårare att använda. Nu har vi inga riktigt dyra cyklar men jag har inte funderat två gånger när jag dragit åt gripklorna över kolfiberramarna.

Jag gillar verkligen våra 598:or men kombinationen att både jag och min fru är lite kortväxta och har en ganska hög bil gör de lite svårare att använda. Nu har vi inga riktigt dyra cyklar men jag har inte funderat två gånger när jag dragit åt gripklorna över kolfiberramarna.
Den går väl inte att dra för hårt om jag har förstått rätt?

Nej den säger klick och det går inte att dra hårdare (men ställ dig aldrig frågan om klicket är tillräckligt löst (eller hårt) satt…).

Vad rekommenderas nu 8 år senare?
Jag skulle behöva något till racer och gravel med thru-axle men som helst också funkar till mtb. Alla 3 i kolfiber.
Mtbn tror jag inte är några som helst problem att klämma ramen i underröret men graveln och ffa. racern (lättviktare) är jag betydligt mer rädd om.
Jag tror att jag är mest inne på Thule Proride 598 tillsammans med deras ramskydd. Upride hade väl annars varit bäst men dem kostar ju också betydligt mer.
Jag har redan en Fastride-hållare idag men utan adaptrar för thru-axle. Ska nog skaffa adaptrarna, men dem kostar ändå 700 kr. Kanske nästan bättre att lägga dem pengarna på ett nytt?
Behöver ha 2 st ställ som funkar hur som helst.
Om du inte redan har, utan skall köpa, är Thule Upride svaret på frågan. Kläm i framhjulet, man behöver inte fundera mer.

Tillbaka
Topp